50+: "גם כשהפחתתי את הגיל בקורות החיים זה לא עזר"

ההתנכרות אכזרית של שוק העבודה בישראל לבני 50 פלוס מובילה אלפי מובטלים לנסות את מזלם כיזמים ■ איך זה נראה בשטח ומה צריך לעשות כדי להצליח

"אישה מעל גיל 50 שלא מוצאת עבודה, לא רוצה מספיק וסתם מתבכיינת", כך אמרה לפני כשבועיים ל"גלובס" אשת העסקים גליה אלבין, וספגה עשרות טוקבקים זועמים. "עשירה, מפונקת, ובעיקר מנותקת מהמציאות", כתב אחד. "תנסי לשלוח קורות חיים בשם בדוי ונראה כמה עבודה תמצאי", כתב שני. וכך הלאה.

אלבין התראיינה לכתבה שעסקה בכוונת האוצר להעלות את גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-67, כוונה שגררה ביקורת חריפה, בין היתר בשל החשש שיישומה תאלץ נשים שייפלטו ממעגל העבודה ולא יצליחו להשתלב בו שוב מפאת גילן, להמתין בבית עד לקבלת הפנסיה/קצבת הזקנה. בשבוע שעבר (יום ד'), האוצר נחל תבוסה כשהכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק פרטית להשארת גיל הפרישה לנשים על כנו.

כך או כך, בני 50 פלוס - נשים וגברים כאחד - הם סוג של "פג תוקף" בשוק העבודה הישראלי. נכון לשנת 2009, חיפשו עבודה 41.8 אלף מובטלים מעל גיל 50, מהם 15.1 אלף חיפשו עבודה למעלה מ-50 שבועות. מתוך 41.8 אלף המובטלים, 23.5 אלף הם גברים ו-18.3 אלף הם נשים. להערכת בני פפרמן, ראש מנהל מחקר וכלכלה בתמ"ת, נתוני 2010 שטרם גובשו צפויים לשקף תמונת מצב דומה.

על האכזריות של שוק העבודה כלפי מבוגרים מלמד גם אחד מסקרי המעסיקים של מנהל המחקר והכלכלה, לפיו לא פחות מ-48% ממחפשי העבודה המבוגרים דיווחו כי נתקלו בסירוב הקשור, לתחושתם, לגילם. אריה רוטנברג, מבעלי חברת "50 פלוס", המספקת תכנים ומידע בענייני עבודה ותעסוקה לבני 50 פלוס, מוסיף כי מסקר שהם ערכו בחברה עולה כי 70% מהמובטלים בין גיל 50 לגיל פרישה היו רוצים מאוד לעבוד, אך הם לא מוצאים עבודה.

התנכרות שוק העבודה, כאמור, מובילה אלפי ישראלים מעל גיל 50 לנסות את מזלם כעצמאים ולפתוח עסק. על-פי נתוני מנהל המחקר והכלכלה, במהלך 2009, 14.9 אלף מובטלים ניסו להקים עסק (9.3 אלף גברים ו-5.6 אלף נשים), מהם 2.7 אלף מובטלים מעל גיל 50 ולמעלה מ-80% מהם גברים.

"אחוז המובטלים בני 50 פלוס שניסו להקים עסק עומד על 6.5% בלבד. מדובר באחוז נמוך ובניגוד לציפיות, לנוכח העובדה שאפשרויות התעסוקה העומדות בפניהם מצומצמות", אומר פפרמן ומסביר, שהאחוז הנמוך נובע ממכלול של גורמים: היעדר כוחות נפשיים גדולים הנחוצים להקמת עסק; חשש לסכן משאבים כספיים קיימים; חשש לאבד את דמי האבטלה או הבטחת ההכנסה, שהתנאי לקבלתם הוא המשך חיפוש עבודה באופן שוטף, מה שלא מותיר זמן ליזמות; ומחויבויות לספק ביטחון ויציבות כלכלית לפרט ולמשפחה.

"גיל 58 זה עדיין לא בית אבות"

בגיל 48 עזבה אתי קרואני את מקום עבודתה לאחר 25 שנה. עשור שלם ניסתה לחזור לשוק העבודה, ללא הצלחה. הקושי להתפרנס, דחף אותה להקמת עסק משלה

אתי קרואני / צילום: ליטל אבגי
 אתי קרואני / צילום: ליטל אבגי

"אני לא נותנת לאנשים שליליים להוציא לי את האוויר מהמפרשים". קרואני

בגיל 48, אחרי 25 שנה כמטפלת לגיל הרך, אתי קרואני, היום בת 58, הגיע לשובע ולמיצוי."כבר לא יכולתי לראות את עצמי קמה בבוקר עם הראש באדמה. מיציתי. נגמר לי הכוח. עזבתי, למרות שידעתי שלא יהיה פשוט בגילי למצוא מקום עבודה אחר", היא אומרת.

וזה אכן מה שקרה. לטענתה, במשך עשור חיפשה עבודה כשכירה ולא מצאה. "התנדנדתי הרבה שנים. בהתחלה עזרתי לבעלי בעסק ואחר-כך טיפלתי בילד חולה סרטן, אבל לא מצאתי את עצמי.

"במקביל, ניסיתי לחפש עבודה מסודרת כשכירה, אבל תמיד נעניתי בשלילה. היו מקומות שאמרו לי 'ניתן לך תשובה' ולא נתנו, והיו מקומות שאמרו לי בפירוש שהם מחפשים חבר'ה צעירים. זה היה מתסכל וקשה לעיכול, ובסופו של דבר גרם לי לרצות להקים עסק משלי".

- איזה עסק?

"בימים אלה אני הופכת את התחביב שלי לפיסול ולקדרות לעסק. אני מקימה במושב נתיב הגדוד בבקעת הירדן, בו אני מתגוררת, סטודיו לעבודות שאני יוצרת כמו פסלים, כלי בית, כלי נוי ותמונות מחמר, אותן אני מתכוונת לשווק החוצה. כבר התחלתי למכור פה ושם בירידים ובפסטיבלים".

- את מאמינה שתצליחי להתפרנס מעסק כזה?

"אני מקווה שזה ילך טוב. שיהיו מכירות יפות. אני לא מחפשת להתעשר, אבל בהחלט יש לי שאיפות וכוונות להצליח. זה לא עסק שצפוי לגלגל מחזורים גדולים, אבל אני מקווה להתפרנס בכבוד. אני אופטימית. ימים יגידו".

- האם היו לך מחשבות לפתוח עסק בתחום אחר?

"תמיד חשבתי שהתחביב שלי יפתח אותי. אני אוהבת את היצירה ונמשכת לחמר. כשאני יוצרת אני מקבלת הרבה כוח, תקווה ושמחה. לכן, כשהחלטתי להקים עסק לא חשבתי פעמיים איזה עסק. גם המחמאות שאני מקבלת מהמשפחה ומחברים נתנו לי דחיפה בכיוון".

- תהליך הקמת העסק מלווה אצלך בחששות?

"חששות תמיד יש, אבל צריך ללכת הלאה. אין טעם לחשוש כי זה לא עוזר ולא תורם".

- מה החיסרון בשינוי קריירה בגיל מבוגר?

"תחושת הפספוס. חבל לגלות בגיל 58 שמה שאני רוצה לעשות בעצם למחייתי זה פיסול. זה מאוחר וזה פספוס של הרבה שנים, אבל האופטימיות שלי מכסה על הכול.אני אומרת לעצמי 'לא נורא, גיל 58 זה עדיין לא בית אבות, עדיין יש זמן ליצור ולהתפרנס ממה שאוהבים'".

- איך נכון לדעתך לשנות קריירה אחרי גיל 50?

"לעשות את זה עם הרבה סבלנות, נחישות, ריענון קשרים ישנים ויצירת חדשים, והתייעצות עם אנשים חיוביים ולא עם אנשים שליליים שמוציאים לך את האוויר מהמפרשים".

"גם כשהפחתתי את הגיל בקורות החיים ל-48 זה לא עזר"

פתאום בגיל 53, עם קריירה מצליחה בשיווק ובמכירות, מצאה את עצמה טובה רגב מחוץ לשוק העבודה. התסכול וחוסר הרצון לפרוש לגמלאות בגיל צעיר הובילו אותה לעצמאות

טובה רגב / צילום: תמר מצפי
 טובה רגב / צילום: תמר מצפי

"קשה לעשות סוויץ' מראש של שכיר לעצאמי". רגב

"הגיל היה בעוכריי", אומרת טובה רגב, שבגיל 53 - אחרי 30 שנות קריירה בשיווק ובמכירות בארץ ובחו"ל - חיפשה עבודה. "עזבתי את מקום העבודה האחרון כי חלו בו שינויים שלא אהבתי. לא ראיתי את עצמי שם יותר", היא מסבירה.

רגב, היום בת 62, שלחה קורות חיים וכצפוי לא נענתה כלל. "גם כשהפחתתי את הגיל בקורות החיים ל-48 זה לא עזר. התראיינתי גם לתפקיד רל"שית של הנשיא לשעבר משה קצב, אבל לא התקבלתי. אין לי מושג למה. לא אמרו לי. מה שבטוח, אי-אפשר להגיד שאין לי כישורים. התחושה הייתה תחושה של תסכול. אני נראית צעירה לגילי, אני מתנהלת צעיר, אני חולה על גאדג'טים ורגילה להצלחות, ופתאום אני מוצאת את עצמי חסרת תועלת. כאילו אני בת 80, שגם בגיל הזה יש לפי דעתי תועלת".

- התסכול וההפנמה ששוק העבודה הישראלי אכזרי למבוגרים הם שגרמו לך להקים עסק?

"אני אנרגטית ולא רציתי לפרוש לגמלאות בגיל צעיר כל-כך. המצב הזה בהחלט גרם לי להגיד לעצמי שאם הייתי טובה כל-כך עבור אחרים, אין שום סיבה שלא אהיה טובה עבור עצמי.

"אז החלטתי שאני הולכת לעשות לביתי משהו שאני אוהבת. עשיתי קורס מאמני כושר בוינגייט, אחר-כך למדתי קואוצ'ינג ומאסטר-קואוצ'ינג. לקחתי המון קורסים בתחום. היום אני מאמנת לאימון אישי וזוגי ולאורח חיים בריא, ומעבירה סדנאות והרצאות בנושאים הללו. פיתחתי שיטת אימון שאני קוראת לה 'משולש החיים' המתאימה לכל מי ששואף להגשים אורח חיים בריא ורוצה להתמודד טוב יותר עם מצבים, לקבל החלטות נכונות, לבחור מקצוע או לעשות הסבה מקצועית. בקיצור - כל מי שמרגיש שהוא זקוק לשינוי ורוצה לעבור את התהליך באופן היעיל ביותר".

- מה הקושי והחיסרון בשינוי קריירה אחרי גיל 50?

"לבוא ממקום של הרגלים קבועים למשהו חדש, ומשהו חדש הוא תמיד מפחיד. ככל שמתבגרים פתיחת דף חדש ושינויים, נעשים קשים יותר. קשה גם לעשות סוויץ' מראש של שכיר שרגיל לתלוש משכורת מסודר בסוף חודש לראש של עצמאי שלא ברור כמה כסף יכניס, אם בכלל".

- עד כמה חששת מהשינוי?

"אני אוהבת ומתחברת לאנשים, לכן לא היה לי פחד להיות קואוצ'רית. בחרתי במקצוע שאני אוהבת. אין שמחה יותר גדולה מזה, גם אם זה מכניס פחות כסף. וזה המסר שאני רוצה להעביר למבוגרים שמחפשים את עצמם, תלכו על מה שאתם אוהבים. היום לא הייתי חוזרת להיות שכירה, גם אם הייתה ניתנת לי ההזדמנות. יש לי היום חופש ויכולת בחירה ואני לא עבד של אף אחד".

- מה מהניסיון שצברת כשכירה את מיישמת בעסק?

"הייתי אשת שיווק ומכירות וזה עוזר לי היום לשווק את עצמי ואת העסק שלי. אני יודעת לדחוף את עצמי למקומות. אני לא פוחדת ואני מאמינה שאני טובה. אני קמה בבוקר עם חיוך על הפנים וברק בעיניים".

- מה באשר לשכרך היום בהשוואה לשכרך כשכירה?

"כשפתחתי את העסק הרווחתי כ-30% פחות ממה שהרווחתי כשכירה. היום אני מרוויחה פחות או יותר אותו דבר. אבל אני יודעת שאם אני אחליט לעבוד הרבה יותר, אז גם ארוויח יותר. אני שולטת בזה".

- איך נכון לדעתך לשנות קריירה אחרי גיל 50?

"קודם לבחור בתחום שאוהבים ולא לעשות משהו מחוסר ברירה. להתייעץ וללמוד איך פותחים עסק ואיך בכלל אוכלים את הדבר הזה. לבדוק את הנקודות המפחידות, למשל, ההתנהלות מול הרשויות ולגלות שהשד לא נורא כל-כך".

10 טיפים להצלחת יזמות עסקית אחרי גיל 50

על-פי ד"ר גיל אבנימלך, ראש מרכז ומועדון היזמות בקריה האקדמית אונו

ד
 ד

1. חפשו את נקודת החוזק שלכם

לבני 50 ומעלה לרוב יש ניסיון לא מבוטל בתחום עיסוקם: השכלה, ידע וקשרים עסקיים וחברתיים. לכן, נכון לחפש הזדמנויות עסקיות המתבססות על נקודות החוזק שלכם. הקמת עסק בתחום מוכר מגדילה את הסיכויים להצליח. כדאי להתמקד בתחומים בהם יש לשיקול הדעת ולניסיון המצטבר יתרון מהותי.

2. פעלו בתחום שמרגש אתכם

חשוב לבחון עד כמה באמת המיזם מרגש אתכם. יזמות היא נתיב תעסוקה תובעני הכרוך בקשיים רבים, בעיקר בתחילת הדרך. לכן, מי שיוצא לדרך עם מוטיבציה נמוכה או כי אין לו ברירה ומתוך לחץ, צפוי למעוד במהמורה הראשונה. אם העסק לא מרגש אתכם ואין לכם מוטיבציה גבוהה להצליח, סביר להניח שתיכשלו.

3. אל תפסלו שותף צעיר

אם החלטתם להקים עסק בשותפות עם מישהו, אל תפסלו שותף צעיר. פער הגילאים והניגודיות דווקא עשויים לתרום לכם ולשותפות. מצד שני, שותפות מוצלחת חייבת להיות מבוססת על חיבור טוב בין השותפים וחיבור עם שותף צעיר אמנם יכול ליצור סינרגיה משמעותית, אך הוא גם טומן בחובו אתגרים לא קטנים.

4. השאירו את האגו מחוץ למשוואה

למרות שבני 50 פלוס הם בעלי ניסיון תעסוקתי עשיר, הקמת עסק דורשת מיומנויות וידע שחסרים גם להם. לכן, חשוב להיוועץ באנשי מקצוע להשלמת הידע. חשוב להוציא את האגו מהמשוואה ולדעת להיעזר במומחים, גם אם הם צעירים יותר מכם.

5. אל תסכנו חסכונות או כספי פנסיה

הקמת עסק כרוכה לרוב בהשקעה כספית ניכרת, עוד בטרם מגיעות ההכנסות. אורך נשימה כלכלי הוא אחד היתרונות של יזמים מבוגרים. אך חשוב לקחת סיכון מחושב. קרי, לא להשקיע בעסק החדש את כל כספי הפנסיה שלכם או החסכונות שצברתם בעמל של שנים רבות.

6. אל תפחדו להתעדכן

אחד החסמים המרכזיים ביזמות בגיל מבוגר הוא חוסר הכרה של טכנולוגיות ומגמות חדשות. חשוב להתגבר על הפחד הראשוני ולהתעדכן בטכנולוגיות ובמגמות חדשות.

7. הפגינו ביטחון עצמי

ביטחון עצמי חשוב להצלחה עסקית. אם אתם לא מאמינים בעצמכם ובמוצר או בשירות שלכם, אף אחד אחר לא יאמין בו. מומלץ להתמקד בהבלטת שיקול הדעת והניסיון הרב שלכם, מאשר לנסות ולהתחרות בחזקות של הצעירים.

8. נסו לאתר הזדמנויות חדשות

ישנם כיום שווקים, כמו השווקים הטכנולוגיים, הפונים בעיקר לקהל הצעיר ומתעלמים מקהל מבוגר. נסו לאתר נישות שהחברות הקיימות מתעלמות מהן, חקרו אותן וחשבו על פתרון.

9. חפשו סביבה יזמית תומכת

בישראל פועלים מועדונים ופורומים רבים בתחום היזמות. חשוב ותורם לקחת בהם חלק, למרות שהם נשלטים על-ידי צעירים.

10. כתבו תכנית עסקית

בהקמת עסק חדש יש לא מעט נעלמים ורכיבי אי-ודאות. לכן, הכרחי לכתוב תכנית עסקית שעושה סדר, מראה כדאיות או אי-כדאיות ומסייעת בקבלת החלטות.