מנואל המצייץ

זו לא ועדה מצ'עממת - זה "צוות מאנו" הצעיר הספונטני המשדר במרץ לרשתות החברתיות

מי אמר שלמרד האוהלים אין בינתיים השפעה על התקציב? הנה, מי שיבדוק בימים אלה את תקציב משרד ראש הממשלה יבחין, קרוב לוודאי, בסעיף הוצאה למשרד, או משרדים, של יחסי פרסום אשר מקדמים את "צוות מאנו".

כי הרי לפנינו, לא וועדה - עניין משעמם, בירוקרטי, כבד, אלא "צוות מאנו", משהו קופצני, ספונטני, צעיר, רענן. גם מצייץ וגם מצ'טט וענייניו ועסקיו זרועים לרוב ברחבי הרשתות החברתיות התוססות.

כאשר הממשלה רוצה באמת לבצע שינוי, ולבצע פעולה מסוימת, היא לא ממנה "צוות מצייץ", היא ממנה ועדה ומגדירה לה, באמצעות כתב מינוי ברור ושקוף, מה היא מצפה ממנה. אם העניין מספיק חשוב ועקרוני, דואגים גם שהוועדה תהיה בלתי תלויה. הציבור יכול אז לדעת מה רוצה הממשלה, וגם שיש מידה של אי-תלות, או לפחות של מראית-עין של אי-תלות מהפוליטיקה.

גם לצד השני יש "צוות", פחות או יותר במינוי עצמי. שילוב בין מבוגרים אחראים למדריכים בתנועת נוער. יש שם הרבה פרופסורים, כמה מהם שבעבר יעצו לשרי אוצר ונגידים. ככה זה במקומותינו, עניין של הזדמנויות בשוק. צריך לדעת על איזה מניה ללכת, מה עולה ומה יורד, ואיפה לעמוד בתמונה הקבוצתית.

הבעיה היא שבדרך זו אותן דרישות בסיסיות, אשר היו תולדת ההוויה היומית של רוב השכירים בישראל, עלולות להפוך לסמינרים אינסופיים של "צוותי חשיבה". רוצים גבולות גזרה למחאה? רוצים מדדים של שינוי חברתי וכלכלי? צריך ללכת למקומות בהם נמצא הכסף והכוח.

אין צורך בהופעה ביו-טיוב, אין צורך בישיבה לא נוחה ליד אוהל בשעות הקטנות של הלילה. מה שצריך זה שכל ישר, ותרגום של אותם מכאובים קולקטיביים לשפה של דרישות מהמערכת הפוליטית -כי הרי זו המערכת אשר מחליטה.

במילים אחרות, יש צורך במעין "כתב דרישות" אשר יוכל לתת מענה לאופן הפעולה של השלטון ומוקדי הכוח בישראל. מנקודת ראות זו ניתן לשפוט כל "צוות" על סמך כמה שאלות יחסית ברורות.

  1. האם התקציב הנוכחי ימשיך להיות בתוקף, כך כל שינוי שיבוצע יהיה "בשוליים"? אם התשובה היא חיובית, חבל על כל ציוץ. עניין של בזבוז זמן. אין שינוי חברתי בלי פירוק התקציב והרכבתו מחדש על סמך סדר עדיפויות אחר.
  2. האם הצוות יאלץ את הממשלה לאמץ יעדים ברורים ומדידים בתחומי הרווחה, כמו השוואת המדדים החברתיים ומדד הרווחה של ישראל לממוצע של ה-OECD? האם יוגדר איך הדבר ימומן?
  3. האם הצוות ימליץ לנקוט פעולה אגרסיבית נגד העסקה פוגענית של עובדים? האם יאסר על גופים מתוקצבים להעסיק עובדים באמצעות קבלן או עמותה? האם הפנסיה של העובדים יהיה באחריותם הבלעדית, בלי רשת ביטחון ציבורית?
  4. האם יחוקק חוק יסוד זכויות חברתיות, ובו פירוט של אמנה חברתית בין הממשלה לאזרחיה, שלא על בסיס שבטי או מגזרי?
  5. האם הממשלה תתחייב לתכנית של דיור ציבורי ודיור בר השגה עם יעדים ברורים, מדידים ועם מקורות מימון ברורים?

שאלות אלה אינן אלא תרגום למילים פשוטות של מה שניתן היה לקרוא, באין ספור שלטים כתובים ביד, בהפגנות בשבועות האחרונים.

השלטים האלה, במקרה זה, הם צוות החשיבה האמיתי. נכון שהין להם תקציב יח"צנות, ואין להם כתבים מטעם. אבל יש להם שכל ישר. האם אפשר לקבל תשובה להן? במסמך מחייב, לא בפייסבוק.