נעילה שלילית באירופה; גרמניה מתנגדת להכפלת קרן הסיוע

המדדים המובילים איבדו 0.1%-0.6% ■ דיווח: גרמניה רוצה שקרן הייצוב תחליף את קרן הסיוע ■ דריכות לקראת ועידת הפסגה של קבירניטי האיחוד האירופי בבריסל

המסחר באירופה ננעל היום (ד') בירידות שערים על רקע הדיווחים שגרמניה מתנגדת לשילוב בין קרן הסיוע האירופית למנגנון הייצוב האירופי. על הסנטימנט השפיעה גם ההודעה אתמול של חברת דירוג האשראי S&P על כך שהיא מכניסה את קרן החילוץ האירופית (EFSF) למעקב שלילי ל-90 יום, מה שאומר שהקרן עלולה לאבד את דירוג האשראי המושלם שלה בזמן שהמדינות באירופה מתקשות למנף אותה לכטריליון דולר. המדדים המובילים נסחרו מוקדם יותר בעליות, אך אלה התחלפו כאמור לסיום שלילי של 0.1%-0.6%.

דיווחים בגרמניה הביאו לטלטלה בשווקים, לפיהם גרמניה מתנגדת לאחד את קרן החילוץ האירופית שעומדת על 440 מיליארד אירו עם קרן הייצוב שעומדת על 500 מיליארד אירו. מקור עלום שם בגרמניה אמר לסוכנות בלומברג ש"כבר סוכם שקרן הייצוב האירופית תחליף את קרן הסיוע בשלב כלשהו בעתיד".

העיניים של המשקיעים מופנות כעת לפסגת מנהיגי האיחוד האירופי שתתקיים ביום שישי הקרוב בבריסל שבמהלכה תדון ההצעה שגיבשו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי לטיפול במשבר החוב שכוללת בין היתר הטלת סנקציות על מדינות שהגרעונות שלהן יעברו את רף ה-3% מהתוצר הלואמי הגולמי שלהן.

מדובר בהצעה שנועדה בעיקר להחזיר את אמון המשקיעים בכלכלתה של היבשת, וכבר היום הודיע שר האוצר האמריקני טימות'י גייטנר על כך שהוא תומך בהצעה הזאת והוא מוכן לעמוד מאחוריה. גייטנר שנמצא בביקור באירופה לשלושה ימים, צפוי להיפגש היום עם הנשיא הצרפתי על מנת לדון באפשרויות נוספות לסיוע ולהפציר בו לקחת צעדים יותר אגרסיבים לטיפול במשבר.

"מדובר בתהליך שיקח זמן ומחויבות יוצאת דופן וגם מחוייבות פוליטית גדולה", אמר גייטנר לעיתונאים אתמול לאחר פגישה עם שר האוצר הגרמני. "משברים פיננסים נפתרים כשבנקים מרכזיים וממשלות יוצרות תנאים מפתים שיחזירו את אמון המשקיעים בממשלות, ואז יסכימו לרכוש את אגרות החוב שלהם".

אבל יש כאלה שעדיין לא מאמינים שאירופה תצליח להתאושש, "אירופה נמצאת בשלב קריטי של חייה", אומר דוויד מורן, מנהל השקעות ראשית בחברת Emergent Asset Management. "אין שום דרך בה ניתן לאושש את הכלכלות האירופאיות ללא צמיחה. יש פגמים במערכת - אין שום סיכוי שאירופה תחזיק מעמד ככה".

ויש מי שחושב שלא צריך שיוניים מרחיקי לכת על מנת לפתור את המשבר, על פי נשיא האיחוד האירופי הרמן ואן-רומפוי, ניתן להגיע להסכמה על הרפורמות הנדרשות על בסיס קונצנזוס בקרב כל 27 מדינות האיחוד, מבלי לשנות בפועל את אמנת האיחוד האירופי הקיימת. ואן-רומפוי, שינהל את פסגת המנהיגים מחר, טוען כי בדרך זו ניתן להגיע להסכמה במהירות וביעילות.

בעניין אחר, יוון אישרה היום את תקציב המדינה לשנת 2012; הפרלמנט היווני אישר באופן גורף את תקציב הצנע לשנה הבאה, תקציב שיכלול קיצוץ נרחב מאוד בהוצאות במסגרת המאבק בחוב העצום של המדינה ולנסות לבלום את המיתון.

ממשלת גרמניה רשמה היום הנפקת אג"ח מוצלחת במיוחד, כשהממשלה הצליחה לגייס 8.67 מיליארד דולר בהנפקת אגרות חוב לחמש שנים, כשהיעד המקסימלי היה גיוס של 5 מיליארד אירו.

הבנק האיטלקי UniCredit הודיע שהוא מתכוון לסגור את חצי מסניפיו החלק משנת 2015, ובכך להביא לחיסכון של 50 מיליון דולר. הבנק מתכוון להוריד את מספר הסניפים שלו ביבשת מ-160 ל-75.

אסיה ננעלה בעליות

הבורסות באסיה ננעלו הבוקר במגמה חיובית על רקע הדיווח מאירופה על אפשרות של הקמת שני מנגנוני תמיכה וסיוע למדינות אירופה השקועות בחובות. על פי הדיווח מנהיגי אירופה צפויים לדון באפשרות זו בוועידת הפסגה המתוכננת לסוף השבוע בבריסל. באסיה בוחנים בדריכות כל התפתחות מכיוון אירופה ודריכות נרשמת לקראת הוועידה בתקווה כי משם תצא הבשורה על הפיתרון למשבר.

"המצב רוח נותר חיובי לקראת ועידת הפסגה של מנהיגי האיחוד האירופי", אמר אסטרטג ב- BNP Paribas.

בברקליס קפיטל הפחיתו את תחזית הצמיחה של סין ל-8.1% ב-2012 בהשוואה ל-8.4% בתחזית הקודמת. הורדת התחזית משקפת את הסיכון הטמון במיתון באירופה והשפעתו על סין. מדובר בירידה חדה ביחס לשיעור צמיחה של 9.1% ברבעון השלישי של 2011.

נציין כי סוכנות הדירוג הבינלאומית Standard & Poor's אישרה את דירוג האשראי של סין העומד על AA- וחזרה על תחזית דירוג יציבה. סוכנות הדירוג אותתה אף על אפשרות של העלאת דירוגה של סין אם יבוצעו מספר רפורמות בשוק ההון ואם סין תאפשר למטבע שלה להיות גמיש יותר.

בזירת המאקרו התפרסמו היום נתוני הצמיחה באוסטרליה. המשק האוסטרלי התרחב ב-1% ברבעון השלישי, לעומת הרבעון השני ולעומת צפי כלכלנים לצמיחה של 0.8% בלבד. לעומת הרבעון המקביל אשתקד נרשמה צמיחה של 2.5% על רקע השקעות גדולות של חברות כרייה.