אנליסטים על הכרזת ה'פד': "ברננקי עם האצבע על ההדק"

לאחר שהכריז אתמול יו"ר הפדרל ריזרב ברננקי על הארכת תקופת הריבית האפסית והצהיר כי ישקול תוכנית רכישות נוספת אם תימשך ההאטה - נפנים אנליסטים בוול סטריט לנתח את ההכרזה

האם החלטת הריבית של הפדרל ריזרב אתמול (ד'), במסגרתה רמז היו"ר בן ברננקי כי ישיק תוכנית רכישות אג"ח נוספת במשק האמריקני, אכן טובה לכלכלה? תגובות האנליסטים בנושא מעורבות, בעיקר לאור המשתמע מההכרזה: ברננקי רומז כי למרות נתוני התעסוקה המשופרים שפורסמו בארה"ב בחודשים האחרונים, ההאטה המקומית עדיין כאן, ולפיכך אינו פוסל תמריצים מוניטאריים נוספים.

כמו כן, ברננקי הצהיר אמש כי במסגרת המדיניות המוניטארית המקלה של ה'פד' תיוותר על הריבית המרכזית על רמה אפסית (0-0.25%) עד שנת 2014 (במקום שנת 2013, עד כה), וכן חתך את תחזיות הצמיחה בארה"ב לשנת 2012 (2.2%-2.7% במקום 2.5%-2.9%).

ריבית אפסית ועוד

"אני חושב שהותרת הריבית בשיעור אספי למשך זמן נוסף משקפת את הפרופיל הפיננסי של המערכת העולמית, הלוקחת בחשבון גם את המצב באירופה", סבור איאן לינגן, מנהל השקעות ב-CRT קפיטל.

לינגן סבור כי ה'פד' לא יעלה את הריבית כלל עד שנת 2015 - כיוון שהצהיר כי יותיר את הריבית נמוכה במהלך שנת 2014. זאת, כאשר הציפיות עד כה היו כי הבנק המרכזי ישוב ויעלה את הריבית בהדרגה במהלך שנה זו, לאור הצהרותיו כי הריבית תותר אפסית "רק" עד שנת 2013.

"ה'פד' מוסיף לשמש כ'שמיכה רטובה' לכלכלה", דברי פטר בוקוואר, אנליסט במילר-טבק. "לא הייתה שום התייחסות קונקרטית לנתונים הפיננסים המשופרים. אני חושב שב'פד' מודאגים מהצמיחה - כך שההצהרה אמנם טובה לשוק המניות, שגם כך נמצא בשפל, אבל היא לא רלוונטית בשום צורה לכלכלה הריאלית".

רכישות או לא להיות

בהצהרה שהצטרפה להחלטת הריבית, הבהיר ברננקי כי הוא צופה המשך שיפור מתון בשוק התעסוקה המקומי, וכן כי אם אלה לא יראו שיפור מתמשך - ייתכן וינקוט הפדרל ריזרב בתוכנית הקלה כמותית נוספת, לה כל כך חיכו המשקיעים.

מדובר, על פי השמועות במשק, בתוכנית רכישות בהיקף של חצי טריליון דולר, אשר תתמקד באג"ח מגובות-משכנתאות - במטרה ללחוץ את הריביות בשוק הנדל"ן כלפי מטה, בארה"ב.

אולם, האם תוכנית זו אכן תתרחש לבסוף? "ההצהרה אכן מעלה מעט את הסיכויים ל-QE3", אומר ג'ון קנלי, כלכלן ב-LPL פיננשל. לדבריו, פגישת ועידת השוק הפתוח האחרונה של ה'פד' (FOMC) "שינתה את חוקי המשחק", ודומה בהוויתה לפגישות קודמות לאחריהן הכריז ה'פד' על QE1 ו-QE2 ב-2009 וב-2010 בהתאמה.

כך תומאס סימון, כלכלן בג'פריס, סבור כי "נראה שהאצבע של ברננקי כבר על ההדק".