יו"ר הרכבת על גילה אדרעי: "קמה על צד שמאל ומשביתה"

יממה לפני הגשת הרפורמה לממשלה אומר אורי יוגב: "אם העובדים מחר יגידו כן להסכמות על התחזוקה - הדלת עדיין פתוחה"

דירקטוריון הרכבת יאשר מחר (ד') את התוכנית המפורטת לשינוי המבני ברכבת ישראל לקראת הגשתה לאישור הממשלה. בראיון ראשון מאז הכרזת שר התחבורה ישראל כץ על הרפורמה בחברה, מסביר יו"ר הרכבת, אורי יוגב, מדוע התפוצץ המו"מ עם העובדים.

"במהלך השנה וחצי האחרונות ניסינו להגיע להסכם עם העובדים. בחצי השנה האחרונה, ולמעשה מהרגע שעופר עיני נכנס לתמונה, התקיים מו"מ אמיתי על הסכם כולל - הקמת חברות בת לתחזוקת הציוד הנייד, הנדל"ן והמטענים מצד אחד, ותוספת שכר משמעותית תמורת שקט תעשייתי מוחלט מצד שני. הגענו להסכמות מלאות על המטענים והנדל"ן. היו גם הסכמות על תוספת שכר של 25%. האוצר הסכים לתוספת שכר בהיקף שנתי של 100 מיליון שקל לשנה, ולמענקים של 40 אלף שקל לעובד תמורת עמידה באבני דרך של הכנסת שותף בחברה-הבת למטענים ותחילת התחזוקה החיצונית. הפיצוץ היה על הדרישה שהוצאת הקרונות תהיה מיידית. העובדים דרשו להתחיל רק בעוד שנתיים. דרישה שלא יכולנו לקבל".

- מהלך חד-צדדי עדיף?

"אנחנו הולכים למהלך הזה מחוסר ברירה. גם אם העובדים מחר יגידו כן להסכמות על התחזוקה - הדלת עדיין פתוחה. הדלת תיסגר בקרוב כי ברגע שהממשלה תקבל החלטה - אין עסקה. נחזור למשבצת ההתחלה".

- הוועד יכול לטעון שעצר את ההפרטה ושלא מכר בכסף את עקרונותיו.

"הוויכוח הוא לא על הפרטה, אלא על שליטה. האם הציבור הוא הבעלים של הרכבת, באמצעות שלוחתו ההנהלה, או שזו האחוזה של ועד אגרסיבי. שלוש ההשבתות שהיו בשנה האחרונה לא היו קשורות לרפורמה. אי אפשר לקבל מצב שבו יו"ר הוועד קמה על צד שמאל ומחליטה להשבית. כל החברות הממשלתיות מבצעות היום חלק ניכר מהפעילות שלהן באמצעות חברות פרטיות. זה נכון בחשמל, בנמלים, במקורות, וזה נכון גם ברכבת. גם היום חלק מהתחזוקה בחוץ".

- גם אתה מודה שיש פה הפרטה זוחלת.

"אני, שנחשב למאמין גדול במגזר הפרטי - אומר שרכבת לא מתאימה להפרטה. אני מצהיר כאן: רכבת ישראל היא מונופול טבעי. הפעלת רשת הרכבות תישאר תמיד בחברה ממשלתית, ואין לאף אחד כוונה להפריט אותה. כל הקמפיין נגד ההפרטה הוא הסוואה למאבק שליטה".

- הוועד יכול למנוע מעובדי בומברדייה להיכנס למוסכים.

"עובד שיעשה עבירת משמעת יינקטו נגדו צעדי משמעת עד כדי פיטורים. ההחלטה שלהם לעצור את עבודות הפיתוח גורמת נזק אדיר לאזרח. עצירת המטענים זה הפסד כבד למשק ולרכבת - זה מורגש היום בכבישים, בגידול במספר המשאיות ובפקקים".

עם זאת, יוגב גם מזהיר. "ברור שאם העובדים לא יאפשרו לתת שירות, לא תהיה ברירה אלא לנקוט בצעדים חריפים. אירועים כמו מה שעשו למנכ"ל בלוד שייכים כבר למישור הפלילי".

- הציבור תומך בכם?

"בהחלט. ההנהלה מקבלת את המסר הזה גם ממאות עובדים, וזה מה שגורם לי לאופטימיות. אם הממשלה תהיה נחושה, זה ייקח שנתיים או שלוש, אבל הרכבת תהיה חברה מדהימה".

"מחדלי ההנהלה"

תגובת הוועד: "יוגב תוקף את העובדים כדי להסתיר את מחדלי ההנהלה ושדאגו לייבש את הרכבת במטרה להכשיר את הקרקע להפרטה. האוצר התנה לפני כשנתיים מעבר של תקציבים לרכש בתמורה להפרטה - בדיוק כפי שעשו בשירות הכבאות. יוגב גם יודע שהפרטת רכבות נכשלה בכל העולם הן בהיבט רמת השירות, הן בהיבט בטיחות ותאונות והן בהיבט המחירים לצרכן". עוד מוסיף הוועד: "צר לנו שההנהלה, באופן שיטתי, מנסה להטיל את מחדליה על ציבור העובדים המסור".