פנייה למבקר: פרסם את דוח הביקורת על כשלי שוק החלב

מובילי מחאת הקוטג' מבקשים כי מבקר המדינה יחקור את התנהלות ועדת קדמי ויפעל לחשיפת הפרוטוקולים של דיוני הוועדה

מובילי מחאת הקוטג' ותנועת "הצרכנים" בראשות איציק אלרוב פנו הבוקר (א') למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, במכתב מפורט בו הם תוקפים את ועדת קדמי על התנהלותה, מאשימים חברים בוועדה בניגוד עניינים לכאורה, ודורשים את פרסום דוח המבקר בעניין כשלי הפיקוח על מוצרי החלב ואת פרסום הפרוטוקולים של דיוני וועדת קדמי לעיני הציבור.

במכתב, החתום על-ידי יעקב לבי ממובילי המחאה, נכתב: "בשם צרכני ישראל הנאבקים להפחתת יוקר המחיה ובדגש על תחום המזון, ובשם מאות אלפי ישראלים שמחו כנגדה במסגרת מחאת הקוטג', ברצוננו לפנות אלייך כמבקר המדינה ... בבקשה לפרסם בהקדם את ממצאי בדיקת משרדך על כשלי הפיקוח על מחירי החלב ומוצריו ועוולות נוספות הקשורות לכך, זאת במסגרת דוח הביקורת שהוכן לבקשתה של הועדה לביקורת המדינה בעיצומו של 'חרם הקוטג''.

הדוח המיוחד של המבקר על מחירי מוצרי החלב, נכתב לבקשת הוועדה לביקורת המדינה, ואמור היה להתפרסם לפני כחודש.

"כפי שנודע לנו טיוטת הדוח מוכנה". כתבו מובילי מחאת הקוטג' ותנועת "הצרכנים" למבקר, "ואילו פרסומה מתעכב בשל סחבת משפטית המאולצת על-ידי גורמים אינטרסנטיים או מבוקרים, כאשר עולה חשש כי תוצאת הדברים הינה עיכוב, עיקור ואף מניעת פרסום הדוח זאת בתואנות שונות ומשונות תוך כדי פגיעת גורמים אלו באינטרס הציבורי".

לטענת הכותבים, מלבד חשיבות פרסום הדוח בהקדם לצורך הפקת מסקנות ותיקון העוולות בתחום הפיקוח על המוצרים, הרי שפרסום דוח זה בתקופה הקרובה הינו קריטי ובעל חשיבות ציבורית ראשונה במעלה בשל הדיון הציבורי המתקיים בימים אלו בהמלצות ועדות קדמי המתייחסות בין השאר לסוגית הפיקוח על המחירים.

באשר לוועדת קדמי, הוועדה הראשונה שקמה בעקבות חרם הקוטג' ונועדה לטפל במחירי מוצרי החלב ואשר הגישה את מסקנותיה לממשלה באוגוסט 2011, טוענים מובילי החרם, כי "בוועדה זו מכהנים חברים הקשורים לקבוצות שונות העשויות להיות מושפעות באופן ישיר כלכלית ומבנית כתוצאה מהמלצות הוועדה. ישנו יותר מחשש סביר כי חברות הגורמים הנ"ל כצוות בוועדה נגועה בחוסר תום לב תוך כדי ניגוד עניינים חריף לאינטרס הציבורי ולאינטרס הצרכני ותוך כדי רמיסת כללי המנהל התקין וחובת תום הלב"

עוד כתבו מובילי המחאה: "כיצד יתכן שגורמים ממשלתיים אשר נכשלו והפקירו את טובת הצרכנים בעבר, ואשר במעשיהם ובמחדליהם יצרו את מצב יוקר המחיה הבלתי נסבל על ציבור הצרכנים, הם אלו המנהלים את דיוני הוועדה בבלעדיות ובדלתיים סגורות, מגבשים המלצות ביניהם ומסתפקים ב"נתינת זכות לציבור להשמיע את דעתו והשגותיו" כזימון סלקטיבי לשימוע בפני הוועדה וכשימוע ציבורי למשך עשרה ימים בלבד (ובתוכם סופ"ש) משל היו צד שולי וכמעט בלתי רלוונטי לפעילות והמלצות הוועדה?

"כיצד יתכן כי חלק מהגורמים שלכאורה ייזמו וארגנו את "דיל המסריח" - העסקה שנרקמה ובוצעה בין משרד האוצר לחקלאות על גבי כספם של הצרכנים: הסכמה להעברת חוק החלב בממשלה ובכנסת בתמורה להוצאה גורפת של מוצרים מפיקוח ממשלתי, אותם גורמים ממש שותפים להקמת ועדת קדמי וחלקם אף משמשים כחברים בה?"

על הרקע הזה, מבקשים חברי תנועת חרם הקוטג' מהמבקר, את פרסום הדוח שערך על תפקוד הועדה המשותפת לפיקוח על המחירים ולכשלי שוק החלב; עריכת ביקורת של משרד מבקר המדינה אחר התנהלות ועדת קדמי; ודרישה מצד מבקר המדינה מוועדת קדמי לפרסם לעיני הציבור את הפרוטוקולים המלאים של דיוני הוועדה, בכדי לתת לציבור ונציגיו להבין לעומק את המלצות הוועדה, אילו שיקולים עמדו לנגד עיניהם, מה המשקל לאינטרס הציבורי והצרכני בפעולותיהם ועוד.