עוקץ: ניסו להוציא במירמה מאות אלפי דולרים ממשרדי עו"ד

3 משרדי עו"ד היו יעד לניסיון הונאה שנכשל ברגע האחרון: נוכלים התחזו לבעלי חברה בריטית ופנו למשרדים ישראליים כדי שיסייעו להם לגבות כספים שחייבת להם לכאורה חברה ישראלית ■ בהמשך הם ניסו להוציא מהם כספים במירמה

משרדי עורכי הדין בישראל היזהרו! ניסיונות העוקץ וההונאה של משרדי עורכי הדין הגדולים בארץ חזרו. ל"גלובס" נודע כי לפחות 3 משרדי עורכי דין בארץ נבחרו בשבועות האחרונים כקורבנות פוטנציאליים לתרגיל עוקץ בינלאומי מתוחכם.

לפי המידע, גורמים לא ידועים ניסו להוציא במירמה מאות אלפי דולרים מהמשרדים הללו באמצעות הונאה מתוכננת היטב, אך נכשלו. עורכי הדין שניסיונות העוקץ נעשו כלפיהם מתכוונים להגיש תלונות למשטרה בימים הקרובים.

המדובר בעוקץ שהוא דומה מאוד לזה שבוצע כלפי משרדי עורכי דין בארץ לפני כשנתיים, שבמסגרתו הנוכלים מתחזים לבעלי חברה זרה, שוכרים את עורכי הדין הישראלים כדי שיסייעו להם לגבות כספים שחייבת להם לכאורה חברה ישראלית, ובהמשך מוציאים מהם במירמה כספים.

העוקץ המתוחכם כלל מספר שלבים: בשלב הראשון פנה ב-8 במארס מנהל בכיר לכאורה (אחד העוקצים) בחברה בריטית בשם Stern Marketing Consulting ltd במייל אל עורך הדין הישראלי וביקש לשכור את שירותיו לניהול תביעה נגד חברה ישראלית.

כדי להגביר את אמינותו, עשה "המנהל הבכיר" שימוש בשם של חברה ישראלית אמיתית ומוכרת, העוסקת בתחום המזון, וטען כי בין החברה הישראלית לבין Stern Marketing קיים חוזה הפצה, שהופר בידי החברה הישראלית. המנהל המתחזה טען כי חובה של החברה הישראלית עומד על 440 אלף דולר.

במיילים הבאים שנשלחו לעורך הדין הישראלי, התנהג המנהל המתחזה "כלקוח" חדש, רציני והגון, שמברר פרטים לפני התקשרות עם עורך הדין הישראלי. הוא ביקש לקבל פרטים מעורך הדין על גובה שכר-הטרחה שייגבה ממנו בעבור הטיפול בגביית החוב לכאורה, דרך תשלום שכר-הטרחה וכדומה. כן, ביקש לקבל נוסח להסכם התקשרות עם עוה"ד.

כעבור כשבועיים ולאחר ביסוס קשר בין "המנהל הלקוח" לעורך הדין הישראלי - קיבל האחרון מייל בדוי, שהגיע אליו לכאורה ישירות ממנהל בכיר בחברה הישראלית החייבת. הנוכלים נקבו בשם בדוי שהמציאו ובאדם שאינו קיים בחברה.

"המנהל הבכיר" בחברה הישראלית טען במייל כי הוא החליט לפנות ישירות אל עורך הדין הישראלי, לנוכח התראה שהוא קיבל מ Stern Marketing Consulting ltd על דבר כוונתם להגיש תביעה לגביית החוב. המנהל הישראלי ביקש למצוא פתרון בדרכי שלום, וטען כי הוא רוצה לבדוק את העניין ולחזור אל עורך הדין הישראלי בעוד מספר ימים עם ממצאיו בנוגע לפרשה זו.

עוד מספר ימים חלפו, ועורך הדין הישראלי קיבל מייל נוסף מהמנהל הישראלי הבדוי, שבו הוא כתב כי הוא ניסה ליצור עימו קשר טלפוני, ומשלא הצליח, הוא כותב לו כי ממצאי בדיקתו אכן העלו כי החברה הישראלית חייבת כספים ל-Stern Marketing Consulting ltd. ואולם, לדבריו, הם חייבים רק כ-406 אלף דולר, ולא 440 אלף דולר כפי שנטען נגדם.

"המנהל הישראלי" חזר וכתב כי החברה רוצה לפתור את המחלוקת בדרכי שלום ובינתיים לשלם סכום חלקי על חשבון החוב המלא. בנוסף ציין המנהל הישראלי כי ביכולת החברה לפרוע מיידית סך של 295 אלף דולר מתוך החוב, וכי כבר בימים הקרובים ישלח לעורך הדין הישראלי צ'ק בנקאי על סכום זה.

עוד הדגיש המנהל הישראלי בפני עורך הדין כי (בתרגום מאנגלית): "כידוע לך צ'ק בנקאי הוא ממש כמו כסף מזומן שאנו שולחים אליך".

צ'ק בנקאי מזויף

ההונאה המתוחכמת הגיעה לשיאה, כאשר ימים ספורים לאחר מכן הגיע שליח של חברת שילוח בינלאומית ידועה ומוכרת ומסר במשרד עורכי הדין הישראלי, קורבן ההונאה, "צ'ק בנקאי" מבנק אמריקני ידוע בסכום הנ"ל (295 אלף דולר).

עורך הדין הישראלי עידכן את Stern Marketing שהצ'ק הגיע, וזו בתגובה מבקשת ממנו לקחת את הצ'ק לעצמו ולהעביר אליה בהעברה בנקאית את יתרת הסכום, לאחר שעורך הדין יקזז את המגיע לו כשכר-טרחה.

ככול הידוע ל"גלובס", אף אחד מ-3 משרדי עורכי הדין הישראלים לא נפלו בפח של הנוכלים. לאחר שחשדם של המשרדים עלה, הם פנו לחברת המזון הישראלית שבשמה השתמשו הנוכלים, ובמהרה התברר להם כי לחברה אין שום חוב, ואף אין יחסים עם חברה בריטית בשם Stern Marketing.

ואולם, ייתכן כי קיימים משרדים נוספים שנפלו קורבן לעוקץ והעבירו לנוכלים כסף ממש - מחשבונם שלהם, באמצעות העברה בנקאית. משרדים שעשו כן ויפקידו את הצ'ק הבנקאי בסך 295 אלף דולר, יגלו תוך מספר ימים כי מדובר בצ'ק מזויף.

חברה "סינית" נגד גורניצקי ופישר-בכר

תרגיל העוקץ הנוכחי מזכיר מאוד תרגיל עוקץ קודם שבוצע כלפי משרדי עריכת דין בישראל, ונחשף ב"גלובס" ביוני אשתקד.

במקרה הקודם הפנייה לכאורה אל משרדי עורכי הדין בארץ הייתה מחברה בינלאומית סינית, בשם "שינג'ויו נהוקי ליסינג קומפני" (במקרה הנוכחי, כאמור הפונה מזהה את עצמה כחברה בריטית). החברה הישראלית ששמה שורבב בזמנו לעוקץ, כאילו היא חייבת כספים לחברה הסינית הייתה חברת הבנייה א. דורי (במקרה הנוכחי, כאמור, הפונה טוען כי מדובר בחברת מזון ישראלית מוכרת).

שניים מהמשרדים שנעשו במקרה הקודם ניסיונות לעקוץ אותם היו גורניצקי ושות' ופישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות'. למזלם, הם הצליחו לעלות על התרמית בזמן.

שיטת העקיצה
 שיטת העקיצה