תחקיר "כלבוטק" חשף מספר שמני זית שאינם ראויים למאכל

התחקיר חשף כי 7 סוגים של שמן זית המשווקים ע"י איבו אינם ראויים למאכל אדם ומכילים שמן גפת רעיל ■ איבו משווקת מספר מותגי שמן זית כגון "גאיה" ואדמה"

תחקיר "כלבוטק" יצא לדרך. התוכנית הראשונה של העונה הראשונה של תוכנית התחקירים הפופולרית חוזרת בערוץ 10 בהגשתו של רפי גינת. התחקיר שפורסם הערב (ד') חשף כי מספר סוגים של שמן זית מיובא המשווק בישראל אינם ראויים למאכל אדם.

התחקיר של "כלבוטק" עקב אחר התעשייה הפורחת של יבוא וייצור שמן הזית בישראל. גינת תיאר במהלך התחקיר מספר מקרים שנחשפו בעבר של מהילה וזיוף שמני זית, ואף חשף כי תופעת זיופי שמן הזית רווחת גם בארה"ב - כ-70% משמן הזית שייבאה המדינה מאירופה נמהל בשמנים אחרים וזויף.

התחקיר נגע, בין היתר, לשתי חברות - איבו וחוסן - העוסקות ביבוא ובשיווק מותגי שמן זית. ב-2008, כך לפי חשיפת "כלבוטק", חברת איבו ייבאה מספרד שמן זית למאכל והצהירה עליו כעל שמן למאור, זאת במטרה לשלם פחות מסים.

אולם, התחקיר הראה כי אין מדובר במעידה חד-פעמית. בספטמבר 2012 משרד הבריאות בארץ חשף כי החברה מהלה שמן זית שלא ראוי למאכל בשמן הזית שהיא ייבאה. איבו משווקת מספר מותגים של שמן זית כגון "גאיה" ואדמה".

"כלבוטק" שלחה 7 סוגים של שמן זית שמשווקת החברה בארץ לבדיקה ייחודית באיטליה. הבדיקה העלתה כי כל סוגי השמנים, כולל שמן הזית האיכותי ביותר שאיבו משווקת - "שמן זית כתית מעולה" - אינם ראויים למאכל ומכילים שמן גפת רעיל.

התחקיר בדק גם שלל שמנים של חברות אחרות, כגון שמן הזית של חברת "זיתא", "משק אחיה" וחברות נוספות. שמנים אלה אמנם עמדו בבדיקות התקן שבוצעו בחו"ל, אך מומחים לשמן זית קבעו כי בכל השמנים האלה קיימים פגמים, ואין לסווגם בדרגת "כתית מעולה" אלא בדרגות נמוכות יותר.

בתקופה האחרונה התנהל מאבק משפטי בין שתי החברות לבין "כלבוטק" בנוגע לפרשה, אך לבסוף החליט בית המשפט בנצרת לאפשר את שידור התחקיר הערב.