לחיאני מתכוון ויכול לרוץ

הוא אינו מחויב להתפטר ואינו מחויב להימנע מהתמודדות בבחירות

כתב האישום שהוגש היום (ג') נגד ראש עיריית בת-ים, שלומי לחיאני, מוצא את מערכת אכיפת החוק במצב ייחודי, בהקשר של המשך כהונתו הציבורית של לחיאני.

הסיטואציה הייחודית נוצרה מצד אחד, עקב פסק הדין שנתן בג"ץ בעניינו של ראש עיריית רמת-גן צבי בר; מצד שני, עקב פסק הדין של בג"ץ בעניינם של ראשי הערים רמת-השרון ונצרת עילית, יצחק רוכברגר ושמעון גפסו, מלפני שבועיים; ומצד שלישי, עקב הבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו בעוד 3 שבועות.

בשורה התחתונה - על אף ההלכה המשפטית המהדהדת שנתנו שופטי בג"ץ בעניין ראשי הערים רוכברגר וגפסו, לחיאני איננו מחויב להתפטר מכהונתו, איננו מחויב להימנע מהתמודדות בבחירות המוניציפליות, ובשלב הנוכחי אין גם אף גורם שיחייב אותו לעשות את שני אלה.

בפסק דין רוכברגר-גפסו נקבע כי נוכח כתבי האישום החמורים שהוגשו נגדם, חלה חובה על מועצת העיר להעבירם מכהונתם, ויש לפעול כאילו המועצה החליטה להדיחם, בין אם החליטה אחרת ובין אם לא התכנסה.

אלא שלא ניתן להשליך מכך על עניינו של לחיאני, בלא שתוגש לבג"ץ עתירה ספציפית בעניינו, שתובא לדיון עוד לפני הבחירות המוניציפליות. זהו מהלך לא ריאלי נוכח קרבת הבחירות, ובוודאי בהתחשב בעובדה שראוי לאפשר פרק זמן מינימלי גם למועצת העיר להתכנס ולדון בהעברה מכהונה.

גם אם הדבר היה אפשרי, לא היה נמנע מלחיאני לשוב ולהתמודד בבחירות - וזו כוונתו, גם נוכח כתב האישום נגדו. גם אילו הייתה מתאפשרת הסיטואציה התיאורטית של דיון בג"צי, לא ניתן היה לקיים דיון משפטי ענייני, בשל העובדה שהנימוקים להלכת רוכברגר-גפסו טרם התפרסמו.

פירוש הדבר הוא שבנסיבות הנוכחיות, בתסריט שבו לחיאני ייבחר לקדנציה נוספת לראשות העיר בת-ים, תחויב מועצת העיר להתכנס ולדון בהעברתו מכהונה.

לשם כך צריכה להתגבש מועצה. לחיאני ייקח, מן הסתם, את הזמן לקיים משא-ומתן קואליציוני. לכשבג"ץ יתכנס לדון בעניינו, הוא יצטרך לבחון את שאלת ההדחה גם נוכח "דין הבוחר" הטרי, וגם נוכח היבטים של דיני עבודה. זאת משום שבניגוד לשרי ממשלה הממשיכים לכהן כחברי כנסת ולפיכך לקבל משכורת, הדחת ראש עיר פירושה גם שבירת מטה לחמו.