אומ"ץ לבג"ץ: להורות ללחיאני להתפטר מיידית מראשות עיריית בת-ים

בעקבות כתב האישום נגד שלומי לחיאני, התנועה דורשת מבג"ץ להורות לו להתפטר לאלתר ולהימנע מלהתמודד בבחירות המוניציפליות בעוד 3 שבועות ■ "לחיאני ממילא יודח אם ייבחר שוב, ויהיה צורך לערוך בחירות נוספות תוך 60 יום"

פחות מיממה לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות של לקיחת שוחד בסך של 900 אלף שקל, הגישה הבוקר (ד') תנועת אומ"ץ עתירה לבג"ץ, בדרישה שראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני יתפטר לאלתר מכהונתו ויימנע מלהתמודד בבחירות המוניציפליות שיתקיימו בעוד 3 שבועות.

לחילופין דורשת התנועה מבג"ץ, באמצעות עו"ד גד מינא, להורות למועצת העיר להתכנס באופן מיידי ולהעביר את לחיאני מכהונתו.

אתמול (ג') הודיע לחיאני כי ישקול בימים הקרובים אם להתפטר מכהונתו עקב הגשת כתב האישום נגדו, ואולם הוא נחוש בכוונתו להתמודד בבחירות ולהיבחר לקדנציה שלישית בראשות העיר.

העתירה החדשה מציבה אתגר בפני בג"ץ, שלפני שבועיים פסק הלכה חדשה ומרחיקת לכת בנוגע לראשי ערים העומדים לדין פלילי. על-פי פסק הדין, שניתן בהרכב מורחב של 7 שופטים, ברוב של 6 כנגד דעת המיעוט של הנשיא אשר גרוניס, הועברו מכהונתם ראש עיריית רמת-השרון, יצחק רוכברגר, וראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו, באופן מיידי, ואולם נקבע כי אין בידו של בג"ץ למנוע מהשניים לשוב ולהתמודד בבחירות. עם זאת, נקבע כי אם ייבחרו מחדש בבחירות - תחויב גם מועצת העיר החדשה שתיבחר להתכנס מיידית ולדון בשנית בשאלת העברתם מכהונה.

כעת יצטרך בג"ץ להחליט האם הוא מקדם את הטיפול בעתירה במסלול מזורז במיוחד, לבקשת העותרים שהכתירו את עתירתם בכותרת "עתירה דחופה ביותר".

אם כך יהיה, בתסריט שבו לחיאני לא יתפטר מיוזמתו, ובכך יוציא עבור העותרים ובית המשפט את הערמונים מהאש - יקשה על בית המשפט לקיים דיון בעתירה, לחייב את מועצת העיר להתכנס בפרק זמן קצר ולהחליט אם להעביר את לחיאני מכהונתו, ואם זו תסרב לעשות כן - להוציא צו שיפוטי המורה על הדחתו מראשות העיר, וכל זאת עוד לפני מועד הבחירות, ב-22 באוקטובר.

"פגיעה אנושה בטוהר הבחירות"

תנועת אומ"ץ מציינת בעתירתה כי "כל העבירות המיוחסות ללחיאני בוצעו במסגרת תפקידו כראש העירייה, תוך ניצול רום מעמדו ושימוש בעירייה ובכוח שניתן לו כפלטפורמה לביצוע העבירות לכאורה".

לטענת עו"ד מינא, בא-כוחה של אומ"ץ, "בהתאם לפסק הדין בעניינם של ראשי העיריות רמת-השרון ונצרת עילית, ניתן היה לצפות כי לחיאני יודיע על התפטרותו לאלתר. לא יכולה להיות מסקנה אחרת. אלא שלחיאני אינו ממהר, ואמר כי ישקול במהלך השבוע הקרוב אם יתפטר או לאו. אין כאן מה לשקול. זהו לעג".

כאמור, בהלכת רוכברגר-גפסו, שנימוקיה טרם התפרסמו, פסקו שופטי בג"ץ כי אף שבהיבט הציבורי דעתם אינה נוחה מכך שראשי ערים המואשמים בפלילים ישובו ויתמודדו על כהונת ראש העיר, בהיבט המשפטי קצרה ידם מלהושיע ולמנוע את ההתמודדות.

אלא שבעתירה החדשה מבקשת אומ"ץ לשנות גם את הקביעה הזו, ולצד הדחתו של לחיאני מראשות העיר, היא מבקשת למנוע ממנו גם לשוב ולרוץ בבחירות.

"התמודדותו של לחיאני בבחירות", נטען בעתירה, "מהווה פגיעה אנושה בזכות היסוד לבחור ובטוהר הבחירות. אם לא תימנע התמודדות של לחיאני, יהפוך הליך הבחירות הקרובות לפלסתר, שכן אם לחיאני ייבחר - וכנראה כך יהיה - ממילא, לאור כתב האישום החמור ביותר, הוא יודח מתפקידו, ויהיה צורך לערוך בחירות נוספות בתוך 60 יום, בחירות שגם בהן יוכל להתמודד לחיאני וחוזר חלילה. ולכן, אין כל תועלת בעריכת הבחירות הקרובות, ומהלך זה, שכרוך במשאבים רבים, צפוי להיות עקר". (בג"ץ 6549/13).