גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"פיתוח 'לוויתן' יעלה 8 מיליארד דולר; הפקה מ-2017"

סגן נשיא בכיר בנובל אנרג'י חושף בוועידת ישראל לעסקים: "פיתוח 'לוויתן' יתעכב בשנה בגלל מדיניות הממשלה" ■ "יש פוטנציאל גדול מאוד לתגליות נפט באזור" ■ ד"ר אדוארד לואיס מורס מסיטי: "ארה"ב תוסיף 4.5 מיליון חביות נפט ביום"

פיתוח מאגר "לוויתן" יעלה 8 מיליארד דולר ותחילת הפקת הגז מהמאגר תהיה בסוף שנת 2017 - עיכוב של שנה ביחס להערכות קודמות. כך חשף בכיר בנובל אנרג'י בוועידת ישראל לעסקים המתקיימת היום (א') בת"א.

"'לוויתן' זו הפעילות הבאה העיקרית שלנו בישראל", אמר קית אליוט, סגן נשיא בכיר בנובל אנרג'י. "הוא יפותח במספר שלבים, רכיב מקומי ורכיב משמעותי לייצוא. העלות המצופה לפיתוח המאגר תהיה 8 מיליארד דולר ואנחנו מצפים לתחילת הפקה בסוף 2017, עיכוב של שנה ביחס לציפיות המוקדמות שלנו.

"הסיבות לכך ידועות, למשל מדיניות הייצוא של מדינת ישראל. אנחנו זקוקים לסביבה שתומכת בהשקעות ומתכוונים לפתח את 'לוויתן' בקצב המהיר ביותר שאנחנו יכולים. אנחנו בטוחים שכל האתגרים יבואו על פתרונם - ומחויבים לעבודה משותפת עם השותפים הישראליים שלנו ועם ממשלת ישראל".

אליוט סיפק רמז דק באשר לפוטנציאל הנפט ב"לוויתן": "אנחנו עובדים פה בים התיכון מאז 1998 ויש לנו תוכנית עבודה מתמשכת, בין ישראל לבין קפריסין. לדעתנו, יש פוטנציאל גדול מאוד לתגליות נפט באיזור הזה. תגלית 'תמר' עתידה להכניס למשק הישראלי מעל 30 מיליארד דולר.

"הביצועים ב'תמר' מצוינים, תוך שלושה ימים מההפעלה במארס השנה הגענו למלוא ההספק של השדה. נובל התייחסה ל'תמר' כהשקעה חשובה מאוד בישראל, מה שאנחנו חייבים למדינת ישראל. אנחנו מרחיבים את 'תמר' לשלב הבא - מפעל דחיסה בחופי אשדוד. פרויקט כמו 'תמר' הוא פרויקט מורכב, מבחינה טכנית 'רגילה' ועוד אתגרים כמו הבאת הגז לחוף, התערבות ממשלתית בחוזי המכירה שלנו ועוד".

אליוט הוסיף: "אנחנו ממשיכים לקדוח ולחפש באזור קפריסין. עתה סיימנו את ההערכה בנוגע לבלוק 12. אנחנו ממשיכים לתכנן את הפיתוח. המטרה שלנו היא לספק אנרגיה לעולם ולשפר את חיי האנשים שבו. אנחנו מאמינים כי קיים פוטנציאל גדול באגן 'לוויתן'".

"ארה"ב תייצר עוד 4.5 מיליון חביות נפט ביום"

פאנל "הגיאופוליטיקה החדשה במזרח התיכון ומהפכת האנרגיה" בוועידת ישראל לעסקים 2013 נפתח בסקירה של עו"ד שרגא בירן מהמכון לרפורמות מבניות, שדיבר על המעבר של ארה"ב ליצואנית גז ועל מהפכת פצלי הגז והנפט במזרח התיכון.

בירן: "מהפכת פצלי הנפט וגז הפצלים תשנה את המזרח התיכון, וגם הסינים יתנו את הטון פה במזרח התיכון. למרות מהפכת הגז בארה"ב, עדיין מרבית הגז והנפט נמצאים במזרח התיכון. הסיטואציה הזו גורמת לכך שסין, למרות המדיניות שלה, ממשיכה כל הזמן להשקיע סכומים עצומים בכל הרבדים של ייצור הנפט".

בפאנל השתתפו מלבד בירן גם ד"ר פאתיח בירול, כלכלן ראשי בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה; ד"ר אדוארד לואיס מורס, מנהל וראש חטיבת מחקר סחורות ואנרגיה בסיטיגרופ; וכאמור קית אליוט, סגן נשיא בכיר לאזור במזה"ת בנובל אנרג'י.

בירן הוסיף: "בשנת 2015 יהיו לסין בארות נפט שיספקו 3 מיליון חביות ביום. ישנה אפשרות להגיע לסיטואציה של אי-שליטה אימפריאלית על הנפט, אלא שליטה טכנולוגית. המלחמות על גז ונפט הן נחלת העבר. לסין מאגרי פצלי נפט ופצלי גז עצומים, אבל הם זקוקים לטכנולוגיה אמריקאית. הביקוש של סין לנפט הולך וגדל למימדים שלא יאומנו. תארו לכם מה יקרה כאשר בסין יוסיפו מכוניות על האוכלוסיה, כיום יש שם רק 10 רכבים פרטיים על כל אלף סינים".

להורדת המצגת של בירן - לחצו כאן

בירול אמר בפאנל: "עולם האנרגיה משתנה מאוד. מדינות וחברות שלא יצליחו לקרוא את השינויים יפסידו, ומי שיצליח לקרוא את המשחק ולמצב את עצמו - ינצח. כבר ראינו מדינות, במיוחד בתחום הגז, שאינן מסוגלות לראות את השינויים וסופגות הפסדים כבדים. ישראל עוברת תקופה מאוד חשובה מבחינת הבנת שוק האנרגיה, במדינה עצמה ובאזור.

"ישראל אינה אי אנרגיה. כמה דברים על ההווה: משחק האנרגיה מכיל הרבה שחקנים ויש כמה מדינות שהיו יבואניות אנרגיה במשך שנים ועכשיו הן יצואניות, כמו ארה"ב וברזיל. כמה מדינות ישפיעו על השוק גם כצרכניות. המשקל שלהן בשוק האנרגיה יגדל, במיוחד במזרח התיכון. מפת האנרגיה משתנה, רק שליש מסחר הנפט מתקיים באסיה ואזור האוקיאנוס השקט. בעוד 15 שנה שני שליש מהמסחר יתרחש במזרח הרחוק, ולכן הקשר בין סין למזרח התיכון יתהדק.

"לרוסיה היה לקוח עיקרי לאנרגיה - אירופה, שם הביקוש לגז יחזור לרמות טרום המשבר רק ב-2020. לכן, רוסיה צריכה לחפש לקוחות חדשים, כמו סין ויפן. עם זאת, יש כמה דברים שלא משתנים ואני מצר על כך, כמו העלייה בפליטת הפחמן הדו-חמצני. זה לא רק עניין של התחממות, הורדת מעיל והמשך הלאה, אלא יש לזה המון השלכות אחרות כמו המלחת מי תהום וכו'.

"עוד עניין: במדינות רבות יש המון סבסוד של דלקים מאובנים, כמו במזרח התיכון וזה יוצר בזבוז של אנרגיה. זו סכנה לפיתוח אנרגיה בת קיימא. ועדיין, כל אדם חמישי בעולם - אין לו חשמל, במיוחד באפריקה והודו. זו בעיה מוסרית, וגם בעיה כלכלית".

בירול העריך כי הצמיחה בביקוש לאנרגיה בסין תדעך בעשור הבא, "ואז נתחיל לראות עלייה בביקושים מהודו. עוד פחות מ-20 שנה צריכת הנפט במזרח התיכון תגיע ל-10 מיליון חביות ביום, כך שהצריכה העצמית במזרח התיכון תהיה דומה לזו של סין. ייצור הנפט בארה"ב ישמש בעיקר את ארה"ב. ישנו גידול עצום מחוץ לארה"ב, בעיקר ביקושים באסיה ולכן המזרח התיכון עודנו ויישאר קריטי לשוק האנרגיה העולמי, למרות כל מה שקורה בארה"ב. המזרח התיכון יישאר שחקן עיקרי וחשוב מאוד לתת את המסר הנכון ליצרני הנפט במזרח התיכון על מנת להמשיך ולעודד השקעות".

ד"ר מורס הסכים שהמזרח התיכון יישאר מקור אנרגיה חשוב מאוד בעולם, אך לדעתו קרטל הנפט אופ"ק "כבר לא שחקן רציני. רוסיה וקנדה הופכות לשחקניות רציניות הרבה יותר. רוסיה משתמשת בנפט וגז ככלי לאסטרטגיה עולמית, אך סין התחכמה לה ומוציאה יותר כסף לחיפוש והפקה של מקורות אנרגיה. סין עוברת למרכז הבמה והביקוש לנפט בסין מואט וגם הביקוש לפחם. אני חושב שבסין יגיעו לשיא הביקוש בעשור הזה, וסין כבר השיגה את סין כיבואן הנפט הגדול בעולם".

מורס התייחס גם כן למהפכת האנרגיה בצפון אמריקה ואמר: "מדובר פה באתגר עצום שישנה את חוקי המשחק. העדויות מאתרי ההפקה מדהימות. ארה"ב תוסיף 4.5 מיליון חביות נפט ביום. ארה"ב הופכת למייצאת הגדולה ביותר וגם הגז הפך למאוד משמעותי לטבעה של הכלכלה האמריקאית. ייצוא גז מארה"ב לוקח חלק גדול יותר מאשר ייצוא של תוצרת חקלאית מארה"ב, וארה"ב תשיג את סעודיה בנוזלי גז ונפט עד סוף העשור".

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק הדין של בית המשפט העליון שמצמצם את הגדרת הידועים בציבור

העליון דן בשאלה מתי זוג יחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא לא מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דירוג האשראי של ישראל עומד שוב למבחן ובינתיים עלויות הגיוס מטפסות

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש מרץ, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי