וינשטיין: להשעות את שמעון גפסו מראשות העיר נצרת עילית

מדובר בבקשה השנייה המוגשת בעקבות התיקון לחוק הרשויות המקומיות, המאפשר לוועדה להשעות ראש עיר מכהן לבקשת היועמ"ש ■ הבקשה הראשונה הוגשה לאחרונה בעניינו של ראש העיר בת-ים, שלומי לחיאני

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הגיש היום (ד') לוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות מקומיות בקשה להשעייתו של ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו.

מדובר בבקשה השנייה המוגשת בעקבות התיקון לחוק הרשויות המקומיות, המאפשר לוועדה להשעות ראש עיר מכהן לבקשת היועמ"ש. הבקשה הראשונה הוגשה בחודש שעבר בעניינו של ראש העיר בת-ים, שלומי לחיאני, בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו בגין לקיחת שוחד ועבירות נוספות. על הוועדה להכריע בבקשה בתוך 45 ימים מיום שהוגשה.

במסגרת הבקשה שהוגשה בעניינו של גפסו, מבקש היועץ המשפטי לממשלה להשעות את גפסו מכהונתו נוכח כתב האישום שהוגש נגדו, המייחס לו לכאורה עבירות חמורות בעלות זיקה לכהונתו הציבורית, ובין היתר עבירה של קבלת שוחד.

הבקשה מוגשת בהמשך לקו שהתווה בג"ץ בפסק הדין בעניין ראשי הערים גפסו ורוכברגר, במסגרתו נקבע כי המשך כהונתו של גפסו אינו עולה בקנה אחד עם עיקרון השמירה על טוהר המידות ושלטון החוק, ולכן החלטת מועצת הרשות שלא להעבירו מכהונתו הינה בלתי סבירה באופן קיצוני.

בבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד חני אופק ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, צוין כי "העבירה המיוחסת לכאורה למר גפסו הינה חמורה, ומתגלה ממנה לכאורה שחיתות שלטונית הקשורה לתפקיד המינוי הציבורי. בכך טמונה הסכנה לפגיעה בטוהר המידות ובשלטון החוק. משכך, היועץ המשפטי לממשלה סבור כי החלטה על השעייתו של גפסו היא החלטה מחויבת המציאות שלא ניתן להימנע ממנה".

לפי כתב האישום שהוגש ביוני אשתקד נגד גפסו ונגד סגן ראש העיר עדי ברקו, לאחר הבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2008, נבחר גפסו לראש העיר, ואילו ברקו מונה לסגנו וכן ליו"ר דירקטוריון החברה לפיתוח נצרת עילית. מטעם סיעת קדימה נבחר למועצת העיר סמיון ברון, אשר גרושתו, דורה ברון, עבדה כמנהלת משמרת ומנהלת אירועים בקאנטרי בנצרת עילית, שבאותה תקופה הופעל על-ידי החברה הכלכלית.

מכתב האישום עולה כי במשא-ומתן הקואליציוני במועצת העיר לאחר הבחירות, נאמר לברון כי אם לא יצטרף לקואליציה או יתפטר ממועצת העיר, עשויה גרושתו להיות מפוטרת מעבודתה בחברה הכלכלית.

לטענת הפרקליטות, לאחר הבחירות הנחו גפסו וברקו את מנכ"לית החברה הכלכלית להכניס את דורה ברון לרשימת המועמדים לפיטורים, והיא זומנה לשימוע לפני פיטורים, בניגוד לעמדת המנכ"לית.

בהמשך נפגש סמיון ברון עם ברקו והודיע לו כי הוא מסכים להצטרף לקואליציה כדי למנוע את פיטורי גרושתו. ברקו וגפסו הודיעו כי הצטרפות לקואליציה איננה רלוונטית, ואולם אם יתפטר ממועצת העיר, גרושתו לא תאבד את מקום עבודתה. ברון לא הגיש מכתב התפטרות מהמועצה, ויום לאחר המועד האחרון שהוקצב לו לעשות כן, פוטרה גרושתו מעבודתה.

בפרקליטות מייחסים לשניים עבירה של לקיחת שוחד, בנימוק כי "התניית המשך העסקת האישה בהתפטרותו של חבר המועצה, כמוה כלקיחת שוחד".

"שמירה על צביון מוסרי"

בבקשתו של וינשטיין להדיח את גפסו נכתב כי "המחויבות לשמירה על ערכי הליבה של השירות הציבורי, ובמיוחד על טוהר המידות וציביונו המוסרי של השירות הציבורי, אינה מתיישבת עם המשך כהונתו של מר גפסו כראש הרשות".

החוק המאפשר את הדחתו של גפסו, ציין וינשטיין, נועד בין היתר "למנוע מצב בו ימשיך בכהונתו מי שהוטל צל כבד על יושרתו האישית עקב הגשתו של כתב אישום, המייחס לו לכאורה ניצול לרעה של הכוח השלטוני שהופקד בידו בנאמנות".

בנוסף, לטענת וינשטיין, אין די בהשעיית ראש הרשות מתפקידו, ועל הוועדה להשעותו גם משורת תפקידים כחבר מועצה, אשר במילויים עשויה להיות לראש העיר השפעה בלתי רצויה על התנהלות הרשות המקומית או התאגידים העירוניים וכן השפעה "מאחורי הקלעים" על התנהלות הרשות המקומית.

במסגרת זו מבקש וינשטיין כי גפסו יהיה מנוע מלכהן בוועדת הכספים, המכרזים והביקורת של המועצה, ולמנוע ממנו לכהן כסגן ראש הרשות, כחבר מועצה, כדירקטור בחברה העירונית וכן כחבר בוועדה המקומית או בוועדת המשנה לתכנון ובנייה.

בוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות בשל הגשת כתבי אישום חברים השופט בדימוס משה גל (יו"ר), מרים רוזנטל ומוטי אביסרור.

במסגרת התיקון לחוק נקבע כי אם הוגש כתב אישום נגד ראש רשות במהלך כהונתו, או שתלוי ועומד כנגדו כתב אישום שהוגש לפני תחילת כהונתו, בין שהעבירה נעברה בזמן שכיהן כראש רשות ובין אם לפני שהחלה כהונתו - רשאית הוועדה להשעותו מכהונתו. זאת, לבקשת היועץ המשפטי לממשלה, ולאחר שניתנה לו הזדמנות להשמיע את טענותיו, אם הוועדה סברה כי מפאת חומרת האישומים המיוחסים לו בכתב האישום אין הוא ראוי לכהן כראש הרשות.

גפסו: כל הליך בהתאם לחוק מקובל עליי

פרקליטתו של שמעון גפסו, עו"ד פנינת ינאי, מסרה בתגובה: "המדובר בצעד מתחייב של היועץ המשפטי לממשלה בהמשך לפסיקת בג"ץ, ואין בכך כל עניין חדש. בשונה מהחלטת בג"ץ המקורית להדחה, תוקן החוק, ובמסגרתו כונן שר הפנים ועדה אשר תבחן אפשרות להדחה בלבד, וזאת תוך נסיון לבחון את הנתונים לעומקם.

"בכל הקשור למר שמעון גפסו, הרי שמדובר בכתב אישום מינורי ביותר, המגולל מערכת נסיבות של מאבקי כוחות פוליטיים במקרה הרע, ואשר לכתחילה לא היה כל מקום לבררם בזירה הפלילית. גם הפרקליטות בעצמה איננה טוענת כי מדובר בשוחד כספי חלילה, ואין לה כל טענה כי מר גפסו לקח ולו שקל אחד לכיסו.

"לא למותר לציין בהקשר זה את דבריה החשובים של כבוד המשנה לנשיא, השופטת נאור, אשר הדגישה עוד בהליך ההדחה ובהתייחסות מיוחדת כי במקרה של מר גפסו המדובר באישום חד-פעמי בעל נסיבות לקולא.

"התיק נשוא הבקשה מתברר בימים אלה בבית המשפט, והדברים אשר נחשפים שם על-ידי ההגנה מוכיחים כי המדובר בכתב אישום אשר לא היה כל מקום להגישו לכתחילה, ומצער כי הוגש בכלל. אין צורך לציין כי הדברים כולם יובאו וייחשפו בפני הוועדה הנכבדה, אשר אנו סומכים על שיקול-דעתה.

"מר שמעון גפסו ממשיך לנהל את העיר נצרת עלית מתוך מסירות רבה ולרווחת תושביה, אשר הצביעו ואמרו את דברם בהליך דמוקרטי, ויוכיח את טענותיו לגופן בבית המשפט. כזכור, תיקים של אישי ציבור מסתיימים לאו דוקא בהרשעה, וההחלטה בסופו של דבר נתונה לבית המשפט ולבית המשפט בלבד".

שמעון גפסו בתגובה: "כל הליך שייערך בהתאם לחוק - מקובל עליי, ואיערך אליו בהתאם".