גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יש יותר חברות שרוצות להפוך לגדולות ולא ממהרות לאקזיט"

איציק פרנפס מבאטרי ונ'צרס, קובי רוזנגרטן מ-JVP וטל ברנוח מ-Disruptive נפגשו באירוע "כלכלה על הבר" של "גלובס" ובנק לאומי ■ "תשאירו לנו את הדאגה איזה החזר נקבל ומתי"

אין בועה - לא בשוק המניות ולא בשוק המיזוגים והרכישות. זו הייתה אחת השורות התחתונות של מפגש נוסף בסדרת "כלכלה על הבר" של "גלובס" בשיתוף לאומיטק מקבוצת לאומי שהתקיים בשבוע שעבר באוזןבר בתל אביב. וזה לא מפתיע.

שלושת הדוברים במפגש היו אנשי הון סיכון, ותעשיית ההון סיכון רק מרוויחה מגאות בשוק המניות ובשוק המיזוגים והרכישות. אחד מהשלושה אפילו הודה בחצי חיוך כי יש לו את הזמן הפנוי לקחת חלק בערב כזה בגלל שהשוק עושה עבורו את העבודה, והוא לא ממש צריך להתאמץ.

הכותרת של המפגש הייתה "הטכנולוגיות החמות בעולם ההשקעות", אך רובו ככולו עסק באופן שבו עובדת תעשיית ההון סיכון ומה יזם מתחיל צריך להבין עליה כדי לגייס ממנה הון.

שלושת הדוברים היו איציק פרנפס, שותף-מנהל בקרן ההון הסיכון באטרי ונ'צרס. פרנפס נמנה בעברו על צוות המייסדים של חברת ה- VoIP (קול על גבי האינטרנט) הישראלית Kagoor Networks שנרכשה במהלך 2005 על ידי ג'וניפר תמורת 68 מיליון דולר; קובי רוזנגרטן, שותף-מנהל בקרן ההון הסיכון JVP, שהיה בעברו נשיא סייפן, חברת זיכרונות הפלאש הישראלית שנמכרה במהלך 2007 לחברת Spansion תמורת 368 מיליון דולר במניות ובמזומן; וטל ברנוח, שותף-מנהל בקרן Disruptive, קרן שמתמחה בהשקעות סיד, כלומר השקעות התחלתיות בחברות טכנולוגיה. את הפאנל בו השתתפו השלושה הנחתה יפעת אורון.

"בועה זו הגדרה שהיא בעיני המתבונן", אמר ברנוח, "לדעתי, אין בועה. השוק הנוכחי הוא שוק שעשה התאמות לשוק של שנת 2000, שבדיעבד היה שוק בועתי. עכשיו החברות הרבה יותר בריאות מאלו של שנת 2000. אז המילה 'הכנסות' הייתה מילה גסה. עכשיו היא לא".

פרנפס טען דבר די דומה, ולא במפתיע, ואמר ש"בועה מתבררת כבועה רק בדיעבד. כשאתה בתוכה, אינך יודע שאתה בתוך בועה. כרגע יש הרבה כסף שפנוי להשקעות, ואני ממליץ שתשאירו לנו את הדאגה איזה החזר נקבל ומתי". רוזנגרטן טען "אין בועה. בשנת 2000 קצת התבלבלנו".

ההיי-טק התבגר

אורון שאלה את השלושה האם ההייטק הישראלי התבגר, ופרנפס ענה בהחלטיות: "כן, ולנו משקיעי ההון סיכון זה גורם שמחה גדולה. יש יותר ויותר חברות אמתיות שרוצות להפוך לגדולות, ולא ממהרות לאקזיט. הנפקה אינה בהכרח אינדיקטור להתבגרות ההיי-טק הישראלי. אינדיקטור מהותי יותר הוא מספר המשרות שהתעשייה יוצרת, והתרומה שלה למשק הישראלי".

ברנוח טען כי "אכן, ההיי-טק הישראלי התבגר, ויש יותר יזמים שמוכנים לקחת את החברה שלהם רחוק ולא רק מחכים לרגע בו ימכרו אותה. זו תופעה מבורכת, שיוצרת אקו-סיסטם הרבה יותר בריא". לדברי רוזנגרטן, "אכן נוצרה מגמה חיובית, וחברות ההיי-טק הישראליות מתחילות לדבר על מודלים עסקיים 'מוזרים' שכוללים ביו היתר רווחיות, ולא רק מספר משתמשים".

באשר לשאלה מה יזם צריך להגיד או לעשות כדי שכל אחד מהשלושה יקשיב לו וישקול להשקיע בחברה שלו, טען ברנוח כי "יזמות זה חיידק. זה משהו שזורם ובוער בכל הגוף, ולכן ניתן לזהות אותו די מהר. במקרה שלי, אני אחרי 4 דקות מזהה האם זה שיושב מולי נדבק בחיידק הזה".

פרנפס טען כי הסוד הוא "Make it irresistible" - כלומר רעיון שלא ניתן לעמוד בפניו, מאוד חדשני. וכשהרעיון הוא מאוד חדשני, צריך ליצור התאמה בינו לבין השוק, ושהצוות שהופך אותו למציאות יהיה צוות טוב. זה סדר החשיבות. לדבריו, "טכנולוגיה לא חיה בפני עצמה אלא בתוך הקונספט של השוק אותו היא אמורה לשרת". לפי רוזנגרטן, השוק אליו פונה המוצר צריך להיות מספיק גדול ומשמעותי.

אורון שאלה את השלושה האם יש הבדל מהותי בין יזמים אמריקאים לישראלים, ופרנפס ענה כי "אצל האמריקאים אין סימן שאלה באשר לאפשרות לבנות חברה גדולה. לישראלים, לעומת זאת, יש הרבה יותר ספקות. הם הרבה יותר סקפטיים באשר ליכולת שלהם לבנות את 'הצ'ק פוינט הבאה'".

לבסוף, הסכימו השלושה כי ההחלטה למכור חברה נתונה בידיו של היזם ולא של קרן ההון סיכון שהשקיעה בו, אך כדאי לקחת דעה זו שלהם בערבון מוגבל. קרן הון סיכון, מטבעה, צריכה לספק למשקיעיה תשואה כמה שיותר גבוהה בפרק זמן נתון. לכן, לא פעם היא תדחוף למכירה של חברה - כשההצעה שקיבלה היא מספיק טובה, דהיינו מספקת החזר "על הכסף" מספיק טוב בעיניה.

"שחקן חדש בזירה"

יפעת אורון, מנכ"לית לאומיטק שהנחתה את הערב, אמרה "בפאנל האחרון החלטנו להציג משקיעים שונים מקרנות שונות, כל אחת מובילה בגזרה שלה, מה קרנות שונות מחפשות ביזמים בהן הן משקיעות, אלו תחומים מעניינים אותן ומה אסטרטגיית ההשקעה שלהן, כל זאת כדי לענות על צרכים שונים של יזמים בשלבים מגוונים של חיי הסטארט-אפ".

אורון אמרה: "לאומיטק כגורם מממן של הסטארט-אפים, בכל אחד מהשלבים, בעצם יוצר שחקן חדש בזירה ומציג חזון של חיבור משולש בין המשקיעים, לבנקים ולחברות. בכך, היזמים מקבלים את כל הכלים המקצועיים להצלחה, משלב הרעיון והחזון, דרך שלב הגיוס ועד לשלב הסופי".

עוד אמרה אורון "ישנה חשיבות בהבנת השלב בו החברה נמצאת, כדי לדעת להתאים לה את הסיוע והכלים המתאימים. במפגשי 'כלכלה על הבר' אנו שואפים להציג בפני היזמים את האופן שבו חושבות קרנות שונות, למשל קרן הון סיכון ישראלית, קרן הון סיכון בינלאומית, קרן מימון מוקדם, קרן מימון מאוחר ואנחנו יודעים לעבוד עם כולן.

"הנתונים מלמדים כי מרביתה של תעשיית ההיי-טק הישראלית נסמכת על הון זר. לפי האומדן, כ-2.5 מיליארד דולר מושקעים בשנה בתעשיית ההיי-טק בישראל, מתוכם למעלה מ-75% מגיעים מקרנות זרות.

"היזם הישראלי שלא קיבל מענה מהשוק המקומי, פעמים רבות נדרש לשוק הבינלאומי. אנחנו בקבוצת לאומי זיהינו את הצורך הפיננסי והגדרנו מטרה משמעותית: לתת גב ולהיות הבית הכלכלי של חברות היי-טק ישראליות בארץ ובמרכזי היי-טק בעולם. בשנה האחרונה, השלמנו פיתוח של מעטפת שירותים כוללת לחברות היי-טק המלווה אותן בכל השלבים, כלומר מרגע הרעיון ועד לרגע התממשות הרעיון".

עוד ציינה אורון: "לאומיטק היה הגוף הישראלי שהשקיע הכי הרבה בקרנות הון סיכון ישראליות. זו המטרה שלנו: להביא לקדמת הבמה את היזמות והחדשנות הישראלית ולצד שירות וחשיבה גלובלית, לתת גם כתובת בעברית. האופן שבו לאומיטק רואה את תעשיית ההיי-טק הישראלית, שונה מכל קרן הון סיכון אחרת. אנחנו רואים את החברות הישראליות שמובילות בעולם בתחומים טכנולוגיים, כמו הפינטק, המובייל והסייבר, ומבחינתנו הם לא רק לקוחות או ספקים שלנו, אלא שותפים לדרך".

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב