גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת שבוע הספר: מה מצב ענף הספרים בישראל 2015?

לאחר ירידה משמעותית במכירות הספרים החדשים מאז החלת "חוק הספרים", ניכרת כעת מגמה של עלייה זהירה ■ הקרבות בין הרשתות וההוצאות נמשכים, והסופרים עוד לא רואים את האור בקצה המנהרה

חנות סטימצקי / צלם: תמר מצפי
חנות סטימצקי / צלם: תמר מצפי

לאחר כל הדרמות שידע ענף הספרים המקומי בשנים האחרונות, כעת, מעל לפני השטח לפחות, שורר שקט יחסי. מתחתיו מנסים הפעילים בענף להתמודד עם המציאות החדשה, ובראשה השפעת "החוק להגנת הספרות והסופרים", הידוע כ"חוק הספרים", שתקף כבר קרוב לשנה וחצי.

לקראת שבוע הספר, שיחל ב-3 ביוני ויסתיים ב-13 בחודש, "גלובס" מביא כמה מההתפתחויות במצב הענף.

"חוק הספרים" שינה ברגע את היקף מכירות הספרים בארץ. לפניו, הענף המקומי התבסס על ספרים חדשים, ומאז שנכנס לתוקף, כשאלה נמכרים במחיר מלא, חלקם הצטמק דרמטית.

בינתיים נמשכת מגמת עלייה בחלקם של הספרים הללו במכירות. אם בסוף 2014 חלקם מכלל המכר היה כ-20% בלבד, עתה הם מהווים כבר כ-35%-40%. בהתאמה, בפברואר 2014, גם ניתן להם מעט מקום על מדפי הרשתות, כ-20% בלבד, אבל בהמשך נוצר תהליך המזין את עצמו - אלה נמכרו יותר, קיבלו בהתאם יותר מקום על המדפים וכתוצאה נמכרו עוד יותר.

לפי הערכות גורמים בכירים בתחום, אלה ימשיכו לעלות, אך לא יהוו יותר ממחצית המכירות.

במצב הזה מחפשות ההוצאות ורשתות הספרים מהיכן להביא עוד רווחים, כלשם כך הן פונות לאפיקים מגוונים. לאחר היכנס החוק לתוקף, ההוצאות התבססו על ספרים שיצאו בשנה-שנתיים שלפני החוק. כשמאגר זה מוצה, הן פנו בחודשים האחרונים לקלאסיקות, מה שמכונה "בק ליסט". כשאלה ימוצו, הן ייאלצו לחפש רעיונות חדשים.

ברשתות מחפשים "השלמת הכנסה" דרך שילוב תחומים נוספים, ופה כל הזמן נוצרים רעיונות חדשים. חלקם מצליחים יותר, ואחרים - כמו למשל מכירת דיסקים - מצליחים פחות.

לדברי בכיר בענף, "אחת הבעיות היא שסטימצקי אינה רק רשת למכירת ספרים אלא גם רשת שמוכרת מוזיקה, ושם יש התרסקות. בספרים יש בערך את אותן המכירות, אבל בפנאי מוסיפים שם כל הזמן מוצרים כדי להביא עוד כסף והמוזיקה בהתרסקות, כי אנשים צורבים דיסקים. פעם אייל גולן היה מוכר במאות אלפים. היום בהחלט לא".

גם ככה היקף המכירות הכללי של ספרים בארץ ירד ועדיין יורד. לפי הערכות, הירידה מסתכמת בכ-10%-15% בהשוואה למצב לפני שנתיים, מה שכמובן פוגע בהוצאות וברשתות כאחד. בתחום זה לאורך זמן גם ירידה כזו היא בעלת השפעה מהותית.

המצב גם פוגע בכל מי שמושפע מההוצאות והרשתות - העורכים, הגרפיקאים, בתי הדפוס וכמובן הסופרים עצמם, שמושפעים ישירות מהירידה במכירות, וכתוצאה מכך גם בקריאה של ספריהם החדשים.

מבחינת תמלוגים לסופרים, לפי הערכות אלה קטנו ב-30% מאז נכנס לתוקפו החוק. אמנם בשונה מרוב שנת 2014, ברשימת רבי-המכר כבר ניצבים בעיקר הספרים החדשים, אבל לא בהיקפים דומים לאלה שלפני "חוק הספרים".

רוב הסופרים, שלפחות דקלרטיבית החוק נועד בראש ובראשונה להגנתם, לא מרגישים כרגע שהוא מיטיב עימם.

איה הרווחים?

מבחינת ההוצאות (וכהשלכה מכך, גם הרשתות), ההתרסקות הייתה ועודנה בכל מה שנוגע לספרי ביכורים ולספרי פעוטות וילדים קטנים (אלה שאינם קלאסיקות, כמו "איה פלוטו" או "מעשה בחמישה בלונים").

במצב הזה עולים כבר הקולות ליזום חקיקה להחרגת תחומים אלה מהחוק, מהלך בעל סיכויים לא רעים להתרחש. אמנם בכנסת שסיימה דרכה היו מספר חברים ש"חוק הספרים" ומצב הענף היו קרובים לליבם, כמו שרת התרבות לשעבר לימור לבנת וחברי הכנסת ניצן הורוביץ ורות קלדרון, ואלה לא המשיכו לכנסת הנוכחית.

אולם, לפני שנה הצעה לשינוי כזה בחוק הוגשה בידי חברי הכנסת איילת שקד, יעקב מרגי ומירי רגב. בתפקידיהן החדשים כשרות התרבות והמשפטים, רגב ושקד יהוו גורם חשוב בהעברת השינוי הזה בחוק.

בחינה אמיתית אם החוק היטיב עם הענף, אם לאו, תיתכן ככל שיעבור הזמן, בעיקר מרגע שתתבהר מגמה יציבה לגבי חלקם של הספרים החדשים מכלל המכר וההשפעה על השורה התחתונה אצל ההוצאות, הרשתות וכמובן גם ההכנסות לסופרים.

הזירה החמה שבין ההוצאות לרשתות

רחלי אידלמן, מו"לית הוצאת שוקן ויו"רית התאחדות המו"לים, נמנתה עם התומכים הבולטים בשינוי המצב ששרר לפני "חוק הספרים". אל מול הביקורת על החוק, היא מדברת על "המייללים" ונותנת בהם סימנים.

לדבריה, "יש שני סוגי 'מייללים' - אלה שחושבים שבתקופת המבצעים של ה-4 ב-100 היה טוב, ואלה שנתנו לרשתות במשא-ומתן איתן הנחות מופרזות על מחיר הספרים (כלומר, כמה הרשת תשלם להוצאה על ספר שלה שתמכור).

"הסיפורים על מפולת בספרים חדשים הם קשקוש. כולם מוציאים ספרי ביכורים, כי המו"לים מחפשים סופרים חדשים. הם נמכרים כמו שתמיד נמכרו. 'ידיעות ספרים' הוציאה בכוונה 8 ספרים חדשים בחודש אחד, כדי להראות שהיא מוציאה ספרי ביכורים, אבל גם ככה היא הייתה מוציאה ספרי ביכורים".

הזירה שבין ההוצאות לסטימצקי הייתה עד לפני שנה לוהטת במיוחד, בתקופת איריס בראל בראשות הרשת. אלא שלאחר החלפת הבעלות, הרשת משדרת בעיקר שקט, ומאחורי הקלעים מתרבים הסימנים על שיפור מהותי במצבה.

סטימצקי, שהייתה באמצע 2014 בסכנת פירוק, עשויה לעבור עוד השנה לשורה תחתונה חיובית במאזן, תחת הנהגתו של המנכ"ל, אייל גרינברג.

עתה העימות בין ההוצאות לבין הרשתות כבר פחות יצרי ותקשורתי ונסוב בעיקר סביב ההנחה שהראשונות נותנות לאחרונות.

איכשהו, בשני הצדדים מרגישים שהדשא של השכן ירוק יותר. בהוצאות הספרים מתמידים באמירות שהכוח המצוי בידי הדואופול של הרשתות מאפשר להן לגרוף את כל הרווח מהחוק באמצעות הנחות גבוהות מדי מההוצאות, שפוגע גם בספרים החדשים וגם ב"בק ליסט". בהתאם, שוב נשמעים הקולות להכניס בחוק הגבלה להיקף ההנחה שיכולות הרשתות לתבוע מההוצאות, שכרגע נראה שהסיכויים לכך אינם גבוהים.

מנהל הוצאה בולטת אומר: "הקמעונאיות לא יוותרו על ההנחות הגבוהות מהמו"לים. צריך לשים להן גבול. המחוקק נתן פה מתנה ענקית לחזקים. למה בארה"ב אין חוק שמגביל את ההנחה של ההוצאות לרשתות? כי ברנס אנד נובל ואמזון הן 15% מהשוק כל אחת, אבל פה המצב שונה - צומת ספרים וסטימצקי יחד הן כמעט כל השוק.

"אמרו שסטימצקי פשטה את הרגל בגלל המצב בענף, אבל היא פשטה את הרגל בגלל ניהול מחפיר ובזבזני. בגלל מצבה הקשה לא רצו להגביל את ההנחה לרשתות. זה הפך לחוק להגנת סטימצקי, לא הקוראים ולא הסופרים, אבל אנחנו יודעים מה היה שם. לא ראיתי חוק להגנת עסקים אחרים".

שוק הספרים

עוד כתבות

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות' הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

העסקה של אלביט, המכרז של רפאל ומטוס "יום הדין" החדש של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?