שר החקלאות: הוזלה גורפת של מוצרי החלב - או פיקוח

אורי אריאל: "מדובר בהפחתה שמטרתה להגיע לכיסו של הצרכן" ■ השר אף פנה לגילה והזהיר מפני תיאום מחירים בין חברות בעדכון מחירי המוצרים המפוקחים

אורי אריאל / צילום: תמר מצפי
אורי אריאל / צילום: תמר מצפי

ימים אחדים בטרם ייכנס לתוקף צו הפיקוח על מחירי מוצרי החלב, שבמסגרתו צפויה ירידה בשיעור של 4.62% על מוצרים שבפיקוח, תובע היום (ב') שר החקלאות אורי אריאל מחברות המזון והשיווק להוזיל את כל מוצרי החלב - גם אלה שנמצאים מחוץ לסל המוצרים המפוקחים.

בפנייה שעשה לחברות הדגיש שר החקלאות כי ממילא מחיר המטרה של החלב הגולמי (החלב שמועבר מהרפתות אל המחלבות) ירד בתחילת החודש בשיעור של 6.48%, ולפיכך עליהן להחיל הוזלה כללית במוצרים.

אריאל הוסיף והזהיר את החברות שאם לא יעשו כן - הוא יכפה זאת עליהן תוך הפעלת סמכותו ויכניס מוצרי חלב נוספים לפיקוח.

במכתב תקיף ששלח לחברות, כתב אריאל: "אני דורש ותובע באופן חד-משמעי כי לצד הפחתת המחיר למוצרים שבפיקוח, תביאו לידי ביטוי מובהק את הפחתת מחיר החלב עם המוצרים שאינם בפיקוח. מדובר בהפחתה שכל מטרתה נועדה להגיע לכיסו של הצרכן, ולא על מנת להעשיר את קופתכן".

אריאל הזהיר את החברות כי יש בכוונתו להפעיל את יחידת הפיקוח של משרדו, כדי לבדוק שאכן חלה הוזלת מחירים גם במוצרים שאינם מפוקחים.

בלשכתו של אריאל אמרו היום כי הוא מצפה שהוזלת כלל מוצרי החלב תהיה בשיעור הדומה להוזלה שצפויה בסל המוצרים המפוקחים, כלומר הורדת מחירים כללית של 4.62%. סל המוצרים המפוקחים כולל חלב טרי בקרטון או בשקית עם 1% או 3% שומן; אשל; גיל; גבינה לבנה 5%; והגבינות הקשות גלבוע ועמק.

אלא שאריאל לא מסתפק במשלוח אזהרות למחלבות ולמשווקים: היום הוא פנה גם לממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, והזהיר מפני תיאום מחירים בין חברות בעדכון מחירי המוצרים המפוקחים. אריאל ציין כי בעקבות הירידה במחיר המטרה לחלב הגולמי, פורסמו בתקשורת ידיעות ובהן צוטטו גורמים עלומי-שם במחלבות, ולפיהם בכוונתם להוריד את מחיר המוצרים המפוקחים בלבד, וזאת ברוח הצו, ואינם מתכוונים להוזיל את מחיר המוצרים הבלתי מפוקחים.

"בירידת מחיר המטרה נצפה שגם מחירי מוצרי החלב הלא מפוקחים יירדו במידה מסוימת - כי הם מושפעים מסלי תשומות דומים. אמירות שכאלה יש בהן חשש לתיאום מחירים בין מחלבות, ואבקש לבחון את הנושא", כתב לגילה.

בנוסף, אריאל מבקש מהממונה על ההגבלים להוציא מטעמו הבהרה למחלבות ולקרוא להן להימנע מאמירות מסוג זה בעתיד.

ההוזלה הצפויה במחירי החלב
 ההוזלה הצפויה במחירי החלב