גל החום הביא למחסור במוצרי חלב; צפוי להתגבר בחגים

כבר עכשיו קיים מחסור נקודתי במוצרי חלב, כיוון שתנובה, שטראוס וטרה צמצמו את ייצור הקוטג', השוקו והגבינות בשל צניחה חדה בתפוקת החלב

מוצרי חלב על מדפי שופרסל / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב על מדפי שופרסל / צילום: תמר מצפי

חגי תשרי הקרובים ילוו במחסור במוצרי חלב ברשתות השיווק - כך מעריכים בכירים בשוק החלב. הסיבה היא ימי הייצור המועטים הנובעים מכך שכל חגי תשרי חלים השנה באמצע השבוע - והדבר מביא לכך שכושר הייצור בחלק מהשבועות יורד בחצי.

לדברי בכיר בשוק החלב, "אנחנו צופים שיהיה לנו מאוד קשה לספק את הכמויות הרגילות בגלל חוסר בימי ייצור, ולכן צפוי מחסור נקודתי".

בכיר אחר מעריך כי צפוי מחסור רחב במוצרים. ההערכה היא כי המחסור יבוא לידי ביטוי גם במוצרי חלב בסיסיים, בשל אורך חיי המדף הקצר יחסית של אותם מוצרים.

בנוסף, ליצרניות החלב - תנובה, שטראוס וטרה - אסור לתאם ביניהן את הייצור, ולכן אם הן יערכו תעדוף בקווי הייצור, הרי שהדבר עלול להחריף מחסור של מוצר אחד על פני מוצר אחר.

בתנובה עושים כיום שימוש בכל החלב הגולמי שיש לחברה, ולכן אם למשל טרה תחליט לצמצם את ייצור החלב הניגר בחגים - המחסור יורגש מיידית, כיוון שתנובה אינה מסוגלת במצב הנתון להגדיל את הייצור.

במקביל, מזה כמה שבועות מורגש מחסור במספר מוצרי חלב של היצרניות השונות בשל מהלך צמצום הייצור שבו נקטו יצרניות החלב. הסיבה לצמצום הייצור היא מחסור בחלב שבגינו צמצמה קבוצת שטראוס את ייצור הקוטג' ב-30%, ובחלק מנקודות המכירה לא ניתן למצוא קוטג' שטראוס כבר ימים ארוכים.

תנובה מצדה צמצמה ב-20% את ייצור השוקו, הגבינות המלוחות ואת הייצור של משקה ריויון. טרה, השחקנית השלישית בשוק, צמצמה גם היא ייצור של חלק מהמוצרים.

הפרות הניבו פחות חלב

בשבוע האחרון של יוני הסתכמה תפוקת החלב ב-27.4 מיליון ליטר, ובשבוע האחרון של אוגוסט היא עמדה על 23.2 מיליון ליטר בלבד - ירידה של 15.3%. בממוצע הסתכמה הירידה בכל יולי-אוגוסט בכ-10%.

חשוב לציין כי תופעת ירידה של 5% בייצור החלב באוגוסט היא שגרתית, אך השנה מדובר בירידה דרסטית במיוחד שלא נראתה בשוק מאז שנת 2010, ולכן היא השפיעה ישירות על קווי הייצור.

בכיר בשוק אומר ל"גלובס" כי "ככל שחם יותר, הפרה מניבה פחות חלב. השנה החום הגיע הרבה יותר מוקדם, וכבר בשבוע השלישי של יולי נמדדו 35 מעלות. בנוסף, הטמפרטורה הממוצעת עלתה בעוד 2 מעלות בממוצע.

"מהשבוע האחרון של יולי עד לפני שבוע תפוקת החלב ירדה ב-10%. כשאת לוקחת בחשבון ששוק החלב אמור לעמוד השנה על 1.4 מיליארד ליטר של חלב גולמי, זו דרמה. החוסר מתחלק בין תנובה שטראוס וטרה בהתאם לנתח השוק של כל אחת, וזה אומר שמחצית מהחוסר הוא בתנובה, והמחצית האחרת בשטראוס וטרה יחד".

- האם הייבוש של חלב לאבקות בחורף לא מספיק כדי להתגבר על החוסר?

"יש גבול לכמה אפשר לעשות שימוש באבקות חלב. בחלב ניגר, מעדנים, יוגורטים וקוטג' אי-אפשר לשים אבקת חלב".

מתנובה נמסר בתגובה: "המדיניות של החברה היא להבטיח אספקה שוטפת של מוצרי בסיס ומוצרים מפוקחים, ולא לצמצם ייצור של מוצרים אלה".

קבוצת שטראוס מסרה: "הירידה הזמנית בהיקפי ייצור הקוטג' קשורה אך ורק לעומס החום ולירידה בתפוקת החלב הנגזרת ממנו. בשום שלב לא הופסק ייצור הקוטג'. ברמה ארצית הוא לא חסר על המדפים, והיקפי הייצור חוזרים כבר כעת לממדיהם הטבעיים".