גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טעויות נפוצות של יזמים ולמה היה כדאי להקשיב לעצה של ג'ובס

איגור ריאבנקי, שותף בקרן ההון סיכון AltaIR, מספר על הטעויות הנפוצות של יזמים שמכשילות אותם, ומסביר למה הוא עצמו לא הקשיב בזמנו לעצה שנתן לו סטיב ג'ובס

איגור ריאבנקי / צילום: אסנת קרסננקי
איגור ריאבנקי / צילום: אסנת קרסננקי

יזמים רבים, במיוחד כאלה שמקימים את הסטארט-אפ הראשון שלהם, עושים טעויות קרדינליות שהרבה פעמים גורמות לכשלון. אז ממה צריך היזם הצעיר להיזהר?

איגור ריאבנקי, שותף בקרן ההון סיכון AltaIR, מספר על הטעויות הנפוצות של יזמים, שמכשילות אותם, ולמה הוא עצמו לא הקשיב בזמנו לעצה שנתן לו סטיב ג'ובס:

1. לא לחשוב על מה שאתה עושה ובשביל מי אתה עושה את זה.

תתחיל לבנות סטארט-אפ כי זה מה שכולם עושים. אל תהרהר בשאלה מה אתה הולך להשיק ובשביל מה. פשוט תצפה בסרט "הרשת החברתית", תבין במהרה כיצד להפוך למיליונר ולך על זה! אתה תבין כבר בהמשך האם המוצר שלך הוא שימושי ללקוחות או לא.

2. להעתיק פרויקטים של אחרים.

כשאתה מחפש רעיון, פשוט גלוש באינטרנט ותשכפל מוצר או שירות פופולארי.

למרבה הצער, רק מעטים, סופר-מקצוענים, יכולים להעתיק באופן מוצלח, ואפילו להם אין אחוז הצלחה טוב במיוחד. בכל מקרה, לסטארט-אפיסטים אין טעם לעשות את זה.

3. להקשיב רק לעצמך.

בהקמת סטארט-אפ, סמוך רק על היכולת שלך. אל תחשוב על מה השוק צריך כרגע ומה הוא יצטרך מחר. אם אתה יודע תיכנות ב- PHP, תשיק כל מה שאתה מסוגל לכתוב ב-PHP ותבין כבר אחר כך מה לעשות עם זה. למחרת בבוקר יהיה לך מוצר B2B, בלילה שלאחר מכן יהיה לך B2C ויום למחרת יהיה לך B2B2C.

יש להתחיל מהצורך העסקי. ברור שהטכנולוגיה מאוד חשובה, אבל היא תמיד חלק אינטגרלי מהעסק. יש רק שתי דרכים לפיתוח מוצלח: להפוך לחזק יותר מהתחרות, או ליצור משהו חדש לגמרי. בכל מקרה, חשוב להבין את הצרכים של השוק ולהיות מסוגל להעביר למשתמשים הפוטנציאליים את הרעיון שהם זקוקים למוצר שלך.

4. להאמין שאתה מיוחד.

תתאהב במוצר שלך, כי הוא האחד והיחיד. קח אותו איתך לכל מקום ותתווכח עם כל אחד שמנסה לבקר אותו.

יזמים צעירים שבאים אליי כדי לגייס כסף, לרוב טוענים כי אין להם שום מתחרים. אבל העולם בנוי כך שכל רעיון יוכל לעלות במוחם של הרבה אנשים בבת אחת. לכן, קרוב לוודאי שמוצרים דומים למוצר שלך מפותחים על ידי עשרות צוותים חדשים במקביל אליך. וכל מי שמעוניין בכסף או בזמן של הלקוח הפוטנציאלי שלך הוא מתחרה.

5. להקים במקביל כמה סטארט-אפים שאתה רק יכול.

אל תתרכז בפרויקט אחד. מה אם הוא לא יתרומם? תעבוד על שלושה או חמישה פרויקטים בבת אחת, שמונה אפילו עדיף. אבל אף פרויקט לא יהיה מצליח. יש יוצאים מן הכלל לכלל הזה, אבל לא הרבה. כן, יש "מפעלים של רעיונות", שבהם חדשנות ארגונית זורמת. אבל אפילו בארגונים כאלה, יש אדם אחד שאחראי לכל פרויקט. גם יזמים סדרתיים מצליחים לא מנהלים מספר חברות במקביל, אלא פרויקט אחד בכל פעם.

בכל יום אני מקבל מספר מיילים מאנשים שמבקשים ממני לבחון את "אחד משלושת הפרויקטים שלי". זה מזכיר לי את השאלה: האם אדם יכול לנהוג, לשתות בירה ולחבק בחורה במקביל? תיאורטית זה אפשרי, אבל סביר להניח שיהיה גרוע בכל אחת מהפעילויות. לכל הפחות, ליזם מקביל שכזה יהיה קשה לשכנע אותי לתת לו כסף. אם אתן, זה רק כי שכחתי לקרוא מחדש את העצה שלי.

6. לצפות לקבל הכל - ועכשיו.

כתוב שלוש שורות של טקסט, שרטט את "גרף מקל ההוקי" ולך ישר למשקיעים. אל תטרח לבקש מימון מחברים ומכרים, אנג'לים או קרנות שמתמחות בגיוסי סיד ולך ישר לקרנות הגדולות ביותר. רק תגיד להם שאתה צריך כסף כדי להפוך את העולם למאושר. אל תתעניין במשקיע שאתה הולך אליו. פשוט שלח את ההצעה שלך לכל העולם ואשתו.

כזו "הפצצה" תשלח את האי-מיילים של היזם לתיקיות הספאם, כמובן. חשוב לאסוף מידע על המשקיע הפוטנציאלי, להבין האם השלב של הפרויקט שלך מתאים עבורו, לעבוד על התקשורת הבינאישית, לכתוב הצעה אישית מפורטת. לך לגייס כסף רק אם אתה יכול להראות את המוצר שלך או האב טיפוס שלו בביטחון. נסה להשקיע חלק מהזמן והכסף שלך לפני שאתה פונה לבקש מימון ממישהו שאינך מכיר באופן אישי.

7. להעסיק מישהו שיעשה את העבודה בשבילך.

שכור חברת ייעוץ גדולה, עדיף בינלאומית, שתכין עבורך הצעה.

לא פעם קרה לי שיזמים הגיעו אלי לבקש מימון אחרי שהשקיעו סכומים גבוהים בתשלום לחברה שתכתוב עבורם את התוכנית העסקית. הם נדהמים כשאני מסרב לקרוא אותה. אבל למה שאקרא עבודה שנכתבה על ידי מישהו שאינו קשור לפרויקט?

כמשקיע בשלבים מוקדמים, אני זקוק למידע פשוט ומתומצת, שצריך להיות בבעלותם של היזמים. אנחנו מציעים להם לחבר תיאור קצר של הפרויקט שלהם, השוק שלו, תוכנית ההשקה, תוכנית עסקית וכן הלאה. אלה דברים פשוטים אך חשובים. אם יש צורך במודל מימוני, הוא יכול להיות פשוט ביותר, אבל צריך להיות מסוגל להסביר כל מספר בו.

8. לא לגייס אנשים חכמים.

אל תעסיק עובדים חכמים. הם יתווכחו איתך. אתה צריך מישהו שיעריץ אותך ויסכים עם כל מה שאתה אומר. עדיף שתחלק תפקידים בכירים לבני משפחה ולחברים הכי טובים שלך.

אין שום דבר רע בנאמנות. אבל אם פרויקט גדל, והצוות כבר מדווח ללקוחות, משקיעים, ובעלי מניות, זה נושא רציני. זה ברור שכשהעסק גדל, מישהו כבר לא יהיה מספיק טוב כדי לבצע את התפקיד. תפטר אותו. הוא אחלה, אבל כבר החזרת לו את החוב עם ריבית, כשהקצית לו מניות או אופציות. ועכשיו, אם אתה רוצה לפתח את העסק שלך הלאה, אתה תזדקק למקצוענים ברמה גבוהה יותר. כן, מקצוענים כאלה יהיו פחות חסכוניים ואתה תצטרך להוכיח את היכולת שלך באופן עקבי, אבל זה התפקיד של מנהיג של סטארט-אפ בצמיחה.

9. לחפש את אור הזרקורים במקום ליצור מוצר.

סטארט-אפ אחד ביקש ממני לאחרונה כסף, וסיפר בגאווה שזכה בתחרות יוקרתית ב-2010. עדיף שהיה שומר את המידע הזה לעצמו. כמשקיע, מיד שאלתי מדוע פרויקט כה מבטיח לא הראה התקדמות במשך ארבע שנים.

10. ללמוד איך לקבל כסף אבל לא איך להרוויח אותו.

אתה צריך להפוך למגייס כסף מקצועי.

בכל נקודת זמן יש בשוק קבוצה שלמה של אנשים שיודעים איך להתבטא ברהיטות ואיך להסתכל למשקיעים בעיניים כדי לקבל כסף. אבל אפילו הם לא יצליחו להרים את הסטארט-אפ שלהם למעלה אם יבזבזו אם עיקר זמנם על גיוס כסף.

11. אל תעשה חיים קלים למשקיעים.

אל תחשוב על תכנון האופן שבו אתה מציג את ההצעה שלך, או על מה להגיד למשקיע שלך. מספיק להכין מצגת עם כמה עשרות שקופיות, עם במונחים טכניים והגדרות לא ברורות. תן למשקיע להתכתש עם זה.

הכלל הוא די פשוט. יש לך רק כמה דקות למכור את הפרויקט שלך לאדם זר לחלוטין, שרואה עשרות אנשים כמוך מדי יום. אתה צריך לחשוב על איך לגרום לו להתעניין ולא לתת לך ללכת.

12. השקעה היא המטרה העיקרית.

לאחר שקיבלת השקעה, תירגע. תפסיק לנסות להרים את הפרויקט שלך מהקרקע, זו הבעיה של המשקיע עכשיו. אתה עכשיו יכול לבזבז כסף על פרסום, שטח משרדי וציוד, וכל השאר יסתדר כבר איכשהו.

המשקיע בוודאי יעזור לך, אבל העזרה שלו תהיה בצורה של הכוונה ומימון. הוא לא יצמיח את העסק בשבילך. כיוון שקיבלת הזדמנות לצמיחה מהירה - העבודה שלך רק הפכה לתובענית יותר.

לסיום, אומר ריאבנקי, "אני לא משלה את עצמי שאחרי קריאת המאמר, כל העצות האלה ייושמו. אני עצמי לא שמעתי בזמנו לעצה של סטיב ג'ובס, שראה את הפרויקט שלי ואמר שהוא מקדים את זמנו בחמש שנים (ג'ובס טעה. מתברר שזה היה יותר מעשור). ג'ובס הוסיף כי גם להיות שישה חודשים לפני השוק יכול להיות דבר הרסני לפרויקט. אם הייתי מקשיב לו, הייתי חוסך הרבה זמן וכסף. אבל כמו הרבה יזמים, העדפתי ללמוד מהטעויות שלי. זה רק טבעי. ההבדל בין יזם גרוע לאחד טוב הוא שהאחרון לומד להבין את טעויותיו ולהיזכר בעצה הישנה קצת קודם, כאשר הבעיה עדיין ניתנת לתיקון".

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?