גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הלחצים בחייו של מנהל דומים לאלה של ספורטאי צמרת"

מרין דקרס, מנכ"ל באייר, החברה הגדולה ביותר בגרמניה במונחי שווי שוק, הצליח ב-5 שנות כהונתו להפוך אותה מתשלובת כימיקלים אפורה לקבוצת מדעי חיים ממוקדת יותר ■ למרות ההצלחה בחר דקרס לפרוש בשיא על מנת להקדיש יותר זמן למשפחתו

מרין דקרס / צילום: רויטרס
מרין דקרס / צילום: רויטרס

הקריירה של מרין דקרס הייתה לא רעה, אם חושבים על כך שהוא חלם בנעוריו להיות טניסאי מקצועי. הוא היה קרוב לכך כמספר 2 בדירוג הנוער במולדתו הולנד ואחרי כמה שנים בשולי הטניס המקצועי, אבל כשהתהילה לא הגיעה, הוא נטש את הטניס לטובת הנדסת כימיה.

היום, כעבור 40 שנה, כמנכ"ל באייר, הוא מנהל את החברה הגדולה ביותר בגרמניה במונחי שווי שוק (90 מיליארד אירו), וגם מכהן במועצת המנהלים של ג'נרל אלקטריק האמריקאית, החברה שבה הוא החל את דרכו כמדען חוקר.

לזכותו של דקרס בן ה-58 נזקפת הפיכת באייר מתשלובת כימיקלים אפורה לקבוצת מדעי חיים ממוקדת יותר. המהלך האחרון הגיע החודש, עם הנפקה לציבור של חטיבת הפלסטיקה קובסטרו, שהיא ההנפקה הראשונה הגדולה ביותר בגרמניה זה שנים. ההנפקה התבררה אמנם כמקבילה פיננסית של חבטת הגשה שנייה חלשה בטניס, מפני שתנאי השוק כפו על באייר להוריד את מחיר ההנפקה, אבל היו הרבה מאוד חבטות הגשה מנצחות מאז שדקרס נטל לידיו את הניהול ב-2010. מחיר מניית באייר הכפיל מאז את עצמו ויותר בתגובה לצמיחה היציבה ולסדרה של השקות תרופות מוצלחות.

אז מדוע, בעידן שבו מנכ"לים רבים מכהנים גם בשנות ה-60 לחייהם, דקרס מוכן לפרוש מכהונתו? החוזה המקורי שלו ל-5 שנים הוארך על-ידי מועצת המנהלים של באייר עד סוף 2016 לבקשת דקרס. הוא אומר שזה היה בגלל הבנות שלו - יש לו שלוש - שיעברו מבתי ספר בגרמניה למכללות בארה"ב. "אני צריך את הגמישות לשהות יותר בארה"ב ולא להצטרך להשתתף בישיבות ההנהלה של ימי שני, שאני לא יכול להיעדר מהן", הוא מסביר.

גבוה וגרום עם רעת שיער בלונדיני בהיר, הוא לא נראה בגיל פרישה, אבל הוא עומד על כך שאין לו תוכניות להיות מנכ"ל במקום אחר. הכוונה היא להיות איש משפחה אחרי כה הרבה סוויטות מנהלים. הלחצים בחייו של מנהל דומים לאלה של ספורטאי צמרת, הוא אומר. ההתעלפות של עמיתו בב.מ.וו, הראלד קריגר, במסיבת עיתונאים ביריד הרכב בפרנקפורט בחודש שעבר הדגימה היטב את הצורך של ראשי עסקים לשמור על בריאותם.

"אני מודע מאוד ללחצים הפיזיים והמנטליים על גופי, ומנסה לנהל אותם בהרבה שיטות", הוא אומר. "אני יודע מימי הטניס שלי מה זה לנהל את האנרגיה שלי. ביום של משחק אתה צריך להיות בשיא הכושר ב-2 בצהריים, נניח, ולא ב-5 אחר הצהריים".

"כולם חשו קרובים לג'ק וולש"

דקרס היה עד לבריאת מנכ"ל-העל המודרני בשנות ה-80, כאשר הוא עשה את המעבר ממעבדות המחקר לניהול ב-GE, בימים הראשונים של כהונת ג'ק וולש כמנכ"ל התובעני של התשלובת הזו. הוא היה צעיר וזוטר יחסית, ולא היה לו מגע ישיר רב עם המנכ"ל שהתפרסם כאשר הוא פיטר מדי שנה את עשרת המנהלים בעלי הביצועים הגרועים ביותר בחברה. אבל הוא זוכר ש"GE העסיקה 350,000 עובדים, וכולם חשו שהם קרובים לג'ק, כי כולנו היינו מודעים לנוכחות שלו".

אחרי ששרד את ה"טיהורים" הללו ב-GE במשך עשור, דקרס עבר בסופו של דבר להאניוול, ומאוחר יותר הפך את Thermo Fisher Scientific ליצרנית ציוד המעבדות הגדולה בעולם בשמונה שנות המנכ"לות שלו בחברה זו.

למרות ההישג הזה, המעבר שלו לצד האחר של האוקיינוס האטלנטי ב-2010 בא בהפתעה. באייר נוהלה תמיד על-ידי גרמנים שקודמו בשורות התשלובת. "כשהגעתי, אנשים חשבו שאני אמריקאי, ולכן כשהתחלתי לדבר גרמנית במבטא הולנדי, הם חשו הקלה מסוימת", הוא מספר. בכך הוא רומז לאי אמון מסוים כלפי תרבות העסקים האמריקאית שמעדיפה את בעלי המניות.

לעומת זאת, השערורייה האחרונה של זיוף מבחני פליטת המכוניות של פולקסווגן מעמידה בספק את המעלות של המשילות התאגידית הגרמנית. גם באייר ניצבה בפני ביקורת סביבתית בנושא השפעת קוטלי החרקים מתוצרתה על התדלדלות אוכלוסיות דבורי הדבש, בצד הביקורת האתית הרגילה המוטחת בחברות תרופות גדולות.

אבל דקרס ממשיך לטעון שהמודל הגרמני של יחסי עבודה בהסכמה ומדיניות תעשייתית חזקה ממשיך להיות כוח שוחר טוב. "אני מעדיף את התרבות הזו, בייחוד אם אתה מנהל חברה עם מסגרת זמן ארוכה מאוד", הוא אומר. "בתרבות האמריקאית, הלחצים באים מהר מדי אם משהו משתבש. אנשים מתחילים לדפוק על דלתך ולומר, 'למה אתה לא מוכר את החברה הזו או ההיא' או 'אני רוצה להיכנס למועצת המנהלים שלך כמשקיע אקטיבי'".

"באירופה מגלים חשדנות ליזמות"

אבל הוא מודה שחסרה לו הדינאמיות הגדולה יותר שנמצאת בחיי העסקים בארה"ב, והוא מתלונן על היחס האירופי השלילי ליזמות. "חייתי בבוסטון, וכל פרופסור שם היה מעורב בשלושה מיזמי סטארט-אפ", הוא אומר. "אם פרופסור בבוסטון מתעשר מסטארט-אפ, כולם מעריצים אותו. כאן, אנשים הם חשדנים".

בבאייר הוא מצא חברה בת 150 שנה עם תרופות חדשות מבטיחות כמו קסרלטו לדילול דם (ריברוקסבאן), שנכסים היסטוריים שצמיחתם איטית מעיקים עליה. ההנפקה של קובסטרו ציינה את סיום השיפוץ הכללי שהוא ביצע, שהשאיר לבאייר רק 4 עסקים: תרופות, בריאות צרכנית, רפואה וטרינרית ואגרונומיה.

יש עדיין מגוון רחב של מוצרים שהחברה מייצרת, מקוטלי חרקים וקולרים נגד פרעושים לחיות מחמד, עד תרופות לסרטן והמותג הוותיק ביותר של באייר, האספירין. אבל כולם קשורים בהתערבות כלשהי בתהליכים הביו-כימיקליים של יצורים חיים - צמחים, בעלי חיים או בני אדם. זה, אומר דקרס, ממצב את התשלובת בהתמקדות על חדשנות מדעית בעלת ערך מוסף שעונה על הביקוש העולמי הגדל והולך לבריאות ולמזון.

"אלה הם זמנים חסרי תקדים", הוא אומר ומתכוון לגלי פריצות הדרך הרפואיות שיצרה התקדמות מדע הגנום. "זה כמו לפקוח את העיניים בבוקר ולראות דברים שמעולם לא ראית".

הוא נזכר בימי עבודתו בתרמו אלקטרון, החברה שקדמה לתרמו פישר, לפני 15 שנים, כאשר היא פיתחה מכונה שפיצחה רצף של מבנה חלבוני במשך שנה. היום אותו תהליך בדיוק מתבצע ב-20 שניות בלבד.

זה מאיץ בהרבה את קצבי המחקר, אבל מבול הנתונים מאתגר את ראשי העסקים בכל מגזר, הוא אומר. "ככל שהעולם נע מהר יותר, היכולת שלך לקלוט דברים חשובה יותר. אתה מקבל את כל המידע ואיכשהו אתה צריך לסנתז אותו ולקבוע את הכיוון".

שינוי האסטרטגיה של חברה גרמנית שנטועה עמוק במורשת התעשייתית הגרמנית לא היה תמיד קל. באייר נשארה מושרשת מאוד בעיירת מולדתה לברקוזן בחגורה התעשייתית של נורדריין וסטפליה. היא, כמובן, הבעלים של מועדון הכדורגל באייר לברקוזן מהבונדסליגה, כדי לסמל את הקשר לעיירה.

דקרס אומר שהוא ניסה לשמר את המיטב של התרבות הגרמנית, תוך עידוד רוח יזמית יותר.

הוא משווה את התהליך של הבאת שינוי לחברות גדולות למתיחה של רצועת גומי. "אתה יכול למתוח את הרצועה עוד ועוד, אבל מתי היא חוזרת במכה? אם אתה מכריח בני אדם לזרז את הקצב יותר מכפי שהם מסוגלים, אתה מסיים את הדרך לבד, ואף אחד לא יודע על מה אתה מדבר", לדבריו.

כאשר הוא מחכה להקדיש יותר זמן למשפחתו ולמחבט הטניס מסוף השנה הבאה, דקרס מראה לנו אולי שאפשר להציב גבולות בריאים לאורך הכהונה של ראשי חברות רב-לאומיות טרודים וסחוטים.

עוד כתבות

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"