גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביטלו לך את הפוליסה? ייתכן שבכל זאת תקבל תגמולי ביטוח

לעתים חברת הביטוח מחויבת לשלם למבוטח גם אם קיים חוב פרמיה, וגם אם נשלחה אליו הודעת ביטול - אך לא היה וידוא מסירה שלה

פוליסת ביטוח / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פוליסת ביטוח / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

פעמים רבות מגיש מבוטח תביעה לתשלום תגמולים בעקבות תאונת דרכים שאירעה לו (נזקי רכוש לרכב או לצד ג') ובמענה לבקשתו משיבה חברת הביטוח כי למעשה פוליסת הביטוח שברשותו אינה בתוקף, הואיל ובוטלה עקב חוב דמי הביטוח (פרמיה). בפסקי דין שונים נדגים איך מתמודד בית המשפט עם מצב כזה.

באחד הימים נהג ל' ברכבו, כאשר במשך הנסיעה עצר בקו עצירה שלפני מעבר חצייה. לאחר כמה שניות הגיע רכבו של י' ופגע ברכבו של ל' מאחור. בעקבות תאונת הדרכים שאירעה, חברת הביטוח שביטחה את רכבו של ל' באותה עת פיצתה אותו בגין אותם נזקים שנגרמו וזאת בהתאם לתנאי הפוליסה שהייתה ברשותו. לאחר מכן הגישה חברת הביטוח של ל' תביעת שיבוב נגד י' וביקשה לחייב אותו ואת חברת הביטוח שלו, שביטחה את רכבו בעת התאונה, בגין אותם נזקים שנאלצה לשלם ל-ל' מבוטחה בעקבות רשלנותו של י', שלטענתה נהג בפזיזות, לא בלם בזמן את רכבו ולא שמר מרחק כנדרש.

חברת הביטוח של י' טענה בתגובה כי לא היה ל-י' כיסוי ביטוחי בזמן התאונה מאחר ולא שילם דמי ביטוח כנדרש. עוד הוסיפה, כי שלחה לו התראות בעניין ולאחר שלא היה מענה מצדו נאלצה לבטל את הפוליסה. חברת הביטוח של י' הוסיפה וטענה כי הוכחה לכך הינה העובדה שלאחר התאונה נמנע י' מלדווח לה על אודותיה ולבקש כיסוי ביטוחי.

האם פוליסת הביטוח בוטלה כדין ובדרך שהשאירה את המבוטח ללא כיסוי ביטוחי בזמן התאונה?בסעיף 15 לחוק חוזה הביטוח, תשמ"א-1981, נקבע "אם לא שולמו דמי הביטוח או חלק מהם במועדם ולא שולמו גם תוך 15 ימים לאחר שהמבטח דרש מן המבוטח בכתב לשלמם, רשאי המבטח להודיע למבוטח בכתב כי החוזה יתבטל כעבור 21 ימים נוספים אם הסכום שבפיגור לא יסולק לפני כן".

על חברת הביטוח לקיים את הדרישות המפורטות בסעיף 15 ככתבן וכלשונן. ביטול הפוליסה מותנה בקיומן של שתי הודעות בכתב: האחת, הודעת דרישה לתשלום דמי הביטוח תוך 15 יום מהאיחור בתשלום, והאחרת, הודעה כי חוזה הביטוח יתבטל לאחר 21 ימים נוספים אם הסכום שבפיגור לא יסולק. מכך ניתן להסיק ששלושת השלבים המביאים לידי ביטול החוזה הינם: פיגור בתשלום הפרמיה, דרישה בכתב לתשלום החוב שבפיגור ומשלוח הודעת ביטול. בית המשפט הדגיש כי המבטח אינו רשאי לשלוח את הודעת הביטול לפני שחלפה התקופה הראשונה בת 15 הימים, ועל מנת שביטול הפוליסה יהיה כדין, יש צורך במשלוח שתי הודעות נפרדות זו מזו.

נוסף על כך, בסעיף 10(א) לחוק חוזה הביטוח נקבע, בין היתר: "הודיע המבטח על ביטול החוזה על פי תנאיו או על פי חוק זה, מתבטל החוזה כעבור 15 ימים מהיום שבו נמסרה הודעת הביטול למבוטח". כלומר, לא מספיקה ההתראה בנוגע לאי-תשלום דמי הביטוח, אלא כדי שיהיה תוקף להתראה יש להוכיח מסירתה למבוטח. במקרה של י' התברר כי הנתבעת לא עמדה בהוראות החוק ולא שלחה את שתי ההודעות הנפרדות על ביטול הפוליסה, ולכן ביטול הפוליסה נעשה שלא כדין. מכאן, קבע בית המשפט, כי היה קיים כיסוי ביטוחי לרכבו של י' במועד התאונה, ובעקבות כך יש לחייב את חברת הביטוח שביטחה את רכבו בתשלום פיצוי בגין הנזקים שנגרמו ל-ל' בעקבות התאונה.

בחינה מפורטת

במקרה אחר, אחד מכלי הרכב שבבעלותה של ד', חברה להשכרת כלי רכב, נפגע וניזוק בתאונת דרכים. התאונה אירעה כאשר ש', שנהג בבוקרו של יום לעבודתו, פגע באחד כלי הרכב של ד' מאחור. לא הייתה מחלוקת כי ש' הוא זה שאחראי לקרות התאונה ולכן תבעה ד' את ש' בגין הנזקים שנגרמו לרכב שבבעלותה. בעקבות כך, שלח ש' הודעת צד ג' לחברת הביטוח שביטחה את רכבו וטען כי היא זו שאמורה לשאת בתוצאות התאונה וזאת בהתאם לפוליסת הביטוח שברשותו. מאחר וחברת הביטוח סירבה לשלם פנה ש' לבית המשפט בתביעה נגדה.

בבית המשפט טענה חברת הביטוח כי במועד התאונה לא היה כיסוי ביטוחי לרכבו של ש' מאחר והפוליסה בוטלה בידיעתו של ש' כמה חודשים קודם לכן, עקב פיגור בתשלום דמי הביטוח מצדו. בית המשפט בחן את הנסיבות וקבע כי פוליסת הביטוח של רכבו של ש' בוטלה כדין על ידי חברת הביטוח והביטול נכנס לתוקף ארבעה חודשים לפני מועד התאונה.

ש' לא השלים עם פסק הדין וערער לבית המשפט המחוזי. ש' הודה כי הפוליסה בוטלה אך טען כי חידש אותה כחודשיים לפני מועד התאונה, בכך ששלח באמצעות סוכן הביטוח שלו המחאה על מלוא הסכום שהיה בפיגור. לטענתו, מאחר וחברת הביטוח פרעה את ההמחאה, המשמעות הינה כי חברת הביטוח קיבלה את הצעתו להמשך קיום הפוליסה וזאת למרות שלא הייתה הסכמה מפורשת בכתב מצדה. חברת הביטוח טענה מנגד כי הפוליסה בוטלה לפני אירוע התאונה וזאת למרות דרישות תשלום מפורשות שנשלחו בכתב ל-ש'.

מהנסיבות התברר כי ההמחאה ששלח ש' אכן נועדה לתשלום חובו לחברת הביטוח, אך בעבור עוד שני כלי רכב מבוטחים שברשותו ולא בנפרד בעבור הרכב שבו נהג ש' בעת התאונה. מאחר ולהמחאה צורף מכתב שלפיו "על פי הודעה שקיבלתי מחברת הביטוח הפוליסות הנ"ל בוטלו. אודה לקבלת הודעה מכם על חידוש הפוליסה", ניתן להסיק בוודאות כי ש' היה מודע לעובדה שלא שילם בעבור הפוליסה וידע כי הפוליסה בוטלה. נוסף על כך טענה חברת הביטוח כי ההמחאה ששלח ש' לא נפרעה והוחזרה מהבנק עקב היעדר כיסוי ולכן לא שלחה אליו שום הודעה המאשרת את חידוש הפוליסה.

מעובדות המקרה עלה כי חברת הביטוח מסרה ל-ש' הודעות והתראות לפי החוק, וכי ש' אף אישר במכתב שנשלח לחברת הביטוח ארבעה חודשים לפני התאונה כי קיבל את הודעת הביטול, לכן, ביטול הפוליסה נכנס לתוקף. בית המשפט קבע כי הפוליסה בוטלה כדין ולא הייתה תקפה במועד התאונה. בעקבות כך, חברת הביטוח של ש' פטורה מתשלום התגמולים והתוצאה היא כי על ש' לשאת מכיסו בתוצאות הנזקים שאירעו בעקבות מעשיו.

במערכת היחסים בין מבטח למבוטח נראה כי ישנה חובה על המבוטח לשלם פרמיה תוך זמן סביר, ומאידך גיסא חובה על חברת הביטוח להודיע למבוטח בדרך ובזמנים הקבועים בחוק על כוונתה לבטל את הפוליסה. בתי המשפט בוחנים באופן מפורט את חובתם של שני הצדדים ומוודאים קיום מדויק ודווקני של הוראות החוק עד כדי חיוב חברת הביטוח לשלם למבוטח תגמולי ביטוח גם אם קיים חוב פרמיה, וגם אם נשלחה אליו הודעת ביטול של הפוליסה אך לא היה וידוא מסירה של הודעת הביטול.

■ הכותב הוא מומחה בביטוח ונזיקין, הבעלים של משרד עורכי דין ג'ון גבע ומשמש, בין היתר, כיועץ המשפטי לחברי לשכת סוכני הביטוח.

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בזכות תוצאות חזקות, אופטימיות לעתיד ומהלך תקדימי: זו המנצחת הגדולה עד כה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה