לאן הולכת IDB ולמה אלשטיין לא מצליח לחלץ אותה מהמשבר?

כלל ביטוח תקועה על המדף, מחזיקי אג"ח טוענים כי "אדוארדו אלשטיין עומד בפני תוהו ובוהו", מחזיקי מניות מבהירים כי "זה לא תסריט בלתי אפשרי שהוא יעזוב" ■ מגזין G מנתח: לאן הולכת אי.די.בי

אדוארדו אלשטיין / צילום: רויטרס
אדוארדו אלשטיין / צילום: רויטרס

זר המזדמן בימים אלה למסדרונות קבוצת אי.די.בי  במגדל המשולש של עזריאלי, כשנתיים לאחר שהחברה החליפה בעלות, קרוב לוודאי שלא ירגיש בהבדל; המשרדים הם אותם משרדים, הפרקט אותו פרקט. אך מי שקצת מתמצא, יבחין בניואנסים: התמונות הוחלפו, וגם החדר עם השולחן העגול במרומי הקומה ה-44, שהיה פעם חדרו של בעל השליטה הקודם, נוחי דנקנר, שממנו נהג להנחית החלטות לכפופים לו - הומר לחדר ישיבות. שינוי שאולי בא לשדר ש"כאן החלטות מתקבלות בעבודת צוות ולא בהנחתות", כפי שאומרים-עוקצים בסביבתו של בעל השליטה הנוכחי, אדוארדו אלשטיין. לדאבונם, את הצרות של הקבוצה בדמות החובות הכבדים הרובצים עליה, אי אפשר לבטל בשינויים קוסמטיים ועננת הסיכון לחדלות פירעון מעל אי.די.בי עודנה מרחפת באוויר.

אלשטיין, שקנה החוצה את חלקו של שותפו מוטי בן משה, ונותר בעל שליטה יחיד, אמנם מנסה להוביל שינויים בקבוצה, כמו למשל את קידום מיזוגה של גולן טלקום לתוך חברת הסלולר של הקבוצה, סלקום, או אפילו יבוא בשר מארגנטינה, ארץ מוצאו, על-ידי הרשת הקמעונאית של הקבוצה, שופרסל. אולם אלה נותרים בשלב זה מינוריים, ממש כמו מסירת הקומה ה-41 מאי.די.בי לצד ג', על מנת לחסוך בעלויות המטה.

עם כל הכבוד לרוח השיתופית החדשה ולרעיונות הנושבים מחדר הישיבות, אלשטיין מתמודד בימים אלה עם בעיה קשה, לאחר שהדד-ליין למכירת חברת הביטוח של הקבוצה, כלל ביטוח, חלף מבלי שהבשילה עסקה. מכירתה אמורה הייתה להכניס לקופת אי.די.בי פתוח למעלה משני מיליארד שקלים, שאלשטיין זקוק להם כאוויר לנשימה, כדי לשרת את חובות הקבוצה (ועל כך, בהמשך).

הדד-ליין לעסקה, שקבעה המפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, פג ב-31 בדצמבר 2015, ובהיעדר עסקה, נכנסת כלל ביטוח לתוכנית ב': מכירת מניותיה בבורסה: 5% מדי ארבעה חודשים. צעד בעל פוטנציאל של השמדת ערך משמעותית, ואשר מוביל את סביבתו של אלשטיין לזעקות גוואלד.