"מה הקציצה המסכנה של מקדונלד'ס עשתה לליצמן?"

סערה בעקבות קריאתו של שר הבריאות להימנע מרשת מקדונלד'ס ■ התזונאית אולגה רז: "דווקא באוכל ביתי לא קיימת מודעות לתזונה נכונה" ■ האחראי על בריאות הציבור במשרד הבריאות, איתמר גרוטו: "מקדונלד'ס הוא סמל"

יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור
יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור

"זה פשוט מזעזע אותי. לוקחים את הדבר הקטן ומעבירים את זה לכלל, על זה רוצים לעשות מלחמה?" - כך טענה היום (ד') אולגה רז מהמרכז לתזונה בבית-החולים איכילוב בתל-אביב, בתגובה לדבריו של שר הבריאות יעקב ליצמן, שקרא אתמול "לחנך את הילדים לא לאכול ג'אנק פוד" ויצא נגד רשת מקדונלד'ס. לדבריה, "באוכל ביתי יש את הבשר הכי שמן ותפוח אדמה טבול בשמן, מגירות מלאות בוופלים ועוגיות".

"מה הקציצה המסכנה הזאת עשתה לשר הבריאות?", הוסיפה רז. "הוא לא ראה אותה אף פעם. בן אדם שאוכל פעם בשבועיים בחוץ, זה מה שיגרום לו להשמנה?".

היא הסבירה כי "דווקא באוכל ביתי" לא קיימת מודעות לתזונה נכונה. "תפתחו מקררים ותראו משקאות ממותקים", אמרה, "תתחילו לחנך את הילדים ולעשות שיעורי תזונה בבית ספר".

האחראי על בריאות הציבור במשרד הבריאות, איתמר גרוטו, הוסיף: "אני חושב שמקדונלד'ס הוא סמל, ואנחנו מדברים על כלל המזון המהיר והמעובד. יש פה מאבק על עניין של בריאות. מבחינתו של השר ליצמן זה מהווה סמל, הוא התכוון לשם גנרי. הוא לא מכיר את מקדונלד'ס ולא אכל ברשתות אחרות". הוא הבהיר: "יש לנו אסטרטגיה להביא לשינוי, וצריך להשתמש גם בסמלים".

גרוטו הסביר כי ארגון הבריאות העולמי תומך בעמדתו של ליצמן, והוסיף כי "צריך לנקוט אמצעים משמעותיים" בהתמודדות עם רשתות המזון המהיר. לדבריו, "נעשה שיפור באוכל של מקדונלד'ס, אבל בסופו של יום אנחנו מעדיפים לעודד כיוונים אחרים של אכילה ביתית ופחות מזון מעובד. צריך לשאול מה אוכלים יחד עם מקדונלד'ס ומה שותים. אמנם אפשרי להחליף לסלט ומים, אבל כמה ילדים עושים את זה?".

"גם בבתים אוכלים הרבה אוכל מטוגן", הוסיף גרוטו. "יש מטרה לצמצם את עניין התזונה הלא נכונה, קודם כל אצל ילדים. נושאים נוספים שנמצאים על הפרק הם המשקאות הקלים והממותקים, מזונות שמכילים תכולה לא טובה והגבלות בנושא שיווק ופרסום, במיוחד לילדים. יש בארץ ובעולם חברות שחתמו על אמנות. המטרה לא שיפסיקו לאכול, אלא שחברות יעשו את האוכל בצורה בריאה יותר".