אירוע היסטורי: המועמדות הדמוקרטית בידי הילארי קלינטון

בחירות היום בקליפורניה ועוד 5 מדינות? לא חשוב ■ שני ארגוני חדשות הכריזו כי קלינטון כבר צברה מספיק צירים כדי לעשות היסטוריה - האישה הראשונה שתרוץ לנשיאות ארה"ב כשלוחת אחת משתי המפלגות הגדולות

הילרי קלינטון / צלם רויטרס
הילרי קלינטון / צלם רויטרס

זו רק הייתה שאלה של זמן, ואמש (ב') אכן נעשתה היסטוריה בארה"ב: סוכנות הידיעות "אסושייטד פרס" ומיד אחריה מחלקת החדשות ברשת NBC הכריזו כי הילארי קלינטון צברה מספיק צירים לוועידת המפלגה הדמוקרטית כדי לזכות במועמדות מפלגתה לנשיאות, עוד לפני ששת סבבי הבחירות המקדימות שייערכו היום (ג') ב-6 מדינות, לרבות קליפורניה וניו-ג'רזי.

המשמעות: גם אם קלינטון תפסיד בכל אחד מששת הסבבים היום - אפשרות בלתי סבירה בעליל - היא עדיין תהיה האישה הראשונה שתרוץ לנשיאות ארה"ב כשלוחת אחת משתי המפלגות הגדולות.

ניצחון של ברני סנדרס, האנדרדוג במירוץ הדמוקרטי, בקליפורניה עתירת הצירים, או בכל מדינה אחרת היום לא יתלוש את המועמדות מקלינטון, אך יאפשר לסנטור הסוציאליסטי (כהגדרתו) לסחוט תוספות אידיאולוגיות למצע המפלגה שישקפו את עוצמתו האלקטורלית, לרבות דרישה לגלות יחס שיוויוני לישראל ולפלסטינים ואולי סעיף על חלוקת ירושלים.

"לכל הנשים והילדות הקטנות באמריקה, לכל הגברים והילדים הקטנים, אני אהיה הנשיאה של כולכם", אמרה אמש קלינטון בראיון לערוץ החדשות MSNBC. ובעצרת בחירות בלונג-ביץ', קליפורניה, היא אמרה: "אני צריכה לומר לכם, שעל פי החדשות אנו נמצאים על סיפו של רגע היסטורי, נטול תקדים, אך עדיין נותרה לנו עבודה פה. יש לנו שישה סבבי בחירות (היום) ואנו ניאבק על כל קול וקול, במיוחד כאן בקליפורניה".

מספר הצירים המינימלי שנדרש לזכיה במועמדות הדמוקרטית הוא 2383. על פי חישובי א.פ., מובטחים עתה לקלינטון 2384 צירים: 1813 שנבחרו בסבבי הבחירות המקדימות שנערכו עד עתה ו-571 שמוגדרים כ"צירי-על" (super-delegates), פונקציונרים של המפלגה, מחוקקים בשני בתי הקונגרס ואנשי ממסד אחרים שמונו אוטומטית על פי מפתח קבוע מראש ושרשאים להצביע כראות עיניהם. כאמור, 571 מהם הצהירו שיצביעו בעד קלינטון. סנדרס צבר 1569 צירים, ובהם 48 צירי-על. 869 צירים נוספים ייבחרו בסבבים הבאים של הבחירות המקדימות.

אין לסנדרס כל סיכוי לזכות במספיק צירים בסבבים הבאים כדי להבטיח לעצמו את המועמדות, אך הוא רוצה למשוך את המאבק עד ועידת המפלגה, ב-25 ביולי, כדי לשכנע את צירי-העל של קלינטון שעליהם להצביע בעדו מפני שסיכוייו להביס את דונאלד טראמפ, המועמד בפועל של המפלגה הרפובליקאית, גדולים יותר מסיכוייה של קלינטון, על פי כמה סקרים. כבר מתחילת הקמפיין שלו מוחה סנדרס נגד שיטת "צירי-העל". הוא טוען, שהשיטה אינה משקפת את רצון הבוחרים ומדללת את הצבעתם.

אין פלא, אפוא, שהמטה של סנדרס הגיב בזעם על ההכרזות של א.פ. ו-NBC. "שני ארגוני החדשות הזדרזו לקבוע עובדות בשטח", אמר מייקל בריגס, מנהל הקמפיין של סנדרס. "לקלינטון אין - ולא יהיה - המספר המספיק של צירים נבחרים שיבטיחו לה את המינוי. היא תלויה ב'צירי-על' ואלה לא יצביעו לפני 25 ביולי והם יכולים לשנות את דעתם עד אז".

כיצד ינהג סנדרס? זו התעלומה הגדולה של מסע הבחירות הדמוקרטי. ברוב הצהרותיו עד עתה הוא רמז - ואפילו אמר במפורש - שאין בדעתו להרים ידיים. הוא מתכנן, לדבריו, לקרב על "צירי-העל" בוועידת המפלגה. אולם אמש נפוצו שמועות שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, שוחח עם סנדרס כמעט שעה בטלפון. אובמה טרם הכריז באיזה מועמד הוא תומך, אך דובר הבית הלבן רמז אמש, כי אובמה עשוי להכריז עוד השבוע על תמיכתו בקלינטון. אין זה סוד שהממסד הדמוקרטי לוחץ על סנדרס להשעות את הקמפיין שלו כדי לאפשר לקלינטון לאחד סביבה את המפלגה ולהקדיש את כל מאמציה ומשאביה להבסתו של טראמפ.