האוצר מקדם חקיקה למחירון עלות דמי פיתוח אחיד בכל הארץ

על פי גורם במטה הדיור, החקיקה נמצאת בשלב המקדמי של הכנת הצעת החוק ■ מטרתה: תיקון עיוות קיים שבמסגרתו כל רשות קובעת את גובה ההיטלים

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר
אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר

משרד האוצר מקדם תיקון חקיקה שיקבע מחירון אחיד בכל הארץ לאגרות ולהיטלים בתחום עבודות הפיתוח. מדובר ביוזמה שמטרתה לתקן עיוות הקיים היום בשטח שבמסגרתו כל רשות קובעת את גובה היטלים והאגרות בתחום הפיתוח מה שהוביל לפערים גדולים מיישוב ליישוב.

חשוב להבין כי האגרות וההיטלים נגבים מכוח חוקי עזר עירוניים ותיקון החקיקה האמור עתיד לבטל את אותם חוקי העזר העירוניים ולקבוע בחקיקה ראשית את מחירון דמי הפיתוח בכל הרשויות. נכון להיום, ישנן רשויות שבהן האגרות וההיטלים לא תמיד מספיקים לעבודות הפיתוח בשטח, ובמקביל ישנן רשויות שבהן נקבעו אגרות והיטלים גבוהים שמובילים אף לעודף גבייה.

על פי גורם בכיר במטה הדיור באוצר, החקיקה האמורה נמצאת היום בשלב המקדמי של הכנת הצעת החוק ונכון להיום דנים במטה הדיור באוצר יחד עם גורמי המקצוע אודות הסכומים ועלויות הפיתוח שיכללו במסגרת הצעת החוק.

נציין כי במקביל להצעת החוק האמורה, קיימת מגמה להעביר את ביצוע מטלות הפיתוח ברשויות שונות מידי המדינה לידי הרשות המקומית באמצעות החברות הכלכליות. בעבר נטען לא פעם שעלות הפיתוח של המדינה יקרה באופן ניכר מעלות הפיתוח של הרשות המקומית כמו גם ניהול ובקרת העבודות על ידי המדינה מסורבלת יותר ואורכת זמן ארוך הרבה יותר מאשר ברשות המקומית. גם המדינה וגם הרשויות המקומיות תומכות בהנחה שהרשות המקומית יודעת את צרכיה טוב יותר מכל גוף אחר ובמקביל שניהול פרויקט על ידי חברה כלכלית מקומית יכול להיות יעיל יותר.

נציין כי נושא הפיתוח מתקשר גם ליוזמה אחרת שמקדמים משרדי האוצר והבינוי והשיכון לאיחוד שלבי התכנון והביצוע על ידי גורם אחד בשכונות מגורים גדולות. שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, התייחס לנושא זה לא פעם והסביר כי המקרים שבהם מבני מגורים מתחילים להתאכלס בשכונת מגורים חדשות בעוד שהתשתיות השונות טרם הושלמו אינו "מצב אידיאלי" בלשון המעטה, וכי יש לשנות את השיטה הקיימת.

במסגרת התוכנית שמקדם שר הבינוי והשיכון גלנט, המדינה תפרסם מכרזים בעתיד שבהם גורם אחד יהיה אחראי על כל העבודות בשכונת המגורים החדשה, כולל הפיתוח, כדי למנוע את פערי הזמנים. דוגמאות לשכונות שבהן הפיתוח לא הצליח להדביק את הבנייה למגורים ניתן למצוא למשל בשכונות החדשות בראש העין וגם בהוד השרון כאשר בנייני מגורים מתאכלים בעוד פיתוח השכונה עדיין בעיצומו.