המבקר בודק: האם ההחלטה להפחית מכס על יבוא דגים דלפה לשוק?

הבדיקה - בעקבות טענות כי ליבואנים ולגורם קמעונאי נודע על ההחלטה מבעוד מועד, והם הזמינו כמות גדולה של דגים ושחררו אותם מהמכס רק לאחר שהפחתת המכס נכנסה לתוקף

יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת
יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת

האם החלטתו של שר האוצר, משה כחלון, להפחית את המכס על יבוא דגים לקראת הפסח דלפה מבעוד מועד לגורמים עסקיים? שאלה זו עומדת במרכז בדיקה שבה החל בימים אלה מבקר המדינה, יוסף שפירא.

לפי טענות שהועלו, בין היתר בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, ההחלטה להפחית מכסים דלפה לחלק מהיבואנים ואף לגורם קמעונאי, ואלה דאגו להזמין מבעוד מועד כמות גדולה של דגי אמנון קפואים לישראל ולשחרר אותם מהמכס רק לאחר קבלת אישור היבוא ללא מכס. ההוזלה גם לא התגלגלה במלואה לצרכנים, אלא שימשה להגדלת רווחיהם של אותם גורמים שייבאו את הדגים לישראל.

אתמול (א') פנה מבקר המדינה לשר האוצר, משה כחלון, וביקש ממנו "להטיל את כל כובד משקלו" על-מנת לעצור את המשך הפחתת המכסים על יבוא הדגים ולאפשר לימוד והבנה של תוצאות היבוא עד כה.

עוד ביקש המבקר להעביר לידיו את פרטי העבודה הכלכלית שבוצעה במשרד האוצר לקראת ההחלטה על הפחתת המכסים של הדגים ויתר מוצרי המזון, ובכללם שמן זית, צ'יפס קפוא וירקות קפואים. בנוסף, התבקשה התייחסות השר ועמדת אגף התקציבים באוצר לסוגיית התרומה הנמוכה של הפחתת המכסים למחיר לצרכן.

יצוין כי מהדוח המיוחד שהכינו במרכז המידע והמחקר של הכנסת עלה כי החלק הארי של הירידה במחירי דג האמנון הקפוא נותב ליבואנים ולקמעונאים, וכך גם בצ'יפס הקפוא. 80% מירידת מחירי הצ'יפס עברה למקטע השיווק.

"אפילו הדגים כבר לא יכולים לשתוק"

ההחלטה אודות פתיחת הבדיקה על-ידי מבקר המדינה התקבלה בעקבות פניית ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), שקבל גם על הפחתת המכסים ללא תיאום עם החקלאים. "הגיעו מים עד נפש, ואפילו הדגים כבר לא יכולים לשתוק", אמר ברושי. "מדיניות היבוא השגויה והכושלת של האוצר עלולה למוטט את החקלאות בישראל ולהרוס יישובים בעמק בית-שאן אשר תלויים בגידול הדגים. הורדת יוקר המחיה היא דבר חשוב, אך לא במחיר של הרס החקלאות ופגיעה באזורי התיישבות חיוניים. אין מנוס מהתערבות המבקר וראש הממשלה וחזרה לסדר עדיפות אחר".

בסוף חודש יולי מתכננים מגדלי הדגים עצרת חירום בתל-יוסף. בהקשר זה ראוי לציין כי רוב הדגים המשווקים בישראל מקורם ביבוא, וכי גידול הדגים בשוק המקומי מוגבל בהיקפו.