מגדלי הדגים לא יקבלו תמיכה קבועה בתמורה ליבוא ללא מכס

בכיר במשרד ממשלתי: "אנחנו מציעים למגדלים רשת ביטחון מזערית" ■ מגדלי הדגים נערכים להפגנת מחאה ביום שלישי: "אנחנו נפגעים באופן אנוש"

דגים. החקלאים / צילום: Shutterstock
דגים. החקלאים / צילום: Shutterstock

הממשלה לא תעניק תמיכה כספית קבועה למגדלי הדגים בישראל בתמורה לפתיחת השוק ליבוא דגים ללא מכס - כך אומר ל"גלובס" בכיר באחד ממשרדי הממשלה. עוד לדבריו, "לא יפצו את מגדלי הדגים, כי פיצו אותם בפסח. אנחנו מציעים למגדלים רשת ביטחון מזערית".

דברים אלה נאמרים בהתייחס לכוונת שר האוצר, משה כחלון, ושר החקלאות, אורי אריאל, לפתוח את השוק ליבוא דגים ללא מכס על-מנת להוריד את המחירים לצרכן. התוכנית מתייחסת לפילה אמנון קפוא, קרפיון ובורי.

מגדלי הדגים מצדם מתכוונים להיאבק בהחלטה ונערכים להפגנת מחאה ביום שלישי הקרוב בבריכות הדגים של קיבוץ מעוז חיים בעמק בית-שאן. לטענתם, "משרד האוצר מוריד את המכס על יבוא הדגים ובכך מייבש את הבריכות ואת החקלאות".

בהודעה לציבור שפרסמה רשות המסים בסוף השבוע האחרון, צוין כי בכל הנוגע לדגים שעליהם חל מכס של עד 5 שקלים לק"ג, המכס יבוטל כליל. מדובר באמנון, בורי וקרפיון; ואילו לגבי דגים שעליהם חל מכס של מעל 5 שקלים, תהיה הפחתה הדרגתית בשיעור המכס עד לביטולו כליל החל מחודש ינואר 2018.

כך, מתחילת אוגוסט ירד המכס ב-33% למכסה של 5,000 טונה, וזאת עד לסוף השנה הנוכחית. בשנת 2017 ההורדה תתבטא בשיעור של 66% מהמכס הקיים עד למכסה של 15 אלף טונה.

"כליה על ענף שלם"

מקור 90% מהדגים הטריים כיום הוא ביבוא, ובארץ פועלים פחות מ-30 מגדלי דגים - 12 מתוכם אחראים ל-80% מהגידול. לפני הפסח האחרון החליטו שרי האוצר והחקלאות לאפשר יבוא של 3,500 טונות אמנון ו-500 טונה קרפיון ובורי ללא מכס. פתיחת השוק ליבוא הביאה אמנם להפחתה במחיר לצרכן לתקופה מוגבלת, אך בדיעבד התברר כי יבואני הדגים ניצלו זאת כדי להגדיל את רווחיהם ולא גלגלו את הכול לצרכן.

בתמורה ליבוא לפני הפסח, המדינה הסכימה להעניק למגדלים פיצוי של 37 מיליון שקל, אף שדובר אז על יבוא ל-3 חודשים בלבד. כך, כ-12 מגדלי דגים קיבלו כל אחד 2.5 מיליון שקל, אף שלא ממש נפגעו מהיבוא.

דרישת מגדלי הדגים כעת, משמעותה היא להותיר את מחירם הגבוה של הדגים בארץ, אף על-פי שהגידול המקומי מצומצם בלבד ואינו מהווה תחליף ליבוא. לפי שעה אין גם כל תוכנית כוללת להרחבת גידולי הדגים בישראל באופן שייתר את הצורך ביבוא.

לדברי יוסי יעיש, יו"ר התאחדות מגדלי הדגים, "אנחנו אחראים ל-15% מצריכת הדגים הטריים. מ-2005 המדינה הורידה את המכס לאפס על דגים שלא מגדלים בישראל - סלמון, נסיכת הנילוס וסול. כיום יש מכס רק על המקומיים: אמנון, קרפיון ובורי. התועלת השולית שתהיה לצרכן תביא כליה על ענף שלם".

- הצרכנים משלמים מחיר גבוה על הדגים גם בגלל המכס.

"הדגים היקרים שנמכרים בישראל הם המיובאים. סלמון מיובא עולה לצרכן 60-90 שקל לק"ג. שנית, פערי התיווך אדירים. אנחנו מקבלים בשער החווה 11 שקל לק"ג אמנון ללא מע"מ, ומוכרים אותו בשוק ב-23 שקל".

- המחיר היותר שכיח של אמנון בשוק הוא 25 שקל.

"אני מסתכל על הממוצע של הלמ"ס. ביוני, לפי הלמ"ס, המחיר הממוצע היה 32 שקל. חודש קודם היה 29 שקל".

- המכס לא באמת עליכם, כי אין על מה להגן. 

"הוא מגן על האמנון שאנחנו מגדלים".

יעיש מרחיק לכת וטוען עוד כי הסינים מעדיפים למכור ליבואנים בישראל במחירי הפסד, טענה שאין לה כל תימוכין. לדבריו, "אם יביאו דגים קפואים מסין, 40% מהצרכנים יעברו מצריכה של דג טרי לדג קפוא, ובגלל שמחירי הדגים מסין מאוד נמוכים, המחירים של הדגים שלנו בשוק ירדו ב-30%".

לדברי בכיר באחד ממשרדי הממשלה, "הטעות שמגדלי הדגים עשו היא שהם הלכו על הראש של שני השרים, כחלון ואריאל. הם שכרו את מי שייעץ למגדלי הביצים בצפון, ראו שהם הצליחו למנוע את ביטול מכסות הייצור בביצים, והלכו על אותה טקטיקה. המשא-ומתן שהיה עם ארגון מגדלי הדגים על התמיכה הישירה התפוצץ, והם חטפו כרגע את הצו שאומר שירדו מכסים החל מ-8.8".

האם החקלאים טעו באסטרטגיה? על כך אומר יעיש: "יש מאבקים על אגו והרבה מאוד פופוליזם. אם מישהו מתכוון לעשות נקמנות על הגב של החקלאים, זה לא העניין. העניין הוא שאנחנו נפגעים באופן אנוש".