דווקא עכשיו - חופשה בלונדון: אלה המניות שכדאי לכם לקנות

צניחת הליש"ט והטרור באירופה, מביאים לעלייה בתיירות בבריטניה וספרד גם האתגרים הפוליטיים ו-Airbnb לא עוצרים את המגמה

מלון Melia בהוואנה. החברה תיהנה מפריחת התיירות בקובה.  צילום: רויטרס
מלון Melia בהוואנה. החברה תיהנה מפריחת התיירות בקובה. צילום: רויטרס

שוקי ההון ממשיכים להתנהל באווירה חיובית, כשאנו נכנסים לחודש שלפחות סטטיסטית הוא החלש מבין חודשי השנה בביצועי S&P 500. מבול הנתונים המאקרו כלכליים ממשיך לזרום, כאשר נראה שהאצה בצמיחה העולמית ובנקים מרכזיים אקטיביים הם הגורמים לתמחור מעל הממוצע במרבית השווקים.

אירועים נקודתיים ממשיכים להשפיע על שווקים וחברות, כשלאחרונה קיבלנו שתי דוגמאות לכך: היפרדות בריטניה מהאיחוד האירופאי (ברקזיט), שהביאה לצניחה חדה בשער הליש"ט והידרדרות המצב הביטחוני בחלק מאירופה, כצרפת ובלגיה, וכן טורקיה וצפון אפריקה. כבכל אירוע, יש גם באלה סקטורים וחברות הנפגעים מהמצב וחלק הנהנות ממנו. תחום המלונאות בבריטניה ובספרד לדוגמה, נהנה מהאירועים שהוזכרו ועל כך נרחיב.

המספרים היבשים מעידים יותר מכל על התמונה בבריטניה. בעוד שבכל אירופה נמשכת השחיקה בכניסת התיירים והוצאותיהם, בהובלת התיירים מסין, ביולי נרשם שינוי מגמה בבריטניה. לפי הלשכה לסטטיסטיקה הבריטית, התיירים מסין, שמהווים 32% מסך התיירים בבריטניה, הגדילו את הוצאותיהם ביולי ב-6% ואצל אלה מארה"ב ההוצאה לתייר זינקה ב-32%.

ההכנסה הממוצעת מתייר זינקה ביולי ב-4.3% לעומת ירידה של0.3% ביוני ועלייה מזערית של 0.1% במאי. קצב השיפור בשנתיים האחרונות עומד על 9.4% ביולי לעומת 4% ביוני. גם שיעורי התפוסה בבתי המלון גדלים. אלה עלו ב-0.4% ביולי לעומת ירידה של 1.7% ביוני והמחיר הממוצע לחדר קפץ ב-3.9% ביולי לעומת 1.4% ביוני. סך המבקרים הזרים בבריטניה עלה עד יולי ב-8% ל-67.6 מיליון, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כשאלה מוציאים 40.7 מיליארד ליש"ט, סכום המהווה גידול של 12%. שיפור זה משמעותי לענף המלונאות, הנמצא בתחרות מתמדת הן מצד Airbnb והן מצד הסוכנויות האינטרנטיות, דוגמת Expedia ו-Priceline.

על נקודה זו כדאי להתעכב מעט - השלכות הצמיחה המהירה במודל השכרת החדרים של Airbnb בעולם, שעדיין נמצא בתחילת דרכו. להערכתנו ב-UBS, גדל מספר החדרים המוצעים דרך Airbnb בשנה האחרונה ב-147% והוא עומד נכון לסוף מאי על 7.4 מיליון חדרים. בבריטניה לבדה גדל מספר החדרים ב-189% וביפן זינק ב-516%. 47% מהחדרים מוצעים במערב אירופה ו-27% בארה"ב. מחקר מאוניברסיטת בוסטון, מעריך שכל גידול של 10% במספר החדרים אצל Airbnb, מקטין את הכנסות בתי המלון בכ-0.4%. הכפלת מספר החדרים המוצעים, עשויה לגרוע הכנסות משמעותיות של 4%-5% מהכנסות בתי המלון. להערכתנו, כבר השנה יעלו הכנסות Airbnb על 2 מיליארד דולר.

גם חברות הזמנת הנופשים באינטרנט, דוגמת Expedia ו-Priceline, מגדילות הכנסות על חשבון בתי המלון. דוחות הרבעון השני מלמדים על סימנים ראשונים לשינוי מגמה. בתי המלון שנמצאים תחת תחרות חריפה כבר תקופה ארוכה, מגדילים את מאמציהם למכירה ישירה של חדרים דרך האינטרנט תוך הרחבת ההטבות דרך תוכניות נאמנות שונים. רשתות כמו הילטון ו-Hyatt מדווחות על גידול משמעותי הן בהורדת אפליקציות ייעודיות והן ברישום לתוכניות נאמנות ומועדוני לקוחות. מחקר אחר ב-UBS הראה כי 70% מהנשאלים המשתייכים לתוכניות נאמנות בתחומי המלונאות והתעופה, השיבו שתוכניות אלו מגבירות את ההזמנות העתידיות שהם מבצעים.

מדריד במקום פריז

לעומת בריטניה, בספרד המצב הפוליטי ברור פחות. מאז הבחירות ב-20 דצמבר אין שם ממשלה מתפקדת. גם הבחירות החוזרות ב-26 ביוני לא הביאו להתבהרות. כישלון בהצבעה השבוע הביא להארכה בחודשיים בלבד של חלון הזמן להקמת קואליציה, אחרת תלך ספרד לבחירות שלישיות. גם מגבלת זמן שנתן האיחוד לספרד להציג קיצוצים תקציבים, צפויה לפוג באמצע אוקטובר ולהגביר את חוסר הוודאות.

בעוד הצד הפוליטי משדר חוסר יציבות, הרי שהמסחר והתיירות בספרד ממשיכים להשתפר. המכירות הקמעונאיות עלו ביולי ב-2.6% ורושמות השנה עליה של 1.6%, נתון שמעיד על המשך שיפור בשוק העבודה, מגמה שלהערכתנו תימשך בשנה הקרובה. המתיחות הביטחונית בטורקיה, טוניסיה ומצרים גרעה 4.6 מיליון תיירים בחמשת החודשים הראשונים של השנה, מהם הגיעו 2.2 מיליון תיירים לספרד. מתחילת השנה גדל מספר התיירים בספרד ב-11.7% והצפי כי השנה יגיעו 6.5 מיליון תיירים יותר מאשר ב-2015, ובסך הכל מעל ל-74 מיליון. גם המתיחות בצרפת ובלגיה הביאה תיירים רבים לספרד, מגמה שצפויה להימשך לפחות השנה.

Melia מתרחבת

שתי רשתות בתי מלון נסחרות בספרד. המומלצת יותר Melia Hotels - MEL.MC היא רשת ותיקה שנוסדה לפני 60 שנה והיא השלישית בגודלה באירופה ומספר 17 בעולם. הרשת פועלת ב-34 מדינות ומתפעלת 376 מלונות. Melia מתכננת להתרחב ב-62 מלונות, מהם תשעה עוד השנה. כמעט חצי מהרווח התפעולי (47%) נובע מאמריקה, 33% מספרד ו-19% משאר אירופה. הרשת מתכננת התרחבות לאסיה, שם נוכחותה מצומצמת. כאנקדוטה ניתן לציין כי לרשת 21 מלונות בקובה ואלו מהווים כ-20% מסך החדרים באי, כך שהרשת צפויה ליהנות מגידול התיירות למדינה. הרשת השנייה הנסחרת היא NH Hotel Group - NHH, שהכנסותיה כולן נובעות מאירופה, עובדה שמגדילה את הסיכון בהשקעה בה.

חברה נוספת שצפויה ליהנות מהגידול במספר התיירים, היא Aena - AENA.MC שהיא ממתפעלות שדות התעופה הגדולות בעולם במונחי מספר נוסעים. החברה מתפעלת את שדות התעופה של מדריד וברצלונה ובסך הכל 46 שדות בספרד. החברה גם מתפעלת את השדה בלוטון בלונדון ושדות תעופה בהחזקת מיעוט במקסיקו וקולומביה. אפשרות לשינוי מדיניות תעריפים, צפויה להתקבל באירופה החודש ומומלץ להמתין לתוצאות ההחלטה.

ניתן לציין גם את מתפעלת כבישי האגרה בספרד Abertis, שהגיעה למחיר היעד שלנו אך מחלקת דיבידנד נאה של 5%.

באנגליה נותרת מומלצת חברת Merlin, עליה כתבנו בעבר, כמו גם חברת Tui AG - TUIT.L, שהיא חברת התיירות האינטגרטיבית הגדולה בעולם. החברה מתפעלת אתרי הזמנות למלונות וטיסות. היא מתפעלת 310 בתי מלון ו-14 קווי שיט. לחברה גם 130 מטוסים, מהם 60 בבריטניה. החברה מתכננת המשך התרחבות, כאשר בתחום המלונות היא מתכננת פתיחת 60 נוספים עד 2019. בדוחות האחרונים העריכה החברה כי ה-EBITDA יגדל בכ-10% בכל אחת מהשנים הקרובות.

לסיכום, לכל אירוע פוליטי או ביטחוני השפעות רבות ומתמשכות, מהן נהנות חברות ואחרות נפגעות. אל לה לתנודתיות הנמוכה בשווקים לגרום לנו להתעלם מהסיכונים בשווקים ולהגדיל החזקות בנכסי סיכון בלא בקרה.

המלצות ubs
 המלצות ubs

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם