לקראת החלטת הריבית בארה"ב: זה מה שצפוי לשווקים

יו"רית הפד ג'נט ילן לא צפויה לשנות ריבית, אבל גם לא תשלח איתות ברור לגבי החלטת דצמבר ■ אז למה בכל זאת לשים לב?

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

הפדרל ריזרב יחזיק אותנו במתח - ולא לגבי ישיבתו שתתקיים השבוע. הבנק המרכזי האמריקאי, בראשות ג'נט ילן, לא יפעל כמעט בוודאות לפני הבחירות, אבל כל מי שמצפה לאיתות ברור לקראת הישיבה הבאה בדצמבר, יתאכזב ככל הנראה. לפני שנה היו בכירי הפד נדיבים יותר במידע, כשהם העלו את הריבית בפעם הראשונה זה תשע שנים.

אבל הרמזים כבר ברורים. תנאים כלכליים משופרים, כולל נתון התמ"ג החזק מהצפוי שפורסם בשבוע שעבר, מאותתים שהפד מתקרב לעוד העלאת ריבית. השווקים מהמרים יותר ויותר על העלאה בדצמבר. למעשה, האיתותים חזקים יותר מכפי שהם היו לפני שנה.

בספטמבר 2015, הפד הפתיע את כולם באי העלאת ריבית. בימים שלפני ישיבתו בסוף אוקטובר 2015, חוזי הריבית של הפד הצביעו רק על סיכוי של 33% להעלאת ריבית בסוף השנה, לפי קבוצת CME. הפד מסר אז שייתכן שיהיה מתאים להעלות את הריביות "בישיבתו הבאה". הסיכויים להעלאת הריבית הוכפלו בשוק החוזים בשבוע שלאחר מכן. וההעלאה הגיעה, בדצמבר.

היום המצב שונה. הסוחרים כבר מהמרים על העלאת ריבית בדצמבר בסיכוי של מעל 80%, בהתבסס על חוזי הריבית לינואר. הודעת הפד השבוע לא תעלה כנראה את הסיכוי עוד יותר. הבנק המרכזי צפוי להודיע שכל האופציות נשארות פתוחות בפניו, בייחוד כאשר השווקים עומדים אולי בפני תנודתיות נוספת.

נכון, שוק המניות נראה רגוע יחסית ומחזורי המסחר נמוכים מהרגיל, אבל תשואות האג"ח זוחלות כלפי מעלה. מדד ציפיות אינפלציה בשוק רשם זה עתה שיא של 15 חודשים. והירידה החדה של היואן הסיני לשפל של שש שנים, מהלך שגרם למתח בשוק לפני שנה, מתקבלת עד כה בפיהוק.

יכול להיות שהמשקיעים לא מוכנים להימורים גדולים לפני הבחירות, אבל ברקע, הם לא יושבים בשקט. שוק האופציות מראה שהביטוח מפני תנודות בשוק מיד אחרי הבחירות עולה יותר מהביטוח (האופציות) שפוקעות לפני הבחירות.

דצמבר נראה עדיין כמו חודש טוב להימור על העלאת ריבית, אבל הרבה יכול לקרות עד אז. אל תצפו שהפד יכניס את עצמו לפינה ויתחייב למשהו קונקרטי השבוע.