עוד לפני השפעת המשבר: ירידה של 25% ברווחי אל-על

בשורת ההכנסות רשמה אל-על יציבות, אולם רווחי הרבעון ירדו ל-70 מיליון דולר, לעומת 93 מיליון דולר ברבעון המקביל ■ ירידה חדה גם ברווח התפעולי

דוד מימון / צילום: סיון פרג'
דוד מימון / צילום: סיון פרג'

על רקע הסכסוך החריף שפרץ בין הנהלת אל-על לבין טייסי החברה והשיבושים הנגרמים בטיסותיה עקב כך, הציגה היום (ג') חברת התעופה את דוחות הרבעון השלישי, בהם נרשמה צניחה של 25% ברווח הנקי, שעמד על 70 מיליון דולר.

הכנסותיה הרבעוניות של אל-על  (הרבעון השלישי הוא עונת השיא בפעילות החברה) נחלשו בשיעור מתון של 1% ל-644 מיליון דולר, אולם הרווח הגולמי ירד ב-17% ל-173 מיליון דולר והרווח התפעולי איבד 27% מהיקפו ועמד על 96 מיליון דולר.

באל-על מייחסים את עיקר השחיקה ברווח לעלייה בהוצאות ההפעלה שלה. בסיכום רבעוני אל-על סבלה מעלייה ברוטו של כ-55 מיליון דולר (נטו 23 מיליון דולר) בהוצאות ההפעלה, שיוחסה לצמיחת הפעילות, שיבושי הטיסות והצורך למצוא פתרונות חלופיים לכך וכן מעלייה בהוצאות הפחת. הוצאות הדלק של אל-על ברבעון ירדו ב-17% (כ-23 מיליון דולר) בעקבות ירידת מחירי הנפט.

מניית אל-על צנחה לאחר הדוחות בכ-7% במחזור מסחר גדול מהרגיל והתרחקה כמעט 15% מרמת השיא בה שהתה לפני חודש, ובמספרים אל-על איבדה תוך חודש כ-290 מיליון שקל משוויה.

למרות הירידות האחרונות, מניית אל-על מספקת בשלוש השנים האחרונות את התשואה הטובה ביותר בבורסה (דומה לזו של תדיראן הולדינגס), שמגיעה לכ-630% ומשקפת היום לחברה שווי של כ-1.6 מיליארד שקל.

לגבי ההכנסות הרבעוניות מסבירים באל-על כי אלה "הושפעו משתי מגמות הפוכות - מחד, המשך הירידה במחירי כרטיסי טיסה עקב התגברות התחרות והשפעת הירידה במחירי הנפט, ומאידך, גידול משמעותי במספר הנוסעים שהטיסה החברה ובכמות הנוסע-ק"מ (RPK), בשל גידול בפעילות". עוד מוסיפים שם כי ברבעון אשתקד המקביל נרשמו לה הכנסות של כ-18 מיליון דולר בגין תקופות קודמות ובניטרול סכום זה, ההכנסות ברבעון גדלו.

אל-על רשמה ברבעון השלישי צמיחה של 8% בקטעי הטיסה של לקוחותיה, לצד עלייה של 0.4% בתפוסת הנוסעים, שהגיעה ל-87.3% ועליה בנתח השוק שלה ל-31.5% לעומת 30% ברבעון המקביל אשתקד. בסוף הרבעון השלישי העסיקה אל-על כ-6,100 עובדים.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, הכנסותיה של אל-על שמרו על יציבות, ברמה שהתקרבה ל-1.6 מיליארד דולר, אולם גם בתקופה זו נרשמה שחיקה ברווחיות הגולמית והתפעולית והרווח הנקי ירד ב-12% ל-83 מיליון דולר.

לגבי הסכסוך עם הטייסים, אל-על כותבת בדוחות כי נכון להיום "השלכות השיבושים מתבטאות - מעבר לפגיעה במוניטין של החברה - בגידול בהוצאות ההפעלה (בעיקר בשל חכירת מטוסים, הוצאות שכר מוגדלות ועלויות שונות בגין ביטולי טיסות)...וכן בירידה בהיקפים שאינם מהותיים לחברה בהכנסות מכרטיסי טיסה". עוד מוסיפים שם כי "היקף ההשפעה על ההוצאות ועל ההכנסות יהיה תלוי במשך התקופה בה יימשכו השיבושים".

דוד מימון, מנכ"ל אל-על המצוי בלב הסערה, מסר כי "הרבעון השלישי הושפע מעיצומי הטייסים הנמשכים חודשים רבים וגורמים לשיבושים בפעילותה של אל-על. השיבושים מתבטאים בין היתר בעיכובים וביטולים בהוצאתן של הטיסות. גם בתקופת הדוח, נאלצה החברה לחכור מטוסים, מהלך שהשפיע על הוצאותיה, זאת כדי למנוע ביטול של טיסות, לאור התמשכות העיצומים. עוד הוסיף מימון כי החברה מציגה צמיחה בכל הפרמטרים התפעוליים והכנסות דומות לרבעון המקביל "על אף התחרות המאתגרת וירידת מחירי כרטיסי הטיסה".

הכביסה המלוכלכת יוצאת החוצה

מזה למעלה משנתיים מתנהל סכסוך בין הנהלת אל-על לוועד טייסיה על רקע הסכמי העבודה של הטייסים ותנאי הטיסה שמפורטים בהם. מעל שני הצדדים מרחפת עננה של תקנות הטיס הבינלאומיות, שייכנסו לתוקף במאי 2018 ואשר יגבילו את שעות הטיסה וישנו את חוקי המשחק בדבר תוספת שכר לשעות נוספות בטיסות - כפי שמאפשר הסכם העבודה כיום.

הסכסוך מתבטא בעשרות ביטולי טיסות, איחורים ועיכובים ושימוש גובר במטוסים חכורים במקום במטוסי אל-על - מה שאף הוביל לקמפיין מצד ועד הטייסים כי בכך מטעה אל-על את צרכניה.

הכביסה המלוכלכת בסכסוך הזה כבר נשפכה, החוצה ומדי יום ההשמצות עולות מדרגה, כאשר הנהלת אל-על טוענת שהוועד פשוט משקר בדבריו, ועם טענות מנגד כי "תמי בורוביץ' והנהלת קלאב מרקט מנסים להפיל את החברה באמצעות המנכ"ל שמשתכר ב-5 מיליון שקל". אתמול ישבו הצדדים אצל יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בניסיון ליישב את הסכסוך. אחרי 11 שעות יצאה הודעה כי חלה התקדמות, וכי ייערך דיון בקרוב.

עד אז ממשיכים אלפי נוסעים להיפגע מדי יום משיבושים בטיסות - אלה מפוצים בכרטיסי טיסה או בתנאי ביטול נוחים, אולם לעתים את הנזק שנגרם להם לא ניתן לתקן דרך כסף. 

ועד טייסי אל-על מסר בתגובה לדוח הכספי של החברה: "הדוח, שמראה על ירידה של למעלה כ-25% ברווח הנקי לעומת הרבעון המקביל אשתקד למרות ירידה נוספת במחירי הדלק, מראה עד כמה שגתה ההנהלה כשבחרה לפגוע בנוסעים ובעובדי החברה, במקום לשתף פעולה למען הצלחת החברה. בשנה עם פוטנציאל גבוה כל-כך, הרווח יכל וצריך היה לעלות ב-25% ולמעלה מכך, אם רק היו נותנים לעובדים לעבוד ולנוסעים לטוס. חבל שבמצב כזה, שאיננו אופטימלי, בוחרת הנהלת החברה לבזבז כספים ומשאבים רבים על קמפיין פרסום מכפיש ועתיר תקציב שמטרתו לפגוע בטייסים ולהעביר את הטיסות למטוסים זרים, במקום להתמקד בניהול החברה ובשיפור תוצאותיה". 

תוצאות הרבעון של אל על
 תוצאות הרבעון של אל על