גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הארכת הקו האדום בי-ם: 80 מיליון ש' ו-30% מהרווחים לסיטיפס

סיכום עקרוני: סיטיפס תקים את ההארכות, לאחר שהסכימה לפיצוי של 80 מ' ש' במקום 400 מ' ש' אם הקו יופקע מידיה ■ הליך המיון המקדים לזכיינות הקו הירוק יפורסם עוד השבוע

TBM הרכבת הקלה מתחת לנתיבי איילון / צילומים: רפי קוץ
TBM הרכבת הקלה מתחת לנתיבי איילון / צילומים: רפי קוץ

מסתמן שסיטיפס תקים באמצעות אלסטום את הארכות הקו האדום בירושלים, בין הר הרצל לבית החולים הדסה עין כרם ובין פסגת זאב לנוה יעקב, וכן שלוחה לקו בין גבעת רם לגשר המיתרים. בפגישה שהתקיימה הבוקר (א') בין מנכ"ל סיטיפס ירון רביד, יו"ר החברה אברהם בייגה שוחט ובעלי מניות נוספים, לבין נציגי המדינה בראשות החשב הכללי רוני חזקיהו וראש אגף התקציבים אמיר לוי, הוחלט כי יתנהל מו"מ של חודשיים לסגירה סופית של הסיכומים.

במקביל תפרסם המדינה עוד השבוע את מסמכי המיון המקדים לזכיינות הקו הירוק, המתוכנן בין שכונת גילה לגבעה הצרפתית. המסמכים יכללו את הקמת הקו והפעלתו ל-15 שנה, וכן אופציה להפעלת הקו האדום, שלמדינה יש אופציה לרכוש מידי סיטיפס (Buy Back) החל ממארס 2019, ואופציה להקמת הארכות הקו האדום, אם המו"מ עם סיטיפס לא יבשיל. פרסום המסמכים נמצא באחריות ועדת המכרזים הבין-משרדית בראשות סגן בכיר לחשב הכללי יריב נחמה, בה נציגות לאוצר, למשרד התחבורה ולעיריית ירושלים.

על פי הודעת האוצר מהיום, "במסגרת ההבנות הגיעו הצדדים להסכמה על כלל רכיבי ההפעלה, ההיערכות והאינטגרציה של הקמה והפעלת הארכות הקו (האדום, נ"י). הסכמות אלו הינן בהמשך לסיכום בגין עלות הקמת ההארכות אליו הגיעה המדינה עם חברת אלסטום, קבלן המערכות בפרויקט, המגלם את כלל ההיבטים הנוגעים להארכות הקו".

ביוני שנה שעברה סיכמו הממשלה וסיטיפס כי אלסטום תבצע את פרויקט ההארכות במימון של 350 מיליון אירו מקופת המדינה, כולל רכש קרונות חדשים, חשמול ושדרוג הדפו של הקו האדום ליד שועפט. אלא שהמדינה עיכבה את השקת הפרויקט, בגלל כוונתה לרכוש מסיטיפס את הקו האדום, ודרישת סיטיפס לפיצויים של כ-400 מיליון שקל על הפסדיה הצפויים מאי-הפעלת הארכות הקו האדום עד 2036, כפי שקבע הסכם הזכיינות.

על פי ההסכם מ-2002, לאחר הרווחים המוגנים ברשת ביטחון, סיטיפס אמורה היתה ליהנות מ-42% מהרווחים שיופקו מהארכות הקו האדום, והיא דרשה להוון אותם. מנגנון דומה יופעל על המקטע המרכזי של הקו האדום, שרכישתו על ידי המדינה צפויה לזכות את סיטיפס ביותר ממיליארד שקל. המדינה התנגדה לדרישת סיטיפס בנוגע לפיצוי על ההארכות, בטענה שאין לו הצדקה בהתחשב שמימון הקטעים יבוא מתקציב המדינה. המקטע המרכזי של הקו, הפעיל כבר, מומן על ידי סיטיפס.

לאחר מו"מ ארוך הציעה לאחרונה הממשלה לסיטיפס פיצוי של 40 מיליון שקל, בעוד סיטיפס מחתה על הפרת ההסכם לטענתה והסכימה להתפשר ולקבל 260-300 מיליון שקל. מחלוקת נוספת התגלעה בין הצדדים בנוגע לחלוקת ההכנסות מעל רשת הביטחון בקטעי ההארכות, כאשר המדינה דרשה מסיטיפס להסכים ל-20% במקום 42%, בעוד סיטיפס הסכימה לרדת ל-30%.

המנוף שהפעילה המדינה לכל אורך הדרך היה לקיחת בניית ההארכות והשלוחה מסיטיפס והעברת העבודות לקבלנים אחרים. חולשת המדינה במו"מ נובעת ככל הנראה מנוסח ההסכם - אף שהיא טוענת כי סיטיפס מסתמכת על פרשנות ולא על הוראות מפורשות - וכן מסוגיית לוחות הזמנים. גם בממשלה מודים שאלסטום יכולה להיכנס לשטח במהירות ולהביא לפתיחה מהירה של קטעים מסוימים מההארכות, ובעיקר הקטע בין הר הרצל לקריית יובל.

בפגישה היום הוסכם כי סיטיפס תזכה ב-30% מרווחי ההארכות מעבר לרשת הביטחון בתקופה שטרם רכישת הקו על ידי המדינה. כמו"כ סוכם כי תקבל 40 מיליון שקל במהלך עבודות ההקמה לפי אבני דרך שנקבעו, וכי אם המדינה תממש את ה-Buy back, סיטיפס תפוצה ב-40 מיליון שקל נוספים.

יו"ר סיטיפס אברהם בייגה שוחט מסר: "אנו מברכים על ההבנות שהושגו הבוקר, בראש ובראשונה לטובת תושבי ירושלים, המשוועים זמן רב לרכבת קלה לבתי החולים, האוניברסיטאות והשכונות המרוחקות דוגמת נווה יעקב. סיטיפס מוכנה להתחיל כבר בתקופה הקרובה בעבודות על ההארכות קו הרכבת, לאחר שחלק גדול מהתוואי כבר חפור ומוכן לעבודות, כל זאת בכדי להקל על תושבי העיר ולקדם במהירות את הפעלת הקו. אנו גאים להפעיל את הרכבת הקלה בירושלים שהינה סיפור הצלחה וגאווה לאומית, ונמשיך להעניק לתושבי ירושלים שירות בטוח, נוח ונגיש".

גיל יעקב, מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית 15 דקות, מסר בתגובה: ״המשך החוזה עם סיטיפס הוא כניעה של פקידי האוצר לסחיטה של בעלי המניות של חברת סיטיפס. שר האוצר משה כחלון הפקיר את הקופה הציבורית וראש עיריית ירושלים ניר ברקת הפקיר את נוסעי התחבורה הציבורית. אנו דורשים להפסיק את ההתרפסות בפני בעלי הון כוחניים ולהחליף את סיטיפס - לטובת נוסעי התח״צ בירושלים".

לדברי מייסד ודובר 15 דקות יוסי סעידוב, "מאז החלה סיטיפס לפעול בירושלים, זמני הנסיעה התארכו משמעותית והמדינה משלמת לה יותר כסף מהצפוי. על פי החוזה, לסיטיפס יש בלעדיות על תוואי הרכבת הקלה ואוטובוסים לא יכולים לנסוע במקביל אליה לאורך יותר משתי תחנות. כך נוצר מצב אבסורדי בו תושבי קרית יובל המבקשים להגיע לגבעת רם או לגבעת שאול הסמוכים לשכונתם נאלצים להחליף בין אוטובוס, רכבת קלה ושוב אוטובוס.

"מנגד, בפסגת זאב התושבים התקוממו נגד הכוונה לבטל קווי אוטובוס ישירים לעיר והמדינה משלמת לסיטיפס מדי חודש פיצוי כספי גבוה. פקחי סיטיפס מתעמרים בנוסעי הרכבת הקלה, מזמינים שוטרים לנוסעים שלא תיקפו, קונסים ילדות בנות 12, מכונות הכרטיסים איטיות ומיושנות והרכבת צפופה. משרד האוצר כבל את עצמו להסכם רע למדינה ורע לנוסעים בתחבורה הציבורית. שתיקתו של ראש העיר ניר ברקת תמוהה".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"