האינפלציה בישראל הנמוכה בעולם - מינוס 0.7%

אינפלציה נמוכה מעידה על כך שהפעילות הכלכלית במשק מואטת ■ למרות זאת, בנק ישראל מעריך כי האינפלציה השנה תגיע לטריטוריה חיובית של 0.8% ■ במקביל, גם קצב הצמיחה הואט במחצית הראשונה ■ פורטל כלכלת ישראל

שוק הכרמל / צילום: כפיר זיו
שוק הכרמל / צילום: כפיר זיו

האינפלציה בישראל היא הנמוכה בעולם, כך עולה בעקבות עדכון נתוני מדד המחירים לצרכן אתמול על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לאחר שמדד יולי הפתיע בירידה של עשירית האחוז, ירד קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ממינוס 0.2% למינוס 0.7% - נתון שמעמיד את ישראל במקום הנמוך ביותר בעולם (למעט צ'אד ויחד עם קפריסין).

אינפלציה נמוכה היא אינדיקציה מקובלת לכך שהפעילות הכלכלית במשק מואטת. כמו כן, כל עוד הריבית תישאר ברמתה הנוכחית אין סיכוי שבנק ישראל יוכל להתחיל להעלות אותה, מה שיקשה מאוד על המאמצים לצנן את שוק הדירות ואף לנפח בועות נוספות בסוגי נכסים נוספים כדוגמת אגרות חוב קונצרניות, מניות, ניירות ערך וכו'. לאחר שבשנים 2014-2016 ירדה האינפלציה בישראל ב-0.2%, 1% ו-0.2%, בנק ישראל עדיין צופה שהאינפלציה השנה תגיע לטריטוריה חיובית. תחזית חטיבת המחקר של הבנק, שעודכנה לאחרונה ב-10 ביולי, צופה כי שנת 2017 תסתיים באינפלציה חיובית של 0.8%.

בדוח המדיניות המוניטרית שפרסם הבנק בשבוע שעבר, ניסו הכלכלנים להסביר את האינפלציה הנמוכה בישראל בשילוב של ארבעה גורמים: שער השקל החזק, צעדי הממשלה להורדת יוקר המחיה, העלייה ברכישות באינטרנט ותהליך ארוך טווח של השוואת מחירים למדינות אירופה. על-פי החוק, בנק ישראל מחויב להוביל מדיניות מוניטרית שתביא את האינפלציה לטווח של 1% עד 3% בתוך שנתיים.

לעומת בנק ישראל, אגף כלכלה בקבוצת הראל צופה כי האינפלציה תגיע לכל היותר ל-0% ב-2017. ראש אגף כלכלה בהראל, עופר קליין, ציין כי מדד יולי היה נמוך מהתחזיות זה החודש השני ברציפות, כאשר בולטות במיוחד הירידות החדות במחירי ההלבשה וההנעלה שהגיעו במצטבר ל-12% מתחילת השנה.

במקביל מתברר כי גם קצב הצמיחה של המשק הואט במחצית הראשונה של השנה. על-פי אומדן ראשון שפרסמה היום (ד') הלמ"ס, התוצר המקומי הגולמי של המשק עלה ב-2.1% בחישוב שנתי. תחזית הצמיחה המעודכנת של חטיבת המחקר בבנק ישראל הועלתה ב-10 ביולי ל-3.4% לעומת 2.8% בתחזית המקורית.

נתוני הלמ"ס שפורסמו היום מעידים על ירידה משמעותית בקצב הצמיחה לאחר עלייה של 4.6% במחצית הקודמת ועלייה של 4.7% במחצית הראשונה של 2016. מניתוח רכיבי התוצר עולה כי ההוצאה לצריכה פרטית רשמה עלייה מזערית של 1.1% ויצוא הסחורות והשירותים עלה ב-1.8%. לעומת זאת, ההשקעה בנכסים קבועים ויבוא הסחורות והשירותים רשמו ירידות של 2.2% ו-4.5% בהתאמה. ההוצאה לצריכה ציבורית תיקנה את הרושם הכללי עם עלייה של 3% המבטאת את הגידול המהיר של מעל ל-7% שנרשם בהוצאות משרדי הממשלה מתחילת השנה.

ניתוח רבעוני מראה שברבעון השני של השנה (חודשים אפריל-יוני) עלה התוצר ב-2.7% בחישוב שנתי, לאחר עליות של 0.6% ברבעון הראשון ו-4.4% ברבעון האחרון של שנת 2016. פילוח רכיבי הצמיחה לרבעון השני מראה כי ההוצאה לצריכה פרטית עלתה ב-6.5%, ההוצאה לצריכה ציבורית ב-3.5%, ההשקעות בנכסים קבועים עלו ב-5.2% ויצוא הסחורות והשירותים ירד ב-8.8% בחישוב שנתי. בנוסף, ירד יבוא הסחורות והשירותים ב-1.1%.

שיעור האינפלציה בישראל הוא הנמוך בעולם
 שיעור האינפלציה בישראל הוא הנמוך בעולם