גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בלחימה מותר שיהיו פגיעות אגביות באזרחים, אם הן מידתיות"

פרופ' מיגל דויטש, חבר ועדת טירקל, נקרא לדגל לבקשת המבקר שפירא לצורך בחינת פעילות המדינה בהיבטי המשפט הבינ"ל במבצע צוק איתן ■ בשיחה עם "גלובס" הוא אומר: "ועדת טירקל המליצה להקים מנגנון של צוותי הערכה עובדתית לביצוע תחקירים. המנגנון לא הוקם לפני תחילת צוק איתן, והיה צורך להקימו במהירות, ללא אמות-מידה ברורות"

פרופסור מיגל דויטש / צילום:שלומי יוסף
פרופסור מיגל דויטש / צילום:שלומי יוסף

"הדוח מצביע על כך שראוי לשפר את תהליכי הבדיקה בצה"ל ביחס לשאלה אם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית עקב אירועים חריגים במהלך הלחימה, אשר במסגרתם נפגעו אזרחים בלתי מעורבים. אף כי ליקויים שונים המופיעים בדוח טופלו והבדיקה של צה"ל נערכה בתום-הלב הנדרש בדין הבינלאומי, קצב הבדיקה אינו משביע רצון, וביחס לרבים מהאירועים שנבחנו טרם התקבלה החלטה אם לפתוח בחקירה". כך אומר ל"גלובס" פרופ' מיגל דויטש, אשר ייעץ למבקר המדינה בנוגע להיבטים המסוימים המטופלים בדוח, בשאלת העמידה של המדינה וצה"ל בכללי המשפט הבינלאומי לפני מבצע "צוק איתן" (יולי-אוגוסט 2014), במהלכו ולאחריו.

פרופ' דויטש, המכהן כפרופסור מן המניין באוני' ת"א, היה חבר ב"וועדת טירקל" בעניין משט ה"מרמרה", אשר בנוסף גם בחנה באופן כולל את מנגנוני הבדיקה והחקירה בישראל של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה על-פי המשפט הבינלאומי. הוועדה הגישה לממשלה דוח בנושא מנגנוני הבדיקה האלה ("דוח טירקל ב'"). דויטש נקרא לדגל לבקשת מבקר המדינה יוסף שפירא לטובת ייעוץ לבחינת שאלת העמידה של המדינה בכללי המשפט הבינלאומי, וכן יישום מסקנות ועדת טירקל, שבה היה חבר.

ממצאים לא מעודדים

אחת השאלות שמרחפת תמיד מעל מבצעים צבאיים ומערכות מלחמה בישראל היא - האם המדינה פועלת בהתאם לדין הבינלאומי בהתנהגותה. ישראל ספגה לאורך השנים האחרונות קיתונות של ביקורות על התנהלותה בשורת מבצעים צבאיים. זאת, החל ממלחמת לבנון השנייה, דרך מבצע ההשתלטות על ספינת ה"מרמרה" הטורקית, מבצע "עופרת יצוקה", ועד שיאי הביקורת שנמתחו ב"דוח גולדסטון". בדוח מבקר המדינה אשר פורסם בסוף השבוע שעבר הוקדש פרק שלם לבחינת פעילות צה"ל במבצע "צוק איתן" בהיבטים של המשפט הבינלאומי. מתברר, כי הממצאים לא מעודדים, אם כי גם לא כאלה שיטלטלו את המערכות הצבאיות והביטחוניות יותר מדי.

הדוח בחן את פעולות צה"ל טרם מבצע "צוק איתן" בנוגע להקטנת האפשרות לפגיעה בבלתי מעורבים בעת לחימה; את נוסח "פקודת חניבעל" (פקודה מטכ"לית שפרסם צה"ל הכוללת הוראות מבצעיות למניעת חטיפת חייל או אזרח ולסיכול חטיפה כזאת לאחר שאירעה) ערב המבצע ובמהלכו; את דרך פעולתו של הקבינט בראי המשפט הבינלאומי; ואת יישום ההמלצות שנכללו ב"דוח טירקל ב'", בייחוד בכל הנוגע לעבודת המנגנון לבירור עובדתי לאחר סיום המבצע.

הדוח מעלה שורה של ליקויים המחייבים, לדעת מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, טיפול והקצאת משאבים ראויה על-ידי ממשלת ישראל וצה"ל.

בין היתר, נמצא כי בכל הנוגע להיערכות צה"ל טרם מבצע "צוק איתן" - אף שבצה"ל מתקיימות הכשרות בתחום המשפט הבינלאומי - ההוראות של צה"ל בנוגע להכשרות אלה לא נתנו מענה הולם לצורך שההכשרות והאימונים של החיילים והמפקדים יכללו את כללי ההתנהגות על פי המשפט הבינלאומי ההומניטרי, החלים בפעילות צבאית בקרב אוכלוסייה אזרחית בלתי מעורבת.

בביקורת נמצא, כי בכל הנוגע לפקודת "חניבעל", אף שהוראת מדיניות האש של המטה-הכללי שהייתה בתוקף במבצע "צוק איתן", מחייבת לפעול לפי עקרונות המשפט הבינלאומי, לא צוינו במפורש בפקודת "חניבעל" עקרונות ההבחנה והמידתיות. עוד נמצא, כי פקודות "חניבעל" הפיקודית והאוגדתית היו עלולות להשתמע לשתי פנים בנוגע למונחים המתארים את ערך חיי החטוף, וכי הדבר היה עלול להביא לפרשנויות שונות של הפקודות על-ידי גורמים שונים בצה"ל.

הגנה על אזרחים לא מעורבים

דוח טירקל ב', שלניסוח המסקנות שלו היה שותף פרופ' דויטש, כלל המלצות לשיפור עבודת מנגנוני הבדיקה והחקירות של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה. עבודת ועדת טירקל זכתה לתהודה בינלאומית, והדוח שהגישה זכה להערכה בקרב הקהילה הבינלאומית.

על-פי דוח מבקר המדינה, הוקמה ועדה שתבחן כיצד ליישם את המלצות דוח טירקל ונמצא כי הגופים השונים, ובראשם משרד המשפטים וצה"ל, עשו פעולות, שחלקן משמעותיות, ליישום ההמלצות של ועדת טירקל, אף לפני סיום העבודה של צוות היישום.

דויטש וכן מומחה נוסף, פרופ' מייקל ניוטון (מומחה בעל שם עולמי למשפט בינלאומי הומניטרי מאוניברסיטת ונדרבילט בארה"ב), שייעצו למבקר המדינה - סייעו בין היתר לניתוח השאלה - כיצד נבדקו וראוי לבדוק בצה"ל תלונות וטענות שהועלו ביחס לחריגה מן הכללים בדיני הלחימה במשפט הבינלאומי, בעיקר מהזווית של הגנה על אזרחים לא מעורבים שנפגעים, או עלולים להיפגע, תוך כדי הלחימה.

לדברי פרופ' דויטש, "כשמדינה מתמודדת עם שאלת ההגנה על זכויות אזרחים בלתי מעורבים במצבי לחימה, יש שני עקרונות מאוד בסיסיים, שהיישום שלהם כרוך בניואנסים מגוונים". דויטש מפרט: "אחד, זה 'עיקרון ההבחנה' - התכלית הלגיטימית של הפעולה צריכה להיות פגיעה במטרה צבאית ולא במטרה אזרחית. העיקרון הזה מעורר שאלות רבות. יש לא מעט מצבים גבוליים ביחס להגדרת 'מטרה צבאית'.

העיקרון השני הוא "עיקרון המידתיות". לדברי דויטש: "התכלית חייבת להיות פגיעה במטרה צבאית, אך מותר שיהיו פגיעות אגביות באזרחים, אם הן מידתיות. קיימים מבחני מידתיות שבאמצעותם קובעים מסקנות בעניינים הללו. עמידה נאותה בחובת הבדיקה של תלונות - הנושא שנבחן בדוח המבקר - היא אחת הנגזרות של הכללים אשר נועדו לקדם את ההגנה על אזרחים בלתי מעורבים".

עוד מוסיף פרופ' דויטש, כי "אחת ההמלצות בדוח טירקל ובדוח המבקר, היא לקדם את החקיקה הפנימית בישראל ביחס לעבירות על דיני הלחימה לפי המשפט הבינלאומי. יש לא מעט לאקונות בדין הישראלי, וחקיקה כזאת היא מחויבת המציאות".

מה הדבר הדרמטי ביותר הנדרש בחקיקה בתחום ההתנהלות בעת לחימה?

דויטש: "קיימות עבירות מיוחדות שונות על-פי דיני הלחימה במשפט הבינלאומי אשר לא אומצו עדיין בחוק הישראלי, והעבירות הכלליות בדיני העונשין לא מספקות ביחס לכך פתרון מלא. בנוסף, יש לטפל בחקיקה בסוגיה של רמת האחריות של ממונים ומפקדים בגין אי-נקיטת אמצעים סבירים למניעת ביצוע עבירות על דיני הלחימה על-ידי הכפופים להם.

בין תחקיר מבצעי לבדיקת חשדות

בהקשר של צוק איתן, נקודה מרכזית שעלתה בדוח המבקר היא אופן הפעולה של צוותי ההערכה העובדתית. "כשיש אירועים חריגים במהלך לחימה, קיימים שני סוגי תחקירים אפשריים - האחד הוא תחקיר מבצעי רגיל, שנועד להפיק לקחים לצורך הפעילות הצבאית המבצעית בעתיד; והשני זה תחקיר שעורך בדיקה ביחס לשאלה אם יש חשד לביצוע עבירות על דיני הלחימה, המצדיק חקירה.

"ועדת טירקל המליצה להקים מנגנון של צוותי הערכה עובדתית לביצוע תחקירים ביחס לחשדות לביצוע עבירות, אשר יהיה נפרד מהמנגנון המבצע תחקירים לצורך הפקת לקחים צבאיים. בדוח מבקר המדינה נבדקה השאלה אם ההמלצות האלה בוצעו. התברר, שהמנגנון של צוותי ההערכה העובדתית לא הוקם לפני תחילת צוק איתן, והיה צורך להקימו במהירות, ללא אמות-מידה ברורות. לא הייתה הפרדה ארגונית בין המנגנון של הפקת לקחים צבאיים לבין מנגנון הבדיקה של השאלה אם דרושה חקירה פלילית, ולא היה שילוב הולם של משפטנים ושל חוקרי מצ"ח בצוותי ההערכה האלה".

פרופ' מיגל דויטש

גיל: 63

מקצועי: פרופסור מן המניין בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב. שימש כחוקר הראשי של "ועדת הקודיפיקציה של המשפט האזרחי", בראשות הנשיא לשעבר של ביהמ"ש העליון, פרופ' אהרן ברק. שימש כמנהל המכון להשתלמות עורכי-הדין בישראל

יועץ במשרד עוה"ד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם; ובורר בסכסוכים; חבר נשיאות ביה"ד העליון של ההתאחדות לכדורגל

חבר ועדת טירקל - לבדיקה הממשלתית בעניין "משט המרמרה"

מועמד לשיפוט בביהמ"ש העליון בשנים 2007 -2011

לאחרונה פורסם ספרו ה-11: "דיני המחאת חיובים"

עוד כתבות

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול" בישראל יבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018"

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית