ביטול הפטור מתביעות ללבייב "יעלה" למחזיקי האג"ח 38 מ' ש'

נאמני אג"ח אפריקה ישראל יכנסו היום אסיפות מחזיקים, בין היתר לצורך אישור החלטה שלא להעניק פטור ללבייב • אי מתן הפטור יכול להוביל לביטול התמורות שקיבלו המחזיקים מלבייב לצורך מתן הפטור

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

הסדר החוב של חברת אפריקה ישראל מתקרב לכדי סיום. בתום דיון שנערך ביום שלישי האחרון בבית המשפט המחוזי בת"א, החליט הנשיא איתן אורנשטיין כי הדיון הסופי באישור ההסדר יתקיים ב-9 במאי. עד למועד זה, יכנסו היום נאמני האג"ח של אפריקה ישראל אסיפות מחזיקים לצורך אישור ארבעה עדכונים להסדר החוב, וביום חמישי תכנס החברה את אסיפות הנושים (מובטחים ולא מובטחים) לאישור אותם עדכונים.

ארבעת העדכונים המדוברים הם: הפקדת תמורות בשווי של 120 מיליון שקל מתוך הסדר החוב בנאמנות לטובת רשות המסים, הסכמה להסמיך את הנשיא אורנשטיין להכריע בסכום שישולם בפועל לרשויות המס, מתן פטור מפני תביעות לחברת אפריקה ישראל ולנושאי המשרה בה, וכן החלטה שלא להעניק פטור כזה לבעל השליטה והיו"ר הנוכחי לב לבייב.

בהקשר זה יש לציין, כי אורנשטיין ביקש מהצדדים לשקול מחדש את הענקת הפטור ללבייב, וזאת בעיקר בשל תביעה שהוגשה, בעילות של מרמה והפרת אמונים שלא בתום לב, בקשר עם רכישת קרקע באוקראינה. תביעה זו אושרה כתביעה נגזרת בבית המשפט המחוזי, ואושרה פעם נוספת בהליך ערעור בפני ביהמ"ש העליון.

צו השומה איים למוטט את ההסדר

לאפריקה ישראל חוב של כ-3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה מסדרות כ"ו-כ"ח. בסוף ינואר אישרו המחזיקים את הסדר החוב עם המשקיע מוטי בן משה (באמצעות החברות אקסטרה, אלון רבוע כחול ודור אלון, שבשליטתו) שבמסגרתו יועברו להם תמורות בשווי כולל של כ-2.4 מיליארד שקל כנגד החוב הקיים.

אלא שבמקביל לאישור ההסדר באסיפות מחזיקי האג"ח ובאסיפות הנושים, הוציאה רשות המסים לאפריקה ישראל צו שומה על סך של 245.5 מיליון שקל, בתוספת ביטול הפסדים צבורים בסך של 600 מיליון שקל, שאיים למוטט את ההסדר.

כחלק מאותו הסדר, הוענק אז ללבייב פטור מתביעות, בתמורה להסכמתו לשלם למחזיקי האג"ח 18 מיליון שקל, בתמורה לאופציות למניות אפי פיתוח שבידיהם, וכן עוד 20 מיליון שקל עבור קרקע ברוסיה שהועברה לרשותם - ובסך הכול 38 מיליון שקל. אלא שכעת יידרשו המחזיקים להכריע שוב בסוגיית הפטור, ולנגד עיניהם עומדת ההנחה כי אי מתן הפטור יוביל לאיבוד התמורות מלבייב.

בדיון הראשון בנושא, שהתקיים בחודש שעבר, הציע הנשיא אורנשטיין פשרה, במטרה לאפשר את השלמת הסדר החוב עוד בטרם תיפתר סוגיית המס. לפי אותה פשרה, סכום החוב המקסימלי יופחת ל-120 מיליון שקל, ו"מכל תשלום שישולם למחזיקי האג"ח שאינם נושים מובטחים, יופקד סכום יחסי בנאמנות אצל באי-כוח נאמני האג"ח, עד הכרעה בסוגיית החוב".

בשבוע שעבר התקיים דיון נוסף, ובו הודיעו נציגי רשות המסים כי הם מקבלים את הפשרה המוצעת, לאחר שקודם לכן הסכימו לקבלה רק תחת תנאים מסוימים שלא היו מקובלים על נאמני האג"ח. עם זאת, בהמשך הדיון התברר כי קיימת מחלוקת בין נאמני האג"ח לבין בן משה בשאלה מי יישא בעלות התשלום למס הכנסה, במקרה שבו יקבע ביהמ"ש כי אפריקה ישראל אכן חייבת סכום כלשהו לרשויות המס.

"ביהמ"ש מחכה להסכמה בין הצדדים"

לאורך הדיון ניסה הנשיא אורנשטיין לדחוף את הצדדים לפשרה בכל הסוגיות שעל הפרק, אולם אלו טרם הצליחו לגשר על הפערים. לאחר סיום הדיון כתב הנשיא אורנשטיין בהחלטתו, כי "בית המשפט מצפה שהצדדים, קרי רשויות המס, החברה, הנאמנים ואקסטרה, יגיעו להסכמה שלפיה בית משפט זה יכריע בסכום שישולם בפועל לרשויות המס, ושישולם לפי סדר התשלומים שבהסדר לנושים הלא מובטחים, ומבלי שיהיה בכך כדי למנוע מהנאמנים לחזור לאקסטרה במידת הצורך, ותוך שהאחרונה שומרת על כל טענותיה".

בעקבות ההחלטה פרסמו נאמני האג"ח את כתבי ההצבעה לאסיפה היום. בסעיף הראשון נדרשים המחזיקים משלוש הסדרות להסכים כי תמורות בשווי של 120 מיליון שקל, מתוך סך התמורות שיוקנו לנושים הבלתי מובטחים במסגרת הסדר החוב, יופקדו בנאמנות אצל נאמני האג"ח לטובת רשות המסים, וזאת עד לבירור סוגיית המס.

במקביל יצביעו המחזיקים על סעיף שני, הקובע כי הם מסכימים להסמיך את הנשיא אורנשטיין להכריע גם באשר לסכום שישולם בפועל לרשויות המס. יש להניח כי מחזיקי האג"ח יעניקו את תמיכתם לסעיף זה, אולם טרם ידוע האם גם רשויות המס יסכימו להצעה. זאת, לאור דברי נציגיהם במהלך הדיון כי את בירור השומה יש לבצע בהליך נפרד, שיתקיים בפני שופט מס, ולא בפני מגשר, כפי שהציע הנשיא אורנשטיין בחודש שעבר.