חו"לדאי: חגיגת הנסיעות של אנשי עיריית ת"א ברחבי העולם

עיריית תל אביב חגגה בשלוש השנים האחרונות עם 88 נסיעות לחו"ל, בעלות כוללת של 650 אלף שקל • ואולי ככה זה בעיר שרוצה להיות חלק מהעולם ויש לה עוד הרבה מה ללמוד ממנו

רון חולדאי בביהמ"ש / צילום: איל יצהר
רון חולדאי בביהמ"ש / צילום: איל יצהר

החגיגות בעיר תל אביב בסוף השבוע האחרון הדגישו את מעמדה של תל אביב כ"עיר עולם", עיר שרוצה להיבחן ולהימדד מול ערים כמו לונדון וניו יורק, ופחות מול חיפה או ראשל"צ. ולפחות לפי מספר הנסיעות של נבחריה ופקידיה לחו"ל בשנים האחרונות, שהוציאו לשם כך מקופת העירייה 650 אלף שקל בשנים 2017-2015, היא בהחלט עיר בינלאומית. אנשי העירייה יצאו ל-88 נסיעות בכל רחבי העולם במהלך שלוש שנים.

בעקבות בקשת עמותת הצלחה לפי חוק חופש המידע, העבירה העירייה דיווח על נסיעות אנשיה לחו"ל בשנים 2015 עד 2017. הנה כמה דוגמאות מכל רחבי הגלובוס: בנובמבר 2015 נסעו מהנדס העיר עודד גבולי וחבר המועצה דורון ספיר לשבוע בפרו, להשתתף בוועידת ארגון ערי המורשת העולמית (OWHC), בעלות עירונית כוללת בסך 31,946 שקל. באוקטובר 2016 נסעו ראש העירייה רון חולדאי ויועצו יואב אדלר לכנס עירוניות בארגנטינה, בעלות עירונית בסך 54,330 שקל. במאי אותה שנה נסעו מנכ"ל העירייה מנחם לייבה, היועץ המשפטי עוזי סלמן וסמנכ"ל משאבי אנוש אבי פרץ "להדק את הקשר עם לונדון", בעלות כוללת של 23,225 שקל. בספטמבר 2017 נסע ראש העירייה חולדאי ללונדון במסגרת "ימי תל אביב בלונדון", נסיעה שעלתה למשלם המסים העירוני 18,899 שקל (לחמישה ימים).

"חשיפה למובילי דעה"

על פי חוזר מנכ"ל משרד הפנים שפורסם ביוני 2017, רשות מקומית רשאית כמובן לממן את עלויות הנסיעה של נבחריה בשכר לחו"ל, כאשר הנסיעה היא במסגרת תפקידו ולצורכי תפקידו של הנבחר והנסיעה אושרה על ידי מליאת מועצת הרשות המקומית ובאישור מנכ"ל וגזבר העיר. בינואר האחרון עדכן מנכ"ל המשרד, מרדכי כהן, כי אישורי הנסיעות בתפקיד לחו"ל יחולו גם על נבחרים שלא בשכר, ככל שמדובר בנסיעה הרלוונטית לתפקידם.

לדברי אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה, "התקציב הציבורי ולוחות הזמנים של נבחרי ציבור ופקידים בכירים בשלטון המקומי נמצאים בליבת העשייה הציבורית המוניציפלית. משכך, הם צריכים להיות שקופים ונגישים לציבור באופן יזום ומתמשך ולא רק על פי דרישה כזו או אחרת. גם אמות המידה לנסיעות לחו"ל ולתקציבים הנוגעים להן, צריכים להיות מגובשים באופן הולם ובמסגרת הנחיות של משרד הפנים, כדי ליצור ודאות ואחידות באופן שבו מופעל שיקול הדעת בעניינים אלו על ידי הרשויות השונות".

ומה מחפשים נבחרי ופקידי עיריית תל אביב בחו"ל? הטרנד העדכני המוביל היום הוא כמובן חדשנות על גווניה, בדגש על "העיר החכמה" (לצד "עירוניות" כמובן, שגם היא זיכתה את נבחרי העיר ופקידה בכמה נסיעות לרחבי העולם). בכל שנה שולחת העירייה נציג לכנס הערים החכמות בברצלונה המתקיים בנובמבר. מהרטה ברוך, סגנית ראש העיר, יצאה בנובמבר האחרון גם לליסבון שבפורטוגל, לקבלת "פרס החדשנות האירופית. בסוף יולי 2017 יצא גל שרעבי, חבר מועצת העיר, לחמישה ימים בטייפה (טייוואן), לנסיעה שמטרתה "מיצובה של תל אביב כעיר חכמה וחשיפה לקהלים מובילי דעה בתחומי הסטארטאפים".

לא מעט נושאים סביבתיים-תכנוניים הטיסו את פקידי העירייה בשנים האחרונות לראות מה נעשה בחו"ל. החשש מקריסת המצוקים או לחלופין מגלי צונאמי שעלולים לשטוף את העיר שלח שלוש פעמים בשנתיים האחרונות את נציגי העיר להולנד ולצרפת, ללימוד שוברי הגלים ו"ליווי מודל פיזי ומודל נומרי לפרויקט שובר הגלים בחוק הצוק". בפברואר 2015, כשהחזון לקירוי נחל אילון החל להתקדם, יצא מהנדס העיר גבולי יחד עם חבר המועצה איתי פנקס למדריד, לביקור שהוגדר למטרת "קירוי נחלים".

חגיגה של ערים תאומות

גן הערים התאומות, חולון / צילום: תמר מצפי
 גן הערים התאומות, חולון / צילום: תמר מצפי

מלבד תל אביב, עמותת הצלחה ביקשה וקיבלה נתוני נסיעות של עוד שש ערים במרכז הארץ - ראשל"צ, הרצליה, פתח תקווה, נתניה, כפר סבא ורעננה, שהציגו כמות דלילה בהרבה מהאחות הבכירה תל אביב.

הפירוט של הערים מזכיר בעיקר את הפופולריות של ברית הערים התאומות בין ערים שונות, שמניב אינספור נסיעות הדדיות בין הערים. עם זאת, חשוב גם לציין שמרבית הערים התאומות רחוקות מלהיות יעד תיירותי מובהק, כך שהנסיעות אליהן נראות בעיקר כמו שבירת שגרה חביבה.

בעיר פתח תקווה למשל, שבולטת במיוחד עם שתי נסיעות בלבד בין השנים 2015 ועד סוף 2017, נסע ראש העיר ודוברו ביוני 2015 לביקור בעיר התאומה קובלנץ שבגרמניה, "לציון 50 שנה לכינון יחסי גרמניה-ישראל ובמלאת 20 שנה לברית הערים התאומות", בעלות כוללת של 3,754 שקל. ביוני אשתקד נסעו השניים לעיר התאומה אי יאנג בסין, בעלות כוללת של 14,286 שקל.

גם כנס הערים החכמות בברצלונה הוא יעד חם ומרבית הערים שנסקרו שלחו אליו נציגים. עיריית נתניה גם שלחה את מהנדס העיר אבנר אקרמן לכנס בנושא התחדשות עירונית בניו יורק, בעלות של 17.5 אלף שקל. נסיעה של מנהלת אגף איכות סביבה ומנהל אגף רישוי לבחון התייעלות אנרגטית של מבני ציבור בברלין עלתה לקופה העירונית עוד כ-12 אלף שקל. בשנת 2015 שלחה עיריית נתניה שלושה עובדים מאגף החינוך לביקור באתיופיה, בעלות כוללת של 30.6 אלף שקל.

עוד נסיעה חריגה מופיעה בדוחות שהגישה עיריית ראשל"צ. באוגוסט 2015 נסע מהנדס העיר אלי יהלום לסיור ארכיטקטורה ביפן, בעלות כוללת בסך 22,932 שקל. מהנדס עיריית הרצליה מייק סקה נסע באוקטובר 2015 לכנס בנושא התחדשות עירונית באוסקה יפן, בעלות של 13,145 שקל.

נסיעות נבחרות של עיריית ת"א
 נסיעות נבחרות של עיריית ת"א