ההסדר המתגבש בטאו: מחזיקי האג"ח ימחקו 200 מיליון שקל

לפי ההסכם, מחזיקי האג"ח של חברת ההשקעות צפויים לקבל 105-113 מיליון שקל מבנק לאומי ובן-דב • ההסדר הושג במסגרת גישור

איל בן-דב בדיון על הסרת העיקול / צילום: שלומי יוסף
איל בן-דב בדיון על הסרת העיקול / צילום: שלומי יוסף

מחזיקי האג"ח של חברת ההשקעות טאו תשואות, שהייתה בשליטת אילן בן-דב ונמצאת בפירוק, צפויים לקבל בין 105 מיליון שקל ל-113 מיליון שקל מבנק לאומי ובן-דב במסגרת הסדר חוב, המשקף תספורת של יותר מ-200 מיליון שקל על החוב המקורי של טאו כלפיהם. מתוך סכום ההסדר אמור בן-דב לשלם סכום שינוע בין 26 ל-31 מיליון שקל - כך דיווחו היום (א') לבורסה הנאמנים למחזיקי אגרות החוב של טאו. 

ההסדר, שמתגבש בין מחזיקי האג"ח של טאו לבין לאומי ובן-דב, הושג במסגרת גישור. במסגרת ההסדר, נושי החברה יקבלו מלאומי סכומי כסף מסוימים וכן יקבלו ממנו את כל זכויות התביעה הנטענות של הבנק נגד בן-דב מכוח ערבותו האישית של בן-דב לחובות החברה ללאומי.

ביולי 2013, שנתיים לאחר שלטאו תשואות הוצמדה הערת "עסק חי", הגיעה החברה לסוף דרכה. בית המשפט המחוזי מרכז הוציא צו פירוק לחברה. בקשת הפירוק הקבועה הוגשה לבית המשפט לאחר שמחזיקי האג"ח, שלהם הייתה החברה חייבת למעלה מ-300 מיליון שקל, התנגדו להסדר החוב שהציע להם בן-דב. בעקבות זאת מונה לחברה מפרק זמני (עו"ד יוסי שגב). בכך הגיעה לסופה הרפתקה בורסאית שבה החל בן-דב במארס 2005 - אז העביר בן-דב לטאו את פעילות ההשקעה בניירות ערך שלו, וגייס עבורה מאות מיליוני שקלים, בעיקר בחוב.

בשנת 2007, בשיא פעילותה, אמר יוסי ארד, מנכ"ל החברה ויד-ימינו של בן-דב, כי "אנחנו נמצאים כיום במצב שבו אנו יכולים להרים כל עסקה במשק הישראלי מבחינת המשאבים הפיננסיים הזמינים העומדים לרשותנו". אלא שבעקבות פרוץ המשבר הפיננסי הסבו ההשקעות שביצעה טאו - בעיקר בשוק ההון ובנדל"ן - הפסדי-עתק. על-פי הדוח הכספי האחרון של החברה, ערב קריסתה היה לה גירעון של כחצי מיליארד שקל בהון העצמי.

לאחר קריסתה של טאו, נקלעו גם יתר החברות הציבוריות של בן-דב - סאני והחברה-הבת סקיילקס (שהחזיקה בשליטה בחברת הסלולר פרטנר) למצב של חדלות פירעון, ועברו בסופו של דבר לידי נושי האג"ח, לאחר שהסבו להם הפסדים של מאות מיליוני שקלים.

הסדר החוב המתגבש בטאו
 הסדר החוב המתגבש בטאו

הקרב הכפול של בן-דב

ההסדר עם מחזיקי האג"ח של טאו מגיע בימים שבהם בן-דב נלחם במקביל בחזית משפטית נוספת. לאחרונה הטיל בית המשפט עיקול בסך 100 מיליון שקל על נכסיו של בן-דב לבקשת עו"ד אופיר נאור, המנהל המיוחד של חברת סקיילקס שהייתה בבעלותו של בן-דב. העיקול הוטל על נכסיו במסגרת הליכי חדלות הפירעון של החברה ותביעה אישית בסך 250 מיליון שקל שהוגשה נגדו בטענה לאחריותו לקריסה.

בן-דב הגיש בקשה לביטול העיקול, ובימים אלה מנהלים בן-דב ונאור משא ומתן לצורך הגעה למתווה שיאפשר את סיום הליך העיקול ללא צורך בהכרעה שיפוטית.

במסגרת בקשה לביטול העיקול טען בן-דב כי בבעלותו נכסים רבים, בחשבון הבנק שלו יש 92 מיליון שקל במזומן, והוא איש אמיד - כך שאין כל צורך בעיקול. לטענתו, הצו מעכב את השלמת עסקת מכירת הקרקע שלו בכפר שמריהו ליזם משה חוגג תמורת 19 מיליון דולר (כ-70 מיליון שקל).

הצו ניתן לבקשת עו"ד אופיר נאור, שמונה על-ידי בית המשפט למנהל המיוחד של סקיילקס שקרסה, דווקא על רקע אותה עסקת מכירה לחוגג, בטענה כי יש חשש שבן-דב יבריח נכסים. העיקול התבקש והתקבל במעמד צד אחד, במסגרת תביעה נגזרת בסך 250 מיליון שקל שהגיש עו"ד נאור נגד בן-דב ואחרים בפרשת "חלוקת הדיבידנדים האסורה" בסקיילקס שקרסה. זאת, בטענה כי חלוקות דיבידנדים בסך עשרות מיליוני שקלים בשנים 2010 ו-2011 היו "חלוקות אסורות", מאחר שלא עמדו במבחן יכולת הפירעון.

במהלך הדיון בבקשה להסרת העיקול התקומם בן-דב על טענותיו ורמיזותיו של עו"ד נאור כי הוא עלול להבריח נכסים. מנגד, תהה נאור איך ייתכן שרק כעת שומע בית המשפט על המיליונים הרבים שיש לבן-דב וכן רמז לכך שבן-דב העלים כספים לחו"ל ויודע להעלים נכסים ולהפוך אותם לכסף נזיל באמצעות מכירתם.