גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ג'ול לבג"ץ: "מ' הבריאות פועל במחשכים ומחזק חברות טבק"

יצרנית סיגריית הג'ול ששיווקה נאסר בארץ, מפנה אצבע מאשימה לעבר ראש הממשלה, סגן שר הבריאות ומשרד הבריאות ● החברה טוענת כי הם מפקירים את הציבור למוצרים מסרטנים מתוצרת חברות הטבק

סיגריות ג'ול  / צילום: רויטרס
סיגריות ג'ול / צילום: רויטרס

עוד לא יבשה הדיו על חתימתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בכובעו כשר הבריאות, על הצו האוסר על שיווק סיגריית הג'ול (JUUL) האלקטרונית בישראל, וכבר מגיעה תגובת הנגד של החברה: הבוקר (ה') הגישה החברה לבג"ץ עתירה נגד ההחלטה לאסור את יבואו ושיווקו של המוצר ג'ול בישראל, שבמסגרתה מעלה החברה שורה של טענות חמורות באשר למניעים העומדים מאחורי החלטת משרד הבריאות. "לא ניתן לקבל התנהלות של רגולטור אשר פועל במחשכים, על פי אג׳נדות נסתרות, תוך חיזוק מעמדן של חברות הטבק, (וזאת) על פני החלופה, אשר נועדה לחסוך ממיליוני צרכני טבק בוער ומזיק את ההשפעות המסרטנות הכרוכות בצריכת טבק", נטען בעתירה.

חתימתו של רה"מ על הצו האוסר את שיווק סיגריית הג'ול בישראל ניתנה לבקשת סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ולפי המלצת הדרג המקצועי במשרד. זאת, לאחר שנמצא על-ידם, לטענתם, כי המוצר המכיל ניקוטין בריכוז העולה על 20 מיליגרם למיליליטר, מהווה "סכנה חמורה לבריאות הציבור".

נציגות החברה בישראל לא מקבלת את הקביעה האמורה, ובמסגרת בקשתה מבג"ץ לביטול הצו, ובקשה להוצאת צו ביניים שיימנע את יישום הצו עד להכרעה בעתירה - טוענת החברה להתנהלות לא סבירה של משרד הבריאות בהליך שקדם להוצאת הצו ולמניעים פסולים בעת קבלת ההחלטה. "הצו חוטא למטרות משרד הבריאות - לשפר את בריאותם של אזרחי ישראל - ובכך מעודד שימוש בסיגריה בוערת הידועה כגורם למוות בעולם ובישראל", נטען.

רמיסת זכויות יסוד

במסגרת העתירה טוענות העותרות - חברת ההיי-טק "JUUL LABS AND PRODUCTS" הממוקמת בסן-פרנסיסקו והחברה-הבת שלה בישראל "JUUL LABS INC" - כי מדובר בצו פסול בכל קנה מידה מינהלי וכי הוא מכוון באופן סלקטיבי לחברות בקבוצת ג'ול ולמוצר שלהן ולו בלבד, אשר למעשה מותיר את הדלת פתוחה לרווחה למתחרות, למכור מוצרים דומים לאלה שלהן ולהמשיך לעשות ככל העולה על רוחן".

בעתירה, התוקפת את התנהלות משרד הבריאות, את רה"מ ושר הבריאות נתניהו, ואת סגנו ליצמן, נטען, כי מדובר ב"עתירה שנולדה ממסע רדיפה חסר מעצורים, ראשון מסוגו, שבו הרשות לא בוחלת בשום אמצעי וברגל גסה דורסת זכויות בסיסיות של החברות העותרות, לרבות זכויות יסוד".  לדברי ג'ול - באמצעות משרד עוה"ד איתן האזרחי - הצו האוסר את יבוא ושיווק המוצר שלה מהווה פגיעה לא מידתית וחמורה בחופש העיסוק ובזכויות קנייניות.

העותרות מכנות את ההליך שעברו "מסכת עינויים" בהתייחסם להליכים המינהליים שננקטו בטרם הוצאת הצו האוסר את שיווק המוצר, ובין היתר הליך השימוע, שנגוע לטענתן "בכל פגם אפשרי". לטענת העותרות, הצו מעולם לא הועבר להן, אלא נודע להן על הוצאתו בעקבות פרסום בחדשות 2; הליך השימוע לא נעשה מיוזמתם של שר הבריאות וסגנו (אף שזו חובתם) אלא רק לאחר שקיבלו הנחיה מפורשת מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה; הליך השימוע נעשה לאחר שהדעה בעניין המוצר גובשה וגורלו נחרץ, וכן תוך שהנציגים שיושבים בשימוע כבר התבטאו בחריפות ובתקיפות נגד המוצר חמישה חודשים לפני השימוע.

עוד נטען, כי פרוטוקול השימוע "בושל". בהקשר זה מתייחסים בחברה לחבר הוועדה, גבע הספיל, בכיר במחלקה לחינוך במשרד הבריאות, שהיה בין עורכי השימוע. לדברי העותרות, עוד לפני השימוע השווה הספיל בעמוד הפייסבוק שלו בין החברה לבין "סוחרי סמים חוקיים (ניקוטין)". 

עיוות חוקי, בריאותי ומוסרי

סיגריית ג'ול היא סיגריה אלקטרונית המכילה ניקוטין ללא חומרי טבק נוספים. חברות המשווקות סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין, מציגות אותן כמוצר שנועד להוות תחליף סיגריה עבור מעשנים, שהסיכון בצריכתו נמוך משמעותית מאשר בצריכת סיגריה קלאסית, שבה הניקוטין בוער, והיא גם מכילה חומרים נוספים הנמצאים בעלי הטבק המסוכנים אף יותר מניקוטין.

ההסכמה בעולם הרפואי היא שהסיגריות האלקטרוניות כנראה עדיפות על צריכה של סיגריות קלאסיות, אבל בריאות הן לא - הניקוטין עצמו ממכר ובעל תופעות לוואי, ולא מספיק ידוע על השפעות החומרים הנוספים המוספים לתרכובת הניקוטין כדי שאפשר יהיה לאייד אותה. מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) אישר את שיווק המוצר של ג'ול בארה"ב ואף קבע כי ניקוטין אינו מסרטן, אלא התגובה הכימית הנוצרת כתוצאה מעישון הטבק. המוצר גם משווק באירופה וזוכה לתמיכה ואהדה של ארגוני בריאות באנגליה, בסקוטלנד ועוד.

העותרות טוענות בעתירה כי לא ניתן לקבל התנהלות של רגולטור, שמתעלם כליל מעמדת ה-FDA, שהתיר את השימוש במוצריהן. עמדת ה-FDA, נטען, היא לאפשר למוצרים חלופיים לסיגריות להיכנס לשוק מתוך הבנה שאלו בהחלט יכולים להוות פתרון חלופי שימזער את כמות המעשנים והסכנות הנלוות לכך. בהקשר זה נטען כי "הותרת הצו על כנו משמעותו בעייתית וקשה: למנוע ממעשנים רבים את החלופה המזיקה משמעותית פחות ושאינה כרוכה בשאיפת טבק בוער ומסרטן, הכול בעת שסיגריות ממשיכות להימכר ללא הפרעה וסוגים שונים של סיגריות ממשיכים לחדור לשוק הישראלי. מערכת הבריאות ומערכת המשפט הישראלית אינה יכולה לשאת עיוות חוקי, בריאותי ומוסרי כגון זה שיוצר הצו".

חקיקה פרסונלית וסלקטיבית

העותרות טוענות גם נגד "הניסיון לבצע מעין חקיקה פרסונלית ונגד "האכיפה הסלקטיבית", המכוונת לטענתם אל המוצר של החברה בלבד. כך לדוגמה, החברה מדגישה בעתירה, כי בשנים האחרונות אישר המשרד לשווק שורת מוצרים המכילים חומרים מסרטנים, או מזיקים או פשוט לא-מבוקרים, ששיכיים לחברות הטבק, בהם סיגריה אלקטרונית ("סולריס") מבית פיליפ מוריס המכילה למעלה מ-20 מ"ג טבק; שני מוצרי עישון טבק של המותג PAL MAL; ורשימה ארוכה של מוצרי איוד ניקוטין.

לעתירה צורפו חוות הדעת הרפואיות של מנהל בית החולים מעייני הישועה, פרופ' מוטי רביד, ושל הקרדיולוג והמומחה לרפואה פנימית, פרופ' יהודה אדלר, שלפיהן השימוש במכשירי איוד, דוגמת ג'ול, אינו חושף את המשתמש לחומרים המסרטנים המצויים בעשן הסיגריות והאחראים לרוב הנזקים הנגרמים מעישון טבק; וכי אין כל עדות מחקרית לכך שמוצרי האיוד עשויים לשמש "מקפצה" לעישון סיגריות.

עוד נטען בעתירה, כי המהלך לחסימת ג'ול היה מהלך תקשורתי מתוזמר, שבו הרגולטור מנסה באופן עקבי לשנות את דעת הקהל (לרבות באמצעות הפצת מידע שגוי ומטעה). זאת, לצורך הדרת המוצר של העותרות.

עוד כתבות

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

"נאמנות גבוהה של לקוחות": באופנהיימר מעריכים שמניית האיפור מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב וידין ענתבי ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?