היעד מס' 1 של הישראלים מתחילת השנה: טורקיה (בעיקר כיעד ביניים לטיסות המשך)

ספטמבר 2018 בנתב"ג: עלייה של 12% בתנועת הנוסעים ל-2.2 מיליון איש • המדינות שכיכבו כיעדים בספטמבר היו יוון, טורקיה (בעיקר כיעד ביניים), אוקראינה, איטליה, רוסיה, ארה"ב, גרמניה וצרפת

נתב"ג / צלם: איל יצהר
נתב"ג / צלם: איל יצהר

טסנו הרבה גם בחגים: חודש ספטמבר 2018 הסתכם בתנועה של 2.2 מיליון נוסעים בנתב"ג - עלייה של 12% לעומת ספטמבר 2017. סך תנועת הנוסעים ב-3 חודשי השיא של עונת הנסיעות (יולי, אוגוסט וספטמבר 2018) עמדה על כ-7.5 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות, כאשר באוגוסט לבדו עמדה תנועת הנוסעים על 2.74 מיליון נוסעים. תנועת הנוסעים מודדת את מספר הנוסעים בטיסות ההלוך והחזור.

לפי הערכות רשות שדות התעופה, תנועת הנוסעים ב-2018 תגדל ב-2 מיליון נוסעים לעומת 2017, ובכך היא תגיע ל-23 מיליון נוסעים. מתחילת השנה עברו בנתב"ג 17.2 מיליון נוסעים - עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. תנועת המטוסים בחודש ספטמבר עמדה על 14,438 מטוסים בטיסות בינלאומיות.

עבור אל-על חודש ספטמבר לא היה מוצלח ביחס לשנה שעברה, היות שמספר הנוסעים דרכה ירד ב-7% ועמד על 446 אלף נוסעים - אחת הסיבות לכך היא ימי החגים הרבים של חודש ספטמבר, שחלו באמצע השבוע ומנעו מאל-על לטוס בימים אלה במהלך החודש, בנוסף לימי השבת שבהם החברה לא טסה. ארקיע הטיסה 118 אלף נוסעים והתברגה שנייה בדירוג של חודש ספטמבר עם גידול של 45% לעומת ספטמבר שעבר; ישראייר שלישית עם תנועה של יותר מ-100 אלף נוסעים.

מבין חברות התעופה הזרות, חברת הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר הטיסה גם היא כמעט 100 אלף נוסעים והציגה עלייה של 42% לעומת ספטמבר שעבר; אחריה טורקיש איירליינס עם 95 אלף נוסעים; אוקריין אייר, שהטיסה נוסעים רבים לאומן, סיכמה את ספטמבר עם כ-84 אלף נוסעים; ואיזי ג'ט עם 77 אלף נוסעים.

בדירוג מתחילת השנה אל-על נמצאת בראש הטבלה עם 4.35 מיליון נוסעים - מספר דומה לשנה שעברה ושלא נהנה מהגידול הגורף בתנועת הנוסעים בטיסות לחו"ל. החברה הזרה החזקה ממשיכה להיות טורקיש איירליינס, שהטיסה מתחילת השנה 807 אלף נוסעים. שלישית נמצאת וויז אייר עם 800 אלף נוסעים וגידול של 67% מתחילת השנה; ואחריה ישראייר, שהטיסה מתחילת השנה 580 אלף נוסעים בתנועת הלוך ושוב. 

לאן טסנו?

המדינות שכיכבו כיעדים בספטמבר היו יוון, אחריה טורקיה (בעיקר כיעד ביניים), אוקראינה, איטליה, רוסיה, ארה"ב, גרמניה וצרפת. בתנועת הנוסעים המצטברת מתחילת השנה מעניין לגלות את טורקיה כמדינה הראשונה ברשימה - שתנועת הנוסעים אליה הייתה גדולה יותר מאשר לארה"ב, מה שמחזק את טורקיש איירליינס ואת 10 הטיסות היומיות שהיא מפעילה בעיקר לטובת טיסות המשך מאיסטנבול למגוון יעדים בעולם. ארה"ב דורגה כיעד השני מתחילת השנה, ולאחר מכן יוון שהתחזקה השנה מאוד כיעד מוביל לנופשונים.

בניתוח היעד שבו נחתו הנוסעים בספטמבר מובילה קייב לאור עשרות אלפי הנוסעים לאומן, אחריה איסטנבול, מוסקבה, פריז, רומא והרקליון. גם אנטליה מככבת ברשימה, אליה טסו כמעט 65 אלף נופשים בחודש ספטמבר. מבין איי יוון מככב האי רודוס.

ההערכות נתב"ג לעונת השיא הבאה של 2019 כוללת את שדרוג טרמינל 3 ותחזוקה שוטפת לגידול בתנועת הנוסעים באומדן של כ-80 מיליון שקל. טרמינל 1 המשמש לטיסות לואו קוסט ישודרג ב-150 מיליון שקל נוספים. בחודשים הקרובים תיסגרנה זרועות B,C ו-D לסירוגין תוך שימוש בזרוע E שהושלמה לקראת עונת הקיץ 2018, ועומס הטיסות יחולק בין שאר הזרועות.