המנצחים הגדולים בבחירות המקומיות: הקניונים, הרשתות, המסעדות ובתי הקולנוע

הציבור בישראל אינו מורגל בימי חג שאינם חגים דתיים, חגים לאומיים או שבתות - וימי שבתון שבהם הכול פתוח אינם מחזה שכיח • עד השעה שמונה בערב נספרו כ-62 אלף מבקרים בקניון דיזנגוף סנטר בת"א; גם בקניוני עזריאלי דיווחו על עלייה משמעותית במספר המבקרים

קניון / צילום: תמר מצפי
קניון / צילום: תמר מצפי

בניגוד לארה"ב, הציבור בישראל אינו מורגל בימי חג שאינם חגים דתיים, חגים לאומיים (כמו יום העצמאות) או שבתות. ימי שבתון שבהם הכול פתוח אינם מחזה שכיח, אפילו אם נדמה לנו שיש בישראל בחירות ארציות יותר ממה שצריך.

לכן אין פלא שיום הבחירות לרשויות המקומיות אתמול (ג') היה יום מיוחד עבור הציבור, וזה אומר שהוא היה מאוד מיוחד גם עבור הקניונים, רשתות השיווק, המסעדות, בתי הקפה ובתי הקולנוע. זאת כתמונת מראה מובהקת לחודש החגים שהיה בספטמבר, שהתאפיין במיעוט ימי מסחר ובירידה בהיקפי הקניות של הציבור.

כך למשל, עד השעה שמונה בערב נספרו אתמול כ-62 אלף מבקרים בקניון דיזנגוף סנטר בתל-אביב, זאת לעומת מספר של כ-32 אלף איש בשעה הזו ביום רגיל.

אנשים ממלאים את דיזנגוף סנטר ביום הבחירות לעיריות 2018 / צילום: שני מוזס
 אנשים ממלאים את דיזנגוף סנטר ביום הבחירות לעיריות 2018 / צילום: שני מוזס

אלא שהמגמה הזו רלוונטית לא רק לדיזנגוף סנטר. "בתי הקפה, המסעדות ורשתות האופנה רשמו עלייה של 50%-100% בממוצע ארצי, כשמותגים מובילים הצליחו לעשות גידולים משמעותיים יותר של מאות אחוזים. בהתאם, כמות המבקרים גדלה משמעותית ובחלק מהמרכזים אף הכפילה עצמה", אמרה אמש טלי עציוני, סמנכ"לית השיווק והפרסום של חברת ניהול הקניונים פרו-מול, והוסיפה כי "מתחמי בילוי ומרכזי קניות שהשכילו ליזום ולתקשר אירועים, מבצעים אטרקטיביים ופעילויות מעניינות, קצרו את הפירות".

לדבריה, "על אף שמדובר ביום בודד, זוהי זריקת עידוד חשובה לקמעונאות שעוברת ימים לא פשוטים". היא מציינת כי "ההחלטה להפוך את יום הבחירות המוניציפליות ליום שבתון, הביאה לגידולים משמעותיים בכמויות המבקרים ובפדיונות הקמעונאים. המסעדות ובתי הקפה היו מלאים, ומרכזי הקניות השכונתיים, כמו מרכזי הבילוי, נהנו אף הם מגידולים מז'וריים, שכן שהמבקרים מעדיפים לבלות בסמוך למקום מגוריהם ולקלפיות".

גם בקניוני עזריאלי מדווחים על עלייה משמעותית במספר המבקרים. בקבוצה מציינים כי ביום רגיל בקניונים של הקבוצה כמות המבקרים מסתכמת ב-300 אלף איש, בעוד שהערכות אתמול צפו כמות של פי 2-3 מיום רגיל. כמו כן, בקבוצה מציינים כי נדגמו מספר חנויות שמדווחות על גידול של פי 2 בהשוואה ליום רגיל.

גם בקבוצת מרכזי ביג נרשמו מסות אדירות של מבקרים. לדברי חי גאליס, המשנה למנכ"ל הקבוצה, מדובר על פי 2 או 3 מיום רגיל, בכפוף למה נעשה בכל רשת, כשהיו רשתות שעשו מבצעים מאוד משמעותיים.

לצד המכירות בחנויות הפיזיות, גם המכירות באונליין נהנו מיום הבחירות. "אנחנו רואים תנועה ערה של לקוחות במרכזי הקניות העולה ב-50% על יום רגיל, מה שכמובן מתורגם גם לעליה במכירות", אמר דדי שוורצברג, מנכ"ל אתר המסחר המקוון ורשת החנויות עדיקה, וציין כי נרשמה גם עלייה של 30% בכניסות לאתר הקניות.

לדבריו, "צפינו מראש את עומס המכירות ביום השבתון, נערכנו מראש עם מלאים ותגברנו כוח-אדם בכל המחלקות - מוקדני הזמנות, שירות לקוחות, אורזים ושליחים".