לו"ז טיסות החורף של חברות התעופה הישראליות ממשיך להיות בסכנה

לפני כשנה הודיע משרד החוץ כי יפסיק להעסיק את עובדי אבטחת הטיסות של חברות התעופה הישראליות • יו"ר אל-על, אלי דפס, פנה בסוף השבוע לראש הסגל במשרד רה"מ, יואב הורוביץ, והתריע כי נזקים שמעמידים בספק את קיומן של טיסות ליעדים שונים בחורף - כבר מתרחשים

יו"ר אל-על, אלי דפס / צילום: איל יצהר
יו"ר אל-על, אלי דפס / צילום: איל יצהר

לו"ז טיסות החורף של חברות התעופה הישראליות ממשיך להיות בסכנה. זאת לאחר שמשרדי האוצר והחוץ טרם הגיעו להסכמות ביניהם באשר להעסקת עובדי האבטחה של חברות התעופה הישראליות בנמלי התעופה בחו"ל. 

לפני כשנה הודיע משרד החוץ כי יפסיק להעסיק את עובדי אבטחת הטיסות של חברות התעופה הישראליות. בשורה של מכתבים ששלח מנכ"ל משרד החוץ לאגף הביטחון של אל-על (האחראי על אבטחת הטיסות של כל החברות הישראליות), הוא התריע כי החל ב-1.1.2019 משרד החוץ לא יעסיק עוד את עובדי האבטחה, שמוכרים לנוסעים מהתשאול בהליך טרום-הטיסה בנמלי התעופה בחו"ל.

משרד החוץ העביר את האחריות למציאת הפתרון לידי אל-על, שטענה כי מצב כזה יעמיד בסכנה את לו"ז הטיסות של שלוש חברות התעופה הישראליות. בינתיים טיסות לחורף נמכרות, אולם במכתב ששיגר בסוף השבוע האחרון יו"ר אל-על, אלי דפס, לראש הסגל במשרד ראש הממשלה, יואב הורוביץ, הוא מתריע כי נזקים שמעמידים בספק את קיומן של טיסות ליעדים שונים בחורף - כבר מתרחשים.

הפנייה למשרד ראש הממשלה היא לאור העובדה שהוא שאחראי על המל"ל (המטה לביטחון לאומי) ולאור הבטחות כי הנושא יוסדר - מה שבפועל לא קרה עד כה. למעשה, הנחיות האבטחה של הטיסות הישראליות מגיעות מהשב"כ, שקובע את הדרוש בכל יעד ממנו ממריאות החברות הישראליות.

"בשנת 2018 חברות התעופה הישראליות נפגעו כלכלית תפעולית ותדמיתית בשל החלטת משרד החוץ שלא לאשר את העסקתם של עובדי עמ"י תעופה (עובדים מקומיים ישראלים)", כותב דפס במכתב שהגיע לידי "גלובס". "ככל שאנחנו מבינים, אין עדיין הסכם בין משרד החוץ לבין משרד האוצר המסדיר את תפעול ומימונו למשרד החוץ... הנזקים החמורים מתרחשים כבר כעת, לא אושרו לאל-על תקנים לעובדים בתחנת ליסבון. 56 חניכים שסיימו הכשרתם אינם יכולים להיקלט בתחנות חו"ל, ובתחנות חו"ל עובדים אחרים מסיימים את תקופה העסקתם", מציין דפס ומזכיר כי "חברות התעופה בתקופה כה קשה של תחרות הופכות להיות בנות-ערובה של הסדר שלא נסגר בין האוצר לבין משרד החוץ".

ממשרד ראש הממשלה נמסר לאור הדברים כי "הנושא עדיין בטיפול המשרדים".

האם הנוסעים צריכים להיות מודאגים? ניסיון העבר בשנים קודמות מוכיח כי בסופו של דבר יימצא פתרון, שכמו תמיד יהיה נעוץ בתקציבים ובכסף. סאגה דומה שהתרחשה לפני כשנה וחצי הסתיימה בהסכם בין משרדי האוצר והחוץ, אחרי שהאוצר התחייב להגדיל תקנים לעובדי האבטחה, ואחרי שהוחלט כי אל-על תמנה יועצים משפטיים לכ-1,200 עובדי האבטחה ששוהים בחו"ל.

כעת מריחת הזמן מתחילה כבר להסב נזקים לחברות התעופה הישראליות, שמה שנשאר להן זה לפזול בקנאה לכיוון חברות התעופה הזרות, שמקבלות תמיכה ופרגון מהממשלה באמצעות מענקים בהיקף של מאות אלפי אירו בשנה על כל קו שהן פותחות לישראל.