טראמפ זועם על מנוצ'ין: "אחראי למינוי יו"ר הפד ג'רום פאואל"

הבנק המרכזי בארה"ב מעלה את שערי הריבית למורת-רוחו של הבית הלבן • טראמפ חושש כי העלאות הריבית יחוללו האטה כלכלית, וזו תפגע בסיכוייו להיבחר ב-2020

שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין / צילום: שאטרסטוק
שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין / צילום: שאטרסטוק

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, זועם על שר האוצר, סטיבן מנוצ'ין, ומטיל עליו את האחריות למינויו של ג'רום פאואל ליו"ר הפדרל ריזרב. הבנק המרכזי בארה"ב מעלה את שערי הריבית למורת-רוחו של הבית הלבן. טראמפ חושש כי העלאות הריבית יחוללו האטה כלכלית, וזו תפגע בסיכוייו להיבחר שוב ב-2020 - כך דיווח "וול סטריט ג'ורנל". העיתון מצטט "אנשים המודעים לנושא".

לעיתים קרובות, כאשר טראמפ זועם על בכיר בממשלו, כעסו מופנה גם לעבר אלה שקידמו את מושא זעמו, לדברי המקורות. בשיחות על פאואל, אמר טראמפ למנוצ'ין: "נדמה לי שאמרת לי שהוא (פאואל) יהיה בסדר גמור". 

ועדת השוק הפתוח של פדרל ריזרב העלתה את ריבית הבסיס שלוש פעמים השנה. טראמפ לא אהב זאת. בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" באוקטובר אמר הנשיא שהבנק המרכזי הוא האויב הגדול ביותר של הכלכלה וטען כי פאואל "פשוט משתוקק להעלות ריביות".

בעקבות זאת יצא מנוחין בפומבי להגנתו של פאואל. "אני חושב שג'יי (פאואל) הוא מנהיג פנטסטי של ה'פד'", הוא הכריז.

בשיחות עם יועציו בשבועות שחלפו הביע טראמפ מורת-רוח ממנוצ'ין גם בגלל התנודתיות החדה בשוקי המניות, והיחס הספקני של מנוצ'ין כלפי מלחמת הסחר שמנהל טראמפ עם סין. עוזרי הנשיא מציינים, שטראמפ רואה בשוק המניות ברומטר לביצועיו בבית הלבן, בדיוק כמו הנתונים של סקרי דעת הקהל.

"אם מנוצ'ין כל-כך טוב, למה זה קורה" (הירידות בבורסה)? - שואל טראמפ את עוזריו, על-פי הג'ורנל.

בשיחות אלה השתעשע טראמפ במחשבה שאולי הוא היה צריך למנות מישהו אחר לתפקיד שר האוצר, למשל מנכ"ל ג'.פ. מורגן, ג'יימס דיימון.

דעתו של טראמפ על שרים ובכירים אחרים בממשלו משתנה כל הזמן. מי שסר חינו אתמול, ימצא שקרנו עלתה מחר. לכן, זעמו הנוכחי של טראמפ על שר האוצר אינו מבשר בהכרח שהאחרון מאבד את השפעתו בממשל או שלמשרתו נשקפת סכנה. יתר על כן, בהכנות לקראת פגישתו של טראמפ עם נשיא סין, בוועידת 20-G, ב-30 בנובמבר, נשען הנשיא על מנוצ'ין כדי לברר מה עמדתה של סין בסוגיות סחר.

דוברת בבית הלבן, לינדסי וולטרס, אמרה כי טראמפ מעריך את עבודתו של מנוצ'ין וסבור כי הוא מפגין יעילות ביישום האג'נדה הנשיאותית. בעקבות פרסום הדיווח צייץ טראמפ עצמו שהוא "מרוצה וגאה ביותר" מביצועיו של מנוצ'ין. לדבריו, מקור הפרסומים השליליים על מנוצ'ין הוא "מקורות כזב ואנשים מלאי קנאה". הנשיא טען כי "וול סטריט ג'ורנל" לא טרח לבקש ממנו תגובה על הדיווח, אך מערכת העיתון מדגישה, שהיא הגישה לבית הלבן שאלות מפורטות הקשורות לידיעה אך לא קיבלה מענה.

למרות הכחשות טראמפ, חושדים מקורבי מנוצ'ין שהבית הלבן הולך למעשה בנתיב שהוביל לפיטורי בכירים אחרים שסר חינם, כגון שר החוץ רקס טילרסון ושר המשפטים ג'ף סשנס.

מנוצ'ין ניסה למתן את עמדותיו הלוחמניות של טראמפ כלפי בייג'ינג. הוא שכנע אותו לא להגדיר את סין כמדינה שעוסקת במניפולציות של המטבע שלה. אך מנוצ'ין הגיע להסכמה עם סגן ראש ממשלת סין, ליו הי, שלוש פעמים לפתוח בשיחות עם ארה"ב על עסקת סחר, אך טראמפ דחה את היזמות והעדיף להטיל מכסים על יבוא מסין ללא שום משא-ומתן.