דגים | בלעדי

אכזבה לאוהבי דגים: הוזלת המחיר תידחה עד 2020

מדובר בהפחתת מכסים על יבוא דגי אמנון, בורי וקרפיון, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף בתחילת 2019 • הסיבה לדחייה: ירידה של יותר מ-10% בפדיון של המגדלים המקומיים • תוספת הכנסות המדינה ממסים צפויה לעמוד על כ-34 מיליון שקל

דגים / צילום: Shutterstock
דגים / צילום: Shutterstock

מי שקיווה להוזלה במחירי הדגים שהייתה אמורה להתרחש בתחילת ינואר הקרוב, צפוי להתאכזב. ל"גלובס" נודע כי שר האוצר, משה כחלון, ומנהל רשת המסים, ערן יעקב, חתמו על צו שמבטל את הורדת המכס על יבוא דגים ב-2019 בפעם השנייה ודוחה את כניסתו לתוקף. בהתאם, יידחו בשנה נוספת גם הפעימות שיבואו אחריו. כלומר, ביטול המכס על יבוא דגים צפוי להיכנס לתוקף רק ב-2020, והוא יכלול גם דגים לשימוש התעשייה וגם לצריכה פרטית של דגים טריים.

דווקא בימים שבהם השיח הציבורי עוסק רבות ביוקר המחיה, מתבקש היה שבאוצר ישתוקקו לחתום על ביטול מכסים שיכול להביא להוזלה עבור הצרכנים. אם כן, מדוע נדחה הצו? הסיבה לדחייה קשורה לירידה בפדיון של המגדלים המקומיים ובהסכמות מולם. הצו המקורי אמור היה להביא לביטול המכס על יבוא דגי אמנון, בורי וקרפיון ב-3 פעימות החל מ-2018 ועד 2020. ואולם כדי להגן על המגדלים המקומיים, נקבע כי אם הפדיון של גידול מקומי יפגע ביותר מ-10%, הפעימה הקרובה תידחה והמכס יוותר כפי שהיה ב-2017.

אגף התקציבים באוצר מצא כי זה אכן המצב, ולפיכך הוצע לדחות את מתווה הפחתת המכסים על דגים בשנה נוספת - כך שבמקום שהפחתת המכס תיכנס לתוקף ב-2019, כל מנגנון ההפחתה המדורגת יחל רק ב-2020. תוספת הכנסות המדינה ממסים צפויה לעמוד על כ-34 מיליון שקל.

גורם בענף אמר ל"גלובס" כי "לא הגענו לרווחים בגלל שהפדיון נשחק, ובגלל שהיבוא חונק את השוק המקומי". יישום ההסכם ביבוא דגים הביא בעבר להפחתת המכס הכללי לדגים - אמנון, קרפיון ובורי ב-50%. אולם על-פי הסכם בין המגדלים לבין האוצר ורשות המסים, נקבע כי המכס יופחת בהמשך - בתחילת כל אחת מהשנים - 2018 ,2019 ו-2020 ב-12.66%. כך שהחל משנת 2020 המכס יעמוד על 12%.

המחיר לקילו ירד ב-1.60 שקלים, והפדיון  של מגדלי הדגים המקומיים צנח
 המחיר לקילו ירד ב-1.60 שקלים, והפדיון של מגדלי הדגים המקומיים צנח

ואולם לפי נתונים שהוצגו על-ידי המגדלים לרשות המסים והאוצר, פדיון מגדלי הדגים נפגע משמעותית מהפחתת המכס. בעקבות כך נכתב נספח להסכם שאמור היה להיכנס לתוקף כבר ב-2018. בהסכם נקבעה דחייה של הפחתת המכס על יבוא הדגים בשנה, ונקבע כי ההפחתה תיכנס לתוקף ב-2019. כעת, כאמור, זה נדחה פעם נוספת.

בהנהגת החקלאים הביעו היום (ג') שביעות-רצון מהמהלך. בשיחה עם "גלובס" אמר היום מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, כי "אני מודה לשר האוצר על עצירת ירידת המכסים. צעד זה יגרום לענף להמשיך להתקיים בכבוד, זאת לצד היבוא ההולך וגובר בענף".

גם מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, בירך על הדחייה ואמר כי "ענף הדגים ירד חזק מאוד ב-3 השנים האחרונות בשוק המקומי מבחינת היקף המכירות שלו. עצירת ירידת המכסים היא הסיכוי האחרון שלו לשרוד בימים אלה ולהתקיים בכבוד". 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "משרד האוצר פועל באיזון אינטרסים בין שמירה על חקלאות ישראל לשמירה על רווחת הצרכן. בענף הדגים ירדו המחירים בשנתיים האחרונות בכ-10% לעומת המחירים ב-2015. לצד זאת, ועדה שמונתה לשם כך מצאה כי הפדיון של המגדלים נפגע בכ-15%. בשל כך, הוחלט על דחיית המשך ירידת המכס בשנה".