בזק לא עמדה ברפורמת השוק של משרד התקשורת ונקנסה ב-11 מיליון שקל

הקנס ממומש כעת בעקבות התנגדות בזק להקצות השימוש ברשת הטלפוניה שלה לטובת מתחרותיה

דודו מזרחי / צילום: איל יצהר
דודו מזרחי / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת מממש את הקנס שהודיע שבכוונתו להטיל על בזק  בסכום של 11 מיליון שקל. הקנס הוטל על החברה לאחר שנדחו טענותיה בגין הפרת ההוראה לאספקת שירות טלפוניה סיטונאית, במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי, שמטרתה להרחיב את התחרות בשוק הטלפוניה הנייחת.

הכוונה להטיל את הקנס פורסמה כבר לפני מספר חודשים, אך לחברה ניתנה השהות להגיב לפני שהקנס ימומש.
בזק סירבה להקצות את השימוש ברשת הטלפוניה שלה למתחרותיה במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי, בטענה שהיא איננה יכולה לעמוד בדרישה בלוחות הזמנים שקצב לה המשרד היות והיא נדרשה להחליף מתג כדי לעמוד בדרישה. יחד עם זאת היא הסכימה לספק את הטלפוניה במתכונת הנדסית שונה ובאותם מחירים שהמשרד דרש, אך המשרד המשיך להתעקש שהוא דורש שבזק תעמוד בדרישה המקורית. בעקבות זאת בזק פועלת בימים אלה להחלפת מתג.

לדברי המשרד בזק לא סיפקה את שירות הטלפוניה הסיטונאית עד היום, ובאופן זה פגעה ביכולת של מתחרותיה להציע שירותי טלפוניה מתחרים וכן חבילות שירותים אטרקטיביות הכוללות שירות זה (כגון חבילות "טריפל" הכוללות שירותי אינטרנט, טלפוניה וטלוויזיה). החברה הפרה ברגל גסה את הוראות משרד התקשורת במשך תקופת הפרה ארוכה ומשמעותית. פוטנציאל המנויים שנחשף להפרה הוא עצום והיקף הנזק הכספי והתועלת שצמחה לבזק מההפרה מוערכים בעשרות מיליוני שקלים ולאורך זמן.

תוצרי תהליך הפיקוח, הובאו והוצגו לפני חברי הוועדה המייעצת למנכ"ל, המונה שלושה חברים בלתי תלויים, מהם שני נציגי ציבור. חברי הוועדה בחנו באופן מעמיק את התשתית הראייתית, חומרת ההפרות ותוצרי הליך הפיקוח והמליצו למנכ"ל המשרד על סכום העיצום הכספי שלדעתם הולם את נסיבות ההפרה. המנכ"ל אימץ את ההמלצות וחתם על מסמך ההחלטה במסגרתו הוטל העיצום הכספי.