גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה פעמים אפשר לחצות את הרוביקון?

זוכרים את אלאור אזריה ואת ימי התום של ארץ ישראל הישנה והטובה, כשמישהו עוד טרח לגנות?

להשתכשך במימי הרוביקון / איור: תמיר שפר
להשתכשך במימי הרוביקון / איור: תמיר שפר

א. היום, 10 בינואר, לפני כ-2070 שנה, חצה יוליוס קיסר את הרוביקון בדרכו להפוך לקיסר רומא, וכל מה שהוא שלח לי משם זה את חולצת הטריקו העלובה הזו ועליה אחד ממטבעות הלשון השימושיים והשחוקים ביותר אי פעם. לחצות את הרוביקון זה החציל של המכתמים, אפשר להשתמש בו כמעט בכל נושא ותחום. מדויק יהיה לומר שחל בו פיחות מסוים.

מה שהיה אקט של מרד חד פעמי, נקודת אל־חזור סינגולרית ששינתה את ההיסטוריה, מוצא היום את עצמו באתרים של נהיגה אתגרית כמו בפורומים של טיפול זוגי, בפרשנויות צבאיות כמו בשיר של הרולינג סטונז - "חציתי את הרוביקון", שר מיק ג'אגר, "אני הולך ברחובות האהבה, והם מוצפים דמעות". כל איזה אהבל שנרשם לחצי מרתון חושב שהוא חוצה את הרוביקון. שככה יהיה לי טוב באור שאני רואה אם לא קראתי על מישהי שהחליטה לחצות את הרוביקון ולהכין סלט עגבניות מבושל.

כך, חברות וחברים, חולפת לה תהילת עולם והופכת שיעור לחיים: היום אתה אימפריה, מחר אתה מטבוחה. את המילים הנצחיות האלה בדיוק היה לוחש העבד ברומא על אוזן קיסר בתהלוכות הניצחון, מיד אחרי "ממנטו מורי" - זכור כי אדם אתה.

ב. אנשים דנו ודשו רבות השבוע בדיבר "לא תרצח" בעקבות מעצר חמשת הצעירים היהודים שחשודים במעורבות ברצח עאישה א־ראבי, אבל לפי התגובות של רוב ראשי הימין, על רבניו ומנהיגיו, הבעיה היא בכלל בשב"כ, לא בזה שאישה (ולא הראשונה) נרצחה. נראה שהדיבר השישי הוא ממש חומר למתקדמים בשבילם. אפשר היה להתחיל במשהו יותר בסיסי, כמו הדיבר "זכור כי אדם אתה", אבל אין כזה בעשרת הדברות. שמור את יום השבת דווקא כן, אבל גם זה רק המלצה מסתבר.

עוד מעט שנתיים לאלאור אזריה, ומה שאז נחשב לסוג של רוביקון, נקודת אל־חזור, נראה עכשיו כמו ימי התום של ארץ ישראל הישנה והטובה. כמה יפים היינו כשמישהו עוד טרח לגנות. אז הייתה נקודת אל־חזור, בדומא הייתה נקודת אל־חזור, עכשיו נקודת אל־חזור. כל פעם יש נקודת אל־חזור ובאמת אין לאן לחזור. הכול אל־חזור. מצד שני, הכול גם בר־חלוף. נתנחם בזה.

אני מזמן לא מצפה לשום דבר מאף אחד מהאנשים האלה, אבל מהרב דרוקמן אני עדיין מצליח להתאכזב משום מה בפעם המי יודע כמה. אין שום סיבה אמיתית, זה רק בגלל שלמדתי בישיבה התיכונית אור עציון בראשותו. נראה לי שזו סתם נוסטלגיה דתל"שית שאני צריך להשתחרר ממנה כי עד כמה שאני מתאמץ להיזכר, לא עולה לי שום דבר בעל ערך שלמדתי מהאיש הזה. יכול להיות שזה רק אני, וברשותכם אזקוף זאת לזכותי ואחתוך סופית את החוט שתכלס אף פעם לא באמת חיבר בינינו.

אולי זה רוביקון קטן, אחד ממי יודע כמה רוביקונים שאני צריך לחצות. אולי לא רוביקון רציני כמו סלט עגבניות מבושל, אבל אני צריך להפסיק להשתמש בכל הדרעק של להיות דתל"ש. זה אולי קצת אני, ומעצמי אני לא יכול לברוח, אבל בינינו: זה סתם שטיק. טריק של מסיבות שחילונים אוהבים. אפשר לחשוב, כולה חייתי בקרב הדתיים (דתי מעולם לא הייתי) כשליש מהחיים שלי, וגם החלק הזה הולך וקטן במראה האחורית של החיים ככל שהדרך ממשיכה. שום דבר דרמטי. פחות מניירה; אני כבר מרגיש קל יותר.

ג. לפני כשנה עבר בחלל עצם מסתורי שהגיע מחוץ למערכת השמש והתנהג בצורה שונה מאוד מעצם דומם. פרופסור ישראלי בשם אבי לייב, ראש המחלקה לאסטרונומיה באוניברסיטת הרווארד ומנהל מיזם המחקר על חורים שחורים, כלומר לא איזה ארחי-פרחי מהבוהמה, כתב מאמר מסעיר ובראיון ל"הארץ" טען, בקצרה, שמדובר בחללית גישוש של תרבות מתקדמת שאולי נכחדה, לא לפני שחיה לפני המון המון שנים בגלקסיה רחוקה רחוקה.

העצם/חללית שכונה אומואמואה, שהה כשבוע בחלל שלנו עד שהמשיך הלאה. הקהילה המדעית לא הכי זורמת עם התיאוריה של הפרופסור, אבל אני הולך איתו עד הסוף. חללית גישוש בטכנולוגיה שאנחנו אפילו לא יכולים לדמיין נשלחה על-ידי גלקסיה מתקדמת שעליה אין לנו שום יכולת ללמוד כדי לצפות בנו וכמו שזה נראה, לא גילתה יותר מדי עניין במתרחש. האנשים שם למטה עוד לא מוכנים, דיווחו הגששים. אלה, יש להם עוד הרבה נהרות לחצות לפני שיבינו מה זה להיות אדם, אנחנו כבר לא מדברים על להבין מה זה אדם אחר - בשביל זה אין מספיק נהרות בעולם שלהם. רוביקון, יענה החייזר התורן בחמ"ל של הגלקסיה (זו המילה שלהם ל"קיבלתי"), סעו משם.

ד. אח הרוביקון, הרוביקון! אם הייתי זמר רומאי, הייתי מקים את שלישיית גשר הרוביקון. ואחרי שצחקתם, נשאלת השאלה איפה הרוביקון האמיתי, ומאליה נשאלת שאלת ההמשך: מה יכול הרוביקון עצמו - הנהר שעשה היסטוריה - ללמד אותנו על מה זה באמת אומר "לחצות את הרוביקון"? בואו נקשיב לנהר. הרי הנהר ממשיך ומדבר, אם לצטט את המשורר רוברט האנטר, אבל אף אחד לא שומע מה הוא אומר.

אנחנו אפילו לא סגורים במאה אחוזים על איפה בדיוק בצפון איטליה של היום היה הרוביקון המקורי. כשהגיע אליו יוליוס, הוא אומנם היה גבול רשמי שחצייתו משמעה מלחמה, אבל מאוחר יותר נעלמו המדינות שביניהן חצץ, שמו נשכח מכל לב והוא עצמו, כמו הרבה נהרות בסביבה, שינה את התוואי שלו כמה פעמים בגלל שיטפונות. מילניום וחצי אחר כך מצא את עצמו הנהר במוקד מחלוקת פוליטית ושכתוב ההיסטוריה בתקופת ההתעוררות הלאומית באיטליה. אפילו מוסוליני הכריז שהרוביקון עובר במחוז הולדתו. היום החוקרים די מסכימים שמדובר בנהר שנמצא כ־80 קילומטרים בסך הכול ממורדות הרי האפנינים אל הים האדריאטי (שהוא זרוע של הים התיכון. כלומר - לא מן הנמנע, בכלל לא, שכל אחת ואחד מאיתנו השתכשך לפחות פעם אחת באותם המים שליחכו את הטוגה של יוליוס קיסר ממש!). מדובר בנהר קטן ורדוד שמימיו הדלוחים אדומים מרוב הבוץ שזורם בהם. למעשה, הבוץ האדום העניק לנהר את שמו.

הנהר הקטן, הרדוד והדלוח, שאף אחד לא בדיוק יודע איפה הוא, כבר מזמן איננו, כך גם הקיסר שחצה אותו והאימפריה שכבש. תוואי הנהר שהשתנה אומר לי שלא רק שאי אפשר להיכנס לאותו נהר פעם שנייה - אפילו בפעם הראשונה יהיה לך קשה לעשות את זה, כי לאיזה נהר אתה נכנס בעצם? הוא כל הזמן משתנה. אבל יוליוס לימד אותי שזה לא משנה, העיקר לחצות. איזה רוביקון חצית היום, בנאדם, אני שומע את שאלתו של יוליוס קיסר מהדהדת אליי ממעמקי ההיסטוריה. ראה למעלה, אני עונה לו.
לא יודע מה איתכם, אבל לדעתי, אם אנחנו לא יודעים איפה הרוביקון, זה אומר שהוא יכול להיות בכל מקום. ואם הרוביקון בכל מקום, הרי שאנחנו חוצים אותו כל הזמן, וכל צעד הוא אל חזור גם אם אנחנו לא מרגישים את זה, כי למרות שהכול חד פעמי ובר חלוף, בסוף דברים מצטברים, כמו אבק.

אז כשאתה קצת עצוב ולבד וקר לך ורטוב, תזכור שאולי היום אתה מטבוחה, אבל פעם היית אימפריה.

עוד כתבות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק