משרד המשפטים מגביל את גובה ההנחות שיקבלו זוכי מחיר למשתכן

במשרד לא מוכנים לאפשר מתן הנחות של מיליון שקל על דירה, כפי שאירע בהגרלת גליל ים וקבעו מתחם סביר של הנחות, שינוע בין 200 ל-400 אלף שקל • איך בוחרים מסלולי משכנתא (מחשבון)?

מקווים לזכות בהנחה של 700-800 אלף שקל על דירה במסגרת מחיר למשתכן? אין סיכוי. במשרד המשפטים הגיעו למסקנה כי הנחות ראויות על דירות שבמבצע צריכות להיות בין 200 ל-400 אלף שקל. הנחות גבוהות יותר יצריכו קיום דיון מיוחד, שכן לדעת משרד המשפטים, הן עלולות לגרום לבעיות משפטיות.

קיימות מספר שיטות לבדוק את ההנחות המתקבלות במבצע: השיטה הנהוגה אצל מארגני המבצע היא תמחור הדירה לפי מ"ר בנוי והשוואתו למחיר מ"ר בנוי של דירה חדשה, שנמכרת בסביבה. פעמים רבות הדירות מוקמות בשכונות חדשות, שאין בהן דירות שנסחרות בשוק החופשי, ואז השמאי הממשלתי נוהג לערוך השוואות למחירים שנהוגים בשכונות סמוכות. שיטה זו לוקה בכך, שהיא תיאורטית ואינה מתחשבת בשונויות בין הדירות השונות. שיטות אחרות שנהוגות בעיקר על ידי גופים פרטיים ובתקשורת הן לערוך השוואות בין טיפוסי דירות דומים לפי מספר חדרים. הבעיה בשיטה זו היא, שיש מקרים שבהם הוקמו דירות גדולות בשטחן הרבה מעבר לסטנדרט הנהוג בדירות מקבילות. לאור זאת השוואת גובה ההנחות אינה מביאה לתוצאות אחידות, והן משתנות על פי שיטות המדידה.

עם זאת מקובל, כי ההנחה הממוצעת על דירות במחיר למשתכן מגיעה לכ-300 אלף שקל. בדיקה שערך משרד השיכון, גילה הנחה ממוצעת של 308 אלף שקל, ואילו מרכז המחקר והמידע של הכנסת מצא הנחה ממוצעת של 290 אלף שקל לדירה.

ואולם במהלך ההגרלה, במיוחד בהגרלות הגדולות הראשונות, נוצרו מספר חריגים משמעותיים כלפי מעלה. הדוגמה הבולטת ביותר לכך הייתה ההגרלות שנערכו בגליל ים, שעל פי החישובים השונים, הציעו לרוכשים הנחות שנעו בין 800 אלף למיליון שקל; הגרלות שנערכו בנווה זמר ברעננה הניבו לרוכשים הנחות של 600-700 אלף שקל והנחות דומות קיבלו רוכשי הדירות במתחם נרקיסים בראשון לציון.

לעומתן, במקומות רבים בפריפריה לא הגיע מחיר הדירות למינימום הנחה של 200 אלף שקל שנקבע במבצע מחיר למשתכן. הדבר הביא את המדינה לתגמל רוכשי דירות באזורים אלה בסכומים של 40-60 אלף שקל, כדי להביא את ההנחה אל המינימום שהובטח להם.

הדבר עורר ביקורת ציבורית רחבה בטענה, שנוצר מצב אבסורדי לפיו מחיר למשתכן מגדיל את הפערים הכלכליים בין עשירים לעניים, ואנשים שלא הזדקקו לסיוע או להנחה ברכישת דירות, יכולים לקנות דירות ב-2 מיליון שקל ויותר, מה שלא אמור היה להיות.

ל"גלובס" נודע כי הפערים הגדולים בין ההנחות, הדליקו נורית אדומה גם במשרד המשפטים. שם העריכו, כי עלולים להיות קשיים משפטיים משני הבטים: הראשון - חוסר שוויוניות והשני - גובה ההנחות כשלעצמו. כאמור, גובה ההנחות המקובל כיום מגיע ל-200-400 אלף שקל לדירה, מה שנראה במשרד המשפטים כמתחם הסביר של ההנחות. ההנחות הגבוהות יותר, ובמיוחד זו שניתנה בפרויקטים בגליל ים נראו מוגזמות ובלתי סבירות, ובמשרד גיבשו דעה, כי הן מעוררות קושי משפטי.

לאור זאת פנו מהמשרד למארגני מחיר למשתכן, הבהירו את הבעיה והחלו לעקוב אחרי ההגרלות וההנחות הניתנות לדירות. באחרונה אמנם לא נמצאו הגרלות שכללו הנחות שחשודות כמופרזות. בדיקה מראש של מתחם מכבי יפו העלתה, כי גם שם ההגרלות לא יניבו לזוכים הנחות חריגות מהתחום שנקבע סביר.

איך בוחרים מסלולי משכנתא (מחשבון)?