חופשת לידה לגברים: למה רק אחד מ-140 מנצל את הזכות?

צוות בין-משרדי הגיע למסקנה ששיעור הניצול הנמוך של הזכאות לחופשת לידה של גברים פוגע בעיקר בתעסוקת נשים ובוחן כעת מודל חדש • בתקופה שהגירעון שובר שיאים, לא בטוח שהאוצר יברך על הוצאה של מאות מיליוני שקלים בשנה

חופשת לידה לגבר / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
חופשת לידה לגבר / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

אי ניצול חופשת לידה על ידי גברים פוגע בראש ובראשונה בנשים, אך גם בגברים ואפילו בילדים, זו המסקנה שעלתה בדיוני צוות מקצועי בין משרדי העוסק בנושא חופשות לידה.

הצוות, בהובלת משרד ראש הממשלה מתכוון להציג לממשלה הבאה סט המלצות למדיניות חדשה בנושא חופשות הלידה שבמרכזה הגדלת זכאותם של גברים לקחת חופשות לידה. לאחר עבודה של כשנה בהשתתפות חברים ממשרדי האוצר, הבריאות, הכלכלה והמשרד לקידום מעמד האישה החל אתמול הצוות בהליך של שיתוף ציבור והפיץ פניות לכמאה ארגוני מעסיקים, קידום זכויות נשים וארגונים חברתיים. בנוסף החלו לבצע סקרים אינטרנטיים כדי לסייע לחברי הצוות להעריך כמה השפעה תהיה להארכת חופשת הלידה על העברת נטל הטיפול בילדים מנשים לגברים. הדוגמה הבוטה ביותר לקושי שמציבות נורמות חברתיות היא החברה היפנית - שמציעה לגברים חופשת לידה בתשלום של עד 30 שבועות, אך שיעור הניצול עומד על אפס בגלל נורמות חברתיות שמרניות.

תקופת לידה והורות בתשלום לאבות בלבד
 תקופת לידה והורות בתשלום לאבות בלבד

השפעה נוירולוגית חיובית 

אבות זכאים היום לקחת חופשה מעבודתם בשבוע הראשון לאחר לידת בנם או בתם ועד שמונה שבועות נוספים בהמשך, במקום האם. בפועל, על כל גבר אחד שמנצל את הזכאות הזו, באופן מלא או חלקי, ישנם 140 גברים שאינם מנצלים כלל את זכאותם. מודל החופשה שנבחן לא מתוכנן להחליף את הזכאות של גברים כבר היום לחופשה.

אחת התובנות המעניינות שעלו מעבודת הצוות היא שחופשת לידה חשובה לגברים: מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, בין היתר על ידי החוקרת הישראלית רות פרידמן, הראו כי לטיפול בתינוקות יש השפעה נוירולוגית חיובית על מוחותיהם של גברים. מחקרים ותיקים יותר הראו שלטיפול על ידי גבר יש גם השפעה על הילדים, ובמיוחד על בנות.

עלות של כ-300 מיליון שקל בשנה 

כיום, האם זכאית ל-15 שבועות (בשנה שעברה הוארכה חופשת הלידה בשבוע בחוק פרטי של ח"כ רחל עזריה). בפועל, רק שליש מהנשים מסתפקות ב-15 השבועות והיתר מאריכות את חופשת הלידה - חלקן עד למלוא ההארכה האפשרית של חופשת הלידה (26 שבועות) וחלקן אף מוסיפות חופשות ללא תשלום עד לתשעה חודשים בסך הכול.

לדעת הצוות, אי-ניצול חופשות הלידה על ידי הגברים פוגע בראש ובראשונה בנשים. להערכתו, נשים מאבדות כ-10% משעות עבודתן לטובת חופשות לידה - עובדה שמרתיעה מעסיקים מקידום נשים ומקשה על נשים להתקדם בעבודה. השכר השעתי של גברים בישראל גבוה ב-15% עד 20% משכר הנשים, והפער גדל ל-35% עד 40% בשכר החודשי, משום שגברים עובדים יותר שעות.

בוועדה עדיין לא החליטו בכמה להאריך את חופשת הלידה אבל הכוונה היא להארכה של 2-3 שבועות לפחות. העלות של שבוע חופשת לידה לגברים מוערכת בעד חצי מיליארד שקל אבל מדובר בסכום תיאורטי: אחוז הניצול הכי גבוה בעולם של חופשת הלידה לגברים הוא בשבדיה ומגיע ל-88%. על סמך הנתונים האלה אפשר להעריך שהעלות התקציבית בפועל תהיה בסביבות 300 מיליון שקל, כלומר סכום דומה לעלות של שבוע חופשת לידה לנשים.

באוצר לא צפויים לברך על מהלך כזה, ודאי לא כשהגירעון התקציבי שובר שיאים, אבל מצד שני רק בשנה שעברה האוצר לא מנע את אישור החוק הפרטי של רחל עזריה שהאריך בשבוע את חופשת הלידה לנשים. בדיעבד רוב גורמי המקצוע סבורים שהארכת חופשת לידה לנשים ל-15 שבועות הייתה מעשה נמהר וחובבני וכי היה עדיף להשקיע את הכסף בהארכת החופשה לגברים.

לומדים מהחברות הבינלאומיות

הליך שיתוף ציבור החל אתמול בפנייה למעסיקים וארגוני חברה אזרחית. בנוסף נבדקים הסדרי חופשת לידה וולונטריים לגברים שחברות הייטק מציעות לעובדיהן. כמה חברות בינלאומיות גדולות הפועלות בישראל מציעות כיום לעובדיהם הגברים אפשרות לצאת לחופשת לידה על חשבון המעסיק. מדובר בהטבה הניתנת כחלק מסל הטבות שהחברות מציעות במסגרת התחרות העזה שמתנהלת כיום בענף ההייטק על עובדים מיומנים. בין היתר מדובר בפייסבוק, גוגל, אמזון, מיקרוסופט ומקינזי. 

במיקרוסופט, לדוגמה, מציעים 6 שבועות חופשת לידה לעובדים שבנות זוגם ילדו ואפשר לקחת את חופשת ההורות במהלך השנה הראשונה להולדת הילד. לעובדות נשים מאריכים בחמישה שבועות (מ-15 ל-20 שבועות) וזה חל גם על ילדים מאומצים ובפונדקאות.

בצוות מעריכים שעבודתו תימשך עוד חודשיים עד שלושה חודשים. המטרה היא להניח על שולחן הממשלה הבאה המלצות לטיפול בנושא. 

"המעסיקים לא שותפו בדיונים מוקדמים, אבל טוב שמסגלים גישה רצינית ולא מניפולטיבית בנושא"

"דיונים מוקדמים שהתנהלו על הנושא, התקיימו רחוק מעיני הציבור ובלי שהמעסיקים שותפו בהם", אמר היום (ד') ל"גלובס" נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, בהתייחס לתוכנית שנבחנת למתן חופשות לידה בתשלום לאבות.

לדברי לין, "מדובר במהלך בעל חשיבות חברתית גבוהה שיש ללמוד לעומק ולהבין את כלל השפעותיו על הציבור, על העסקים ועל המשק. הגישה הבסיסית אינה פסולה: חשוב שלרך הנולד תהיה תמיכה מהמשפחה כולה, גם מצד האם וגם מצד האב, לפחות בתקופה הראשונה. עם זאת, תקצוב הוצאה נוספת זו שלא על חשבון המעסיקים עדיין לא מהווה פתרון מלא. טוב שמסגלים כיום גישה רצינית ולא מניפולטיבית בנושא, שכן בעבר, ובלי בושה, נקבע כי היעדרות אב בעקבות יציאת לחופשת אבהות הייתה בחלקה על חשבון צבירת ימי המחלה של העובד ובנטל נשא בסופו של דבר המעסיק".

עוד אמר לין כי "לאחר שיתקיים דיון רציני ויסודי עם המעסיקים, ודאי שאפשר יהיה להגיע לנוסחה מאוזנת שתהלום את צורכי המשפחה ולא תפגע במגזר העסקי".

מנשיאות המגזר העסקי נמסר: "הנשיאות תומכת בהורות שוויונית ובאימוץ של מודל שוויוני, אך תוך מניעת תוספת עלויות העסקה כתוצאה משינוי מבורך זה".