רואים קרוב אבל אין כביש: העיר חריש לא תחובר בשנים הקרובות לכביש 6 שצמוד אליה

יו"ר ועדת התכנון של חריש פנה לאחרונה לשר האוצר בבקשה להאיץ בניית מחלף על כביש 6 • בדיקת "גלובס" מעלה כי המחלף תקוע וכך גם תוכנית חלופית

הבנייה בחריש אולי נמרצת, אבל הפתרונות התחבורתיים מבוששים מלהגיע לתושבים. לאחרונה פנה יו"ר הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה חריש, דוד מגן, לשר האוצר משה כחלון, וביקש ממנו לקדם תוכנית לבניית מחלף שיחבר את העיר לכביש 6 שצמוד לעיר. זאת על רקע הנפקת 12,500 היתרי בנייה לדירות בחודשיים הקרובים. אלא שמבדיקת "גלובס" התוכנית לבניית המחלף תקועה בוועדה הלאומית לתשתיות (ות"ל), עקב התנגדויות של גורמים במשרד התחבורה למתווה הקיים.

הבעיה מוכרת כבר מלפני שנים. העיר שתוכננה על ידי משרד הבינוי והשיכון, אמנם משקיפה על חוצה ישראל, אך כדי להתחבר אליו יש לבצע נסיעה לא קצרה. זו כוללת מעבר דרך כביש 6353 שחולף בגשר מעל לכביש 6, משם פונים היוצאים לכביש 574. לאחר מכן עולים על מקטע בכביש 65, ורק אז עולים במחלף עירון לכביש 6 (הנגישות לעיר נעשית בדרך דומה אך הפוכה). הדרך המסורבלת הזו אורכת דקות ארוכות כבר היום, כשהעיר אינה מיושבת ברובה, וצפויה להפוך למטרד קשה כשהפרויקטים יאוכלסו באלפי משפחות חדשות.

על אף שכאמור, הבעיה מוכרת וידועה, ומגן התריע עליה גם בעבר, לא נמצאו עד היום פתרונות שיהיו מקובלים על כולם. תוכנית חלופית למחלף שמוצעת כיום על ידי הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה חריש היא לנצל את כביש 611 שאמור להיסלל ממזרח למערב, ואמור לחלוף בגשר מעל לכביש 6. לפי ההצעה הגשר יכלול רמפות כניסה מכיוון דרום ויציאה לכיוון דרום. ההערכה היא, כי הקמת רמפות כניסה ויציאה, יעלו כ-60 מיליון שקל.

"העיר חריש ערוכה לאכלס 56,250 תושבים בטווח הנראה לעין", כתב מגן. "בנוסף, גם תוואי כביש 611 המוסיף לכניסה הדרומית של העיר יאושר בימים הקרובים ע"י ות"ל. הצורך בהקמת מחלף חריש על כביש 6 נעשה דחוף ביותר מכל הבחינות. כזכור, בביקורך עם רה"מ ב- 3 בנובמבר 2015 תמכתם שניכם בהקמת המחלף מתוך ראיית החשיבות שלו, שהפכה בינתיים לקריטית" כתב מגן לכחלון.

ואולם, על אף התמיכה הפוליטית בהקמת המחלף, הדרג המקצועי לא משתף פעולה, ועל אף שעניין המחלף עלה אף היא לדיון בות"ל, הוא זוכה להתנגדויות, וזאת לאור עמדה של דרגים מקצועיים לפיה הקישורים המוצעים אינם עומדים בסטנדרטים של כביש מהיר בנוסח כביש 6.

גורם בוועדה המיוחדת של חריש מתריע כי "כבר היום היציאה מכביש 6 לכביש 65 בשעות אחר הצהריים, עמוסה מאוד, וגורמת לא פעם לפקקים שמתארכים ונכנסים לכביש 6. גם הצמת מכביש 65 לכביש 574 עמוס".

במינהל התכנון סירבו להגיב.