גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקרוב ההכרעה: האם היועמ"ש יחסוך לנת"ע מיליוני שקלים פיצויים

האם הרכבת הקלה היא תשתית לאומית או מקומית? לתשובה שתתקבל בעתיד לשאלה זו תהיה השלכה על הפיצויים שיקבלו עשרות בעלי קרקע הסמוכה לתוואי הרכבת

חוף התכלת / צילום: שלומי יוסף
חוף התכלת / צילום: שלומי יוסף

האם הרכבת הקלה היא תשתית ארצית שמחייבת פיצויי הפקעה מהמדינה? או שהיא דווקא תשתית מקומית ששכונת מגורים מתוכננת צפויה ליהנות ממנה?

בשאלה הזאת תידרש בקרוב הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב להכריע, ולהחליט אם לקבל את בקשת נת"ע לכלול בעלי קרקעות בהרצליה, שעתידות להיות מופקעות לטובת הקו הירוק של הרכבת הקלה, בתוכנית האיחוד וחלוקה הסופית שתאושר בשנים הקרובות במתחם "חוף התכלת". המשמעות היא שנת"ע ועיריית הרצליה יהיו פטורות מתשלום פיצויים לבעלי הקרקעות המופקעות, ושבעלי הקרקעות הלא מופקעות ייאלצו לחלוק את זכויות הבנייה בתוכנית עם עשרות בעלים נוספים ולקבל תמורה מופחתת. אם יוכרע שהרכבת הקלה היא תשתית ארצית ולא מקומית, הקרקע תופקע, ובעליה יקבלו פיצוי כספי.

עמדת המדינה: לשלם פיצוי לבעלים 

עמדת המדינה בשנים האחרונות היא לא לאשר זכויות בנייה במקום פיצויי הפקעה, כאשר מדובר בתשתיות לאומיות כמו סלילת כבישים ארציים, הקמת מסילות ברזל ואפילו גנים לאומיים, וזאת משני טעמים עיקריים: ראשית, לא נכון לערבב בין תכנון לפיצוי, או לייצר בנק של זכויות בנייה רק כדי שישמשו מנגנון לפיצוי כספי. שנית, אין זה נכון להשית על בעלי קרקעות בתוכנית מסוימת את הפיצויים בגין הפקעת קרקעות לטובת תשתיות ארציות שכל אזרחי המדינה נהנים מהן, כמו כבישים, רכבת, או גן לאומי. הכוונה היא לבעלי הקרקע שאינה מופקעת, שייאלצו לקבל תמורה מופחתת, לאחר שבעלי הקרקעות המופקעות יחלקו עמם את זכויות הבנייה שיאושרו בתוכנית.

כך למשל, בחוות-דעת שנתן המשנה ליועמ"ש, עו"דארז קמיניץ, לגבי תוכנית גדולה בהוד-השרון (הר/400), שבה חלק ניכר מהקרקע יעד לטובת גן לאומי באזור הירקון, עמד קמיניץ על כך שאין לאשר מנגנון של הכנסת בעלים שקרקעותיהם יופקעו לטובת הקמת הגן הלאומי, לתוכנית איחוד וחלוקה סמוכה והכנסתם לתוכנית על חשבון בעלי הזכויות האחרים. המדינה התעקשה שהפתרון הנכון במקרה זה הוא לבצע את ההפקעה ולשלם פיצויים לבעלים.

הקו הירוק / מקור: הועדה לתשתיות לאומיות

נת"ע: תשתית מקומית ולא ארצית

עמדה זו של המדינה אינה נוחה בלשון המעטה לנת"ע, שבשנים האחרונות נדרשת להפקיע קרקעות מבעלים פרטיים לאורך התוואי המתוכנן של קווי הרכבת הקלה בגוש דן, ולשלם פיצויי-עתק בגין ההפקעות.

אלא שבנת"ע טוענים כי הרכבת הקלה כלל אינה תשתית ארצית, אלא תשתית מקומית עם תחנות איסוף שמשביחות את הסביבה הקרובה להן. בשל כך, טוענים בנת"ע, יש מקום להכניס את בעלי הקרקעות המופקעות בחוף התכלת לתוכנית האיחוד וחלוקה עם בעלי הקרקעות הלא מופקעות, כיוון שכולם ייהנו מהשבחת הקרקע בגלל תחנת הרכבת הקלה העתידית.

במינהל התכנון לא ידעו כיצד להתייחס לטענה, וביקשו את עמדת משרד המשפטים בנושא. "גלובס" חושף כאן סיכום ישיבה שהתקיימה ב-25 בדצמבר 2018 במשרד המשפטים, בהשתתפות המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ, וקודמתו בתפקיד, עו"ד שרית דנה, הפעם בכובעה כיועצת משפטית של נת"ע. מסיכום הישיבה עולה כי משרד המשפטים קיבל את עמדת נת"ע: "במקרה של חוף התכלת, אין מניעה לבחון אישור תוכנית אשר עיקריה קביעת גבולות מתחם לתכנון עתידי תוך שימור זכויות של בעלי קרקע המיועדת לרכבת קלה לצורך איחוד וחלקה בעתיד, בכפוף להצדקה תכנונית".

עוד צוין בסיכום הישיבה כי בדרך-כלל כשמדובר בתשתית דרכים שעוברות בכמה רשויות, לא ניתן להכליל אותן בתוכניות איחוד וחלוקה, אך בשונה מדרך אזורית, רכבת קלה מתאפיינת בתחנות מקומיות, משפיעה מאוד על הסביבה שבה היא עוברת ויכולה להעלות משמעותית את ערכה. "לפיכך, אין מניעה לכלול את תשית הרכבת הקלה בתוכנית איחוד וחלוקה, אולם יש לערוך בחינה פרטנית בכל מקרה ומקרה", צוין בסיכום הישיבה.

במשרד המשפטים מסבירים כי ההכרעה בסוגיה נתונה בידיו של מינהל התכנון, שכאמור טרם קיבל החלטה.

עוד מציינים שם כי מדובר בסוגיה מורכבת שמעלה התלבטויות בכל מקרה ומקרה, וכי מוסד התכנון יבדוק אם המקטע בחוף התכלת משרת את השכונה המתוכננת, אך גם יביא בחשבון שתחבורה ציבורית היא אינטרס ציבורי. העבדה שהתוכנית לרכבת קלה מאושרת בות"ל - ועדה לתשתית לאומיות - היא אינדיקציה לכך שמדובר בתשתית לאומית ולא מקומית, ועל כן אין לכלול את הקרקע בתוכנית האיחוד וחלוקה.

מנגד, במשרד המשפטים נושבת היום רוח שמדברת על "אחריות חברתית" שכלל בעלי הזכויות בשכונה צריכים לספוג. המטרה היא לאזן בין זכויות הקניין, לבין העיקרון החברתי לקדם תחבורה ציבורית. הנקודה העיקרית, אומרים במשרד המשפטים, היא עד כמה בעלי הקרקעות שאינן מופקעות צריכים לספוג את התשתית. אך בשורה התחתונה מזכירים במשרד המשפטים - לא מדובר באנשים מפסידים, אלא בכמה הם מרוויחים.

ערר בתל-אביב: "תוכנית פסולה ושגויה"

לסיכום הישיבה בעניין חוף התכלת עשויה להיות השפעה גם על מקומות אחרים. הסיכום כבר הגיע לידיה של עיריית תל-אביב, שמיהרה לעשות בו שימוש - שעשוי לחלץ גם אותה וגם את נת"ע מתשלום עשרות ומאות מיליוני שקלים פיצויים לבעלי קרקעות שיופקעו לטובת נת"ע.

למשל, במתחם השומרון בתל-אביב בתחנה המרכזית הישנה מקודמת תוכנית בנייה משמעותית על שטח של 78 דונם, והרכבת הקלה צפויה לעבור בחלק מהמתחם. עיריית תל-אביב כבר אישרה תוכנית שעתידה לכלול את בעלי הקרקע שעתידה להיות מופקעת לטובת הרכבת הקלה, בתוכנית איחוד וחלוקה עתידית במתחם - מה שיפטור אותה ואת נת"ע מתשלום פיצויים של מיליוני שקלים לבעלי הקרקע.

מי שמתנגדים למהלך הם בעלי הקרקעות במתחם השומרון שאינן עתידות להיות מופקעות, אשר נדרשים כעת לחלוק את זכויות הבנייה עם עשרות בעלי קרקעות נוספים. בעלים אלה הגישו ערר לוועדת הערר המחוזית על ההחלטה, באמצעות עו"ד צבי שוב, המתמחה בתחום ההפקעות. בערר צוין כי "מדובר בתוכנית פסולה ושגויה מבחינה תכנונית, שעומדת בסתירה ובניגוד מוחלטים לעמדת מוסדות התכנון ברמה הארצית ולפסיקה מחייבת של בתי המשפט, שבהם נקבע כי השימוש בכלי של שיחזור זכויות לשם פיצוי והגדלת זכויות הוא פסול".

עורכי דין ארז קמיניץ, צבי שוב, שרית דנה  / צילום: איל יצהר ושלומי יוסף

עוד נטען בערר כי "כל מטרתה של תוכנית זו היא להימנע מתשלום פיצויי הפקעה הרובצים על-פי דין על הגורם המפקיע (נת"ע והוועדה המקומית) בגין נטילת הקרקע לשם הקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה, אל כתפי בעלי הקרקע האחרים הכלולים במתחם השומרון וזאת ללא הצדקה תכנונית לכך".

עוד טוענים בעלי הקרקע בערר כי "התוכנית המופקדת עתידה ליצור חוסר שוויון פסול בין בעלי הזכויות במתחם השומרון, בהיותה מעניקה יתרון בלתי הוגן ובלתי מוצדק למספר מצומצם של בעלי זכויות הצפויים לבדם ליהנות מפירותיה של תוכנית זו, על חשבונם של בעלי הזכויות אחרים, אשר זכויותיהם בתוכנית איחוד וחלוקה עתידית תדוללנה בעקבות השחזור המוצע. מדובר בתוכנית שכל מטרתה יצירת מכשיר יצירתי לפיצוי עתידי של בעלי קרקע ציבורית שתופקע בעתיד בקרוב לטובת הרכבת הקלה, שהינה תשתית ציבורית שאמורה לשרת את כל גוש דן ושבמקרה עוברת במתחם השומרון". על כן טוענים הבעלים כי יש להפקיע את הקרקע, לשלם פיצויים בגינה, ולא לכלול אותה באופן מלאכותי בתוך תכנון עתידי.

ועדת הערר כאמור טרם הכריעה במחלוקת, אך בינתיים התקבל סיכום הדיון שהתקיים במשרד המשפטים, אותו העבירה הוועדה המקומית של עיריית תל-אביב לוועדת הערר וציינה: "הוועדה המקומית תל-אביב לא הייתה שותפה לדיון שהתקיים אצל המשנה ליועמ"ש אשר עסק בתוכנית חוף התכלת בהרצליה, אולם היא סבורה כי הסיכום רלוונטי לתוכנית שבפנינו, והיא מוכנה לתקן את הוראות התוכנית בהתאם לאמור בסיכום", כתבו עורכות הדין הראלה אברהם-אוזן וחגית המאירי-פרלרוט, המייצגות את הוועדה המקומית תל-אביב, לוועדת הערר בתחילת ינואר 2019.

רחוב השומרון, תל אביב / צילום: איל יצהר

"המדינה צריכה להחליט אם היא בעד או נגד המהלך", אומר עו"ד שוב ל"גלובס". "לא יכול להיות שכשבעלים פרטיים של קרקע שעומדת להיות מופקעת, מבקש להיכלל בתוכנית סמוכה, המדינה מסרבת בתוקף לאשר את המהלך; אבל כשבאה נת"ע שצריכה לשלם מיליונים פיצויים, אז המדינה משנה את עמדתה ופתאום היא תומכת בשיחזור זכויות.

"במה שונה רכבת קלה מכביש 4? למה במקרה של כביש 4 אסור לשחזר זכויות, וברכבת הקלה זה מותר? הטענות של נת"ע שבניגוד לכביש ארצי, הרכבת הקלה היא תשתית מקומית הנותנת לגיטימציה לשחזור זכויות, הן לא סבירות, כי רכבת קלה בדומה לכביש ארצי משרתת את כלל הציבור. המשמעות של שחזור זכויות לטובת הפקעות לרכבת קלה, היא שמפילים על מקטע מסוים שסמוך לתוואי הרכבת את עלות הפיצויים. למה המדינה לא עושה את זה במקומות אחרים?"

תגובות: "לא מדובר בעירוב בין תכנון לפיצוי"

מעיריית תל-אביב נמסר: "בניגוד לנטען, לא מדובר בעירוב בין תכנון לפיצוי, אלא במהלך תכנוני אחד של כמה תוכניות שבסופו מאושרת תוכנית איחוד וחלוקה שמשביחה את הקרקע ובמסגרתה מופרשים שטחי ציבור ובהן דרכים שתשרתנה את המתחם. הרכבת הקלה תעבור ברובה מתחת לתוואי דרך קיימת ובחלקה מתחת לדרך חדשה שכאמור תשרת את כל המתחם". עוד צוין כי התקיימו כבר דיונים בעררים והוועדה ממתינה להחלטה בנושא.

ממינהל התכנון נמסר בתגובה: "עמדת מינהל התכנון היא כי נושא האיחוד וחלוקה צריך להיבחן במסגרת תוכנית על-ידי מוסד התכנון. כך גם בתוכניות מתחם התחנה המרכזית הישנה בתל-אביב בה החליטה הוועדה המחוזית תל-אביב לאחרונה לאמץ את הפקדת התוכנית עם איחוד וחלוקה החל גם על קו הרק"ל. התוכנית לחוף התכלת בהרצליה מקודמת על-ידי הוועדה המקומית וטרם הוגשה לוועדה המחוזית. במקביל פנתה נת"ע ליו"ר הוועדה המחוזית תל-אביב כדי שהוועדה המחוזית תגיש בעצמה תוכנית נוספת שבמסגרתה ייקבע כי הקו הירוק של הרכבת הקלה ייכלל באיחוד ולוקה שיעשה בתוכנית. בקשה זו תיבחן על-ידי הועדה המחוזית באחת מישיבותיה הקרובות".

מנת"ע נמסר: "נת"ע פועלת לקידום התוכנית לאיחוד וחלוקה של חוף התכלת לאור בקשות רבות של בעלי קרקעות ועל-פי מתווה שהוצג בוות"ל. תוכנית זו מאפשרת לבעלי הקרקע המיועדת ליהנות משווי גבוה בהרבה תוך חיסכון בכספי ציבור. פתרון מיטבי זה יתאפשר בתנאי שהחלטה בנושא תתקבל בהקדם במסגרת לוח הזמנים הנדרש להקמת הקו הירוק".

עו"ד מרים דונין שוב ממשרד המבורגר-עברון, המייצגת בעלים המחזיקים מאות דונמים במתחם חוף התכלת אשר בחלק מהן עובר תוואי הרכבת הקלה, מסרה כי "משרדנו, כמייצג בעלי קרקעות רבים במתחם חוף התכלת, מברך על עמדת מינהל התכנון והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שמממשת את מנגנון הייעוד הנדחה ועולה בקנה אחד עם העקרונות היסודיים של דיני האיחוד והחלוקה וכן עם עיקרון הצד החלוקתי והשוויון. המנגנון יאפשר את תחילת ביצוע עבודות הרכבת הקלה וגם יבטיח את זכויות הבעלים שקרקעותיהם תורמות לפיתוחה".

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים