"אני רוצה שתאמינו איתי": קליש-רותם תומכת בהפיכת בתי זיקוק למתחם מגורים

על פי מתווה התכנית, המקודמת ברמ"י, יוקם במקום התעשייה הפטרוכימית מתחם בגודל עיר, לכ-400 אלף איש; לתמיכה אין משמעות סטטוטורית

בתי הזיקוק בחיפה / צילום: איל יצהר
בתי הזיקוק בחיפה / צילום: איל יצהר

עיריית חיפה והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חיפה הודיעו, כי הן מאמצות את תכנית רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) להפוך את האזור המשמש כיום לתעשייה הפטרוכימית ובתי הזיקוק בחיפה לאזור מגורים בן 80 ל-100 אלף יחידות דיור. באם תכנית זו תקודם ברוח זו, מדובר בהקמת שכונה בגודל עיר גדולה בת 300-400 אלף איש בחיפה.

"אומנם הכל נראה סוריאליסטי, ואני בעצמי יכולה להבין את הציניות של אנשים מול תכניות שכאלה, אך אני יודעת שזה אפשרי עם הרבה עבודה קשה ואני רוצה שתאמינו יחד איתי", אמרה ראשת העיר, עינת קליש-רותם, שהתייחסה לתכנית.

התכנית נעשתה בעקבות החלטת המועצה הלאומית לכלכלה בשנה שעברה, לפעול לסגירת בתי הזיקוק, להעבירם לאזור הנגב ולשנות את ייעוד הקרקע למגורים ולמסחר. שטחה 41 אלף דונם וצוות רב תחומי בנושאי אדריכלות, נוף, תנועה, תשתיות, כלכלה וסביבה שפעל מטעם רמ"י מייעד אותם להקמת 80-100 אלף יחידות דיור, מה שיעצים את כוחו של מטרופולין חיפה וישנה את אופי התעסוקה האזורי.

לדברי העירייה והוועדה המקומית חיפה, ייזום התכנית מהווה נקודת מפנה בהתייחסות הממשלה לאזור מפרץ חיפה, בכך שלראשונה מוצג הפוטנציאל העצום בהפיכתו של מפרץ חיפה לליבה הפעילה של המטרופולין, תוך שיקום, ניקוי ושינוי פני הסביבה כולה, ופינוי התעשיות המזהמות. זאת בניגוד לגישה, שהייתה נהוגה לאורך שנים, לפיה היווה המפרץ מוקד לפיתוח תשתיות מזהמות ומסוכנות.

"לראשונה מוצגת באופן ברור תמונת עתיד שונה, המהווה בסיס לשינוי המגמה השלילית של פגיעה מתמשכת באיכות חיי התושבים. מגמה זו מהווה שינוי מוחלט לגישה התכנונית שהובלה עד היום בממשלה, כפי שבאה לידי ביטוי בתכנית המתאר הארצית תמ"א 30 (התכנית למפרץ חיפה, שלא אושרה) ובתכנית המתאר המחוזית תמ"מ 6, שלא הצביעו על חזון מיטבי של שינוי מגמות ולא חתרו לפינוי התעשיות המזהמות מהמרחב", הודיעו העירייה והוועדה המקומית.

לתמיכה החיפאית בתכנית אין משמעות סטטוטורית, אלא סמלית והצהרתית, ויש בה, כדי להמחיש חלק מהחזון של ראשת העיר לחיפה. בדבריה לחברי מליאת הועדה המקומית אמרה קליש רותם, כי "מאז המנדט הבריטי הפכה חיפה לעיר התעשייתית במדינת ישראל ותושביה הורגלו לקבל את המפעלים המזהמים הפוגעים בבריאותם ובאיכות חייהם כעובדה מוגמרת. בתקופת המנדט הונחה גם מסילת הרכבת שיצרה את החיץ הנמשך עד היום בין העיר לים. באימוץ התכנית אנו משנים את השיח אליו הורגלנו".