טראמפ ליו"ר הפד ג'רום פאואל: "אני מבין שאני תקוע איתך"

נשיא ארה"ב תקף את הפדרל ריזרב ואת היו"ר שלו ג'רום פאואל ב-3 פגישות בשבוע שעבר לבדו: הוא אמר לסנאטורים רפובליקנים, לתומכים ולאנשי הצוות שלו כי אלמלא העלאות הריבית של הפד בעבר, התוצר הכלכלי והמניות היו גבוהים יותר, והגירעון התקציבי היה עולה פחות

יו"ר הפד ג'רום פאואל ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos Barria
יו"ר הפד ג'רום פאואל ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos Barria

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מאשים את הפדרל ריזרב בעצירת הכלכלה ושוק המניות, למרות ההחלטה האחרונה של הבנק המרכזי לעשות שני דברים שהוא רצה - לעצור את העלאות הריבית ואת צמצום מאזן הנכסים של הבנק.

הנשיא תקף את הפד ואת היו"ר שלו ג'רום פאואל ב-3 פגישות בשבוע שעבר לבדו. הוא אמר לסנאטורים רפובליקנים, לתומכים ולאנשי הצוות שלו כי אלמלא העלאות הריבית של הפד בעבר, התוצר הכלכלי והמניות היו גבוהים יותר, והגירעון התקציבי היה עולה פחות.

"הוא היה די גס-רוח", אמר אדם ששמע את דברי הנשיא מיד ראשונה באח הפגישות הללו. טראמפ האשים גם את שר האוצר שלו, סטיבן מנוצ'ין, שהמליץ על פאואל לכהונת יו"ר הנהלת הפד. "מנוצ'ין נתן לי את הבחור הזה", אמר טראמפ.

טראמפ העלה מהזיכרון שיחת טלפון שלו עם פאואל, אמר אותו מקור. "אני מבין שאני תקוע איתך", אמר לו הנשיא אותה שיחה. פאואל קיבל שיחת טלפון קצרה מטראמפ ב-8 במרץ, מסרה דוברת של הפד בתשובה לשאלת העיתון, בלי לפרט יותר. השיחה הזו לא דווחה עד כה.

הנשיא המשיך להתלונן על פאואל בישיבות עבודה עם הצוות שלו בנושאים לא קשורים בבית הלבן שלשום (ב'), כך לפי פקיד ממשל. המקור הזה תיאר את הביקורת של טראמפ על הבנק המרכזי, שלא הייתה בסדר היום שלו, כ"להיט העדכני בלהיטי הצמרת" שטראמפ אוהב להשמיע.

הסימנים לכך שטראמפ כועס על הבנק המרכזי הופיעו שוב לפני שבועיים, כשהנשיא הודיע כי ימנה את סטפן מור, כלכלן שנמנה עם מבקרי הפד, למועצת הנגידים של הבנק.

בשבוע עבר אמר היועץ הכלכלי הבכיר של טראמפ, לורנס קדלוב, ל"וול סטריט ג'ורנל" ולעיתונים אחרים כי הנשיא רוצה שהפד ינמיך את ריבית הבסיס שלו בחצי נקודת אחוז, ובכך יבטל למעשה את העלאות הריבית מסוף השנה שעברה, אשר טראמפ תקף בשעתן.

התיפוף הצורם של הביקורת על הבנק המרכזי מסבך את תפקידו של פאואל, מפני שהוא מעורר ספקולציות בקרב כמה פעילי שוק שהפד מתכופף ללחצי הבית הלבן, למרות שפאואל ועמיתיו בפד טוענים כי אין זה כך. במקרה הגרוע, ייתכן אפילו מאבק משפטי שייזום טראמפ להדחת פאואל מכהונתו.

בכל פעם שהתלונות של טראמפ כלפי הפד הן פומביות, פאואל אומר כי שיקולים פוליטיים לא משפיעים על מדיניות הבנק המרכזי. דוברי הפד מצביעים על כמה סיבות לשינוי המדיניות בתחילת השנה, בייחוד תנודתיות גבוהה בשוק, האטה בצמיחה הכלכלית העולמית ואינפלציה נמוכה.

"אנשים צריכים לדעת שלפד יש תרבות חזקה מאד של פעילות לא פוליטית", אמר פאואל בפאנל באטלנטה בינואר. "יש לנו תרבות חזקה. היא לא שברירית. היא לא נתונה לשיבושים. תמיד נעשה דברים בדרך הזו".

אך הדברים הללו לא מחקו את כל הספיקות בקרב כמה פעילי שוק שהפד נעתר ללחץ הפוליטי, בין היתר מפני ששינוי המדיניות של הבנק המרכזי - עצירת העלאת הריבית - הפתיע רבים מהם.