הקריאה האגרסיבית של טראמפ ערב לפני הריבית של הפד

לקראת הודעת הריבית של הפד הערב בשעה 21:00 שעון ישראל, הנשיא האמריקאי ממשיך להתערב במדיניות של הבנק המרכזי • קורא להוריד את הריבית ב-1% לצד אספקת תמריצים נוספים לשוק

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

ההתערבות של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ במדיניות הבנק המרכזי איננה דבר חדש, אך נדמה כי אתמול נרשמה עליית מדרגה ערב לפני הודעת הריבית של הפדרל ריזרב. טראמפ, כהרגלו, העביר את המסר בטוויטר כשצייץ כי יש להוריד את הריבית ב-1% ולספק תמריצים לשוק. 

"נעוף למעלה כמו טיל אם נוריד קצת את הריבית, נגיד בנקודה אחת, ונוסיף הרחבה כמותית. מצבנו לא רע עם צמיחה של 3.2%, אבל עם האינפלציה הנמוכה הנפלאה שלנו, אפשר לשבור שיאים ובה בעת לגרום לחוב הלאומי שלנו להיראות קטן!", כתב טראמפ בהמשך לנתוני הצמיחה המפתיעים שדווחו ביום שישי האחרון.

טראמפ צייץ לדוגמה את סין, שמוסיפה תמריצים לכלכלה במקביל לריבית נמוכה, ואמר כי הפד העלה את הריבית למרות שיעור האינפלציה הנמוך. לדבריו, יש לארה"ב עוד פוטנציאל להמשך... וככל הנראה התכוון להמשך אספקת תמריצים וגם להוריד את הריבית.

החלטת הריבית של הפד הערב בשעה 21:00 (שעון ישראל) מעניינת במיוחד נוכח הדיווחים לפיהם הפד שוקל לבצע הרחבה כמותית נוספת. החוזים על הריבית מניחים הפחתת ריבית בסוף השנה בסבירות של מעל ל-50%, אך נתוני הצמיחה החזקים שפורסמו ביום שישי האחרון, יחד עם נתוני האבטלה הנמוכה לא מצדיקים בהכרח הורדת ריבית השנה.

יו"ר הפד ג'רום פאואל הספיק להוביל ארבע העלאות ריבית בארה"ב מאז נכנס לתפקיד, בהן עלתה הריבית באופן מצטבר ב-1% לרמה של 2.25%-2.5%. הסיבה העיקרית להעלאות ריבית אלה היא תפיסתו של הפד שלפיה הריבית הנמוכה היא מצב לא נורמלי שיש לתקנו. 

נזכיר כי הפד אמור להיות גוף מקצועי א-פוליטי, שאינו כפוף למרות הממשל, שמטרתו בין היתר למנוע תנודות אינפלציוניות חדות ולפעול לשיעור תעסוקה מרבי. עם זאת, הפעם האחרונה שהפד העלה את הריבית, טראמפ אמר כי "הפד עושים שגיאה. הם מהדקים את החגורה חזק מדי. השתגעו". 

הנשיא טראמפ האשים את יו"ר הפד פאואל כי החלטותיו להעלות את הריבית פוגעות בשוק המניות. אלא שדווקא טראמפ היה הראשון לפגוע בשוק. מלחמת הסחר שמנהל טראמפ מול סין כבר פגעה בכלכלה העולמית ותמשיך לפגוע בה, אם לא תיפתר כפי שמאותתים בבתים הלבן "בשבועיים הקרובים".