האם מנכ"ל חדשות 13 גולן יוכפז בדרך לסיים את תפקידו?

נציגות הציבור בדירקטוריון חדשות 13 הגיבו לפרסום אודות סיום תפקידו הצפוי של יוכפז בהערכה לפועלו ובתזכורת לחוזהו שזה עתה הוארך • העיתונאים מיהרו לתמוך ביוכפז, אך בעלי המניות בערוץ לא מרוצים מנתוני הרייטינג מאז מיזוג רשת וערוץ עשר

גולן יוכפז / צילום: יוסי כהן
גולן יוכפז / צילום: יוסי כהן

מחול שדים מתנהל בשעות האחרונות בחברת החדשות של רשת 13, כאשר בבת-אחת צפו חילוקי דעות בין מנכ"ל החברה גולן יוכפז לבעלי המניות של הערוץ הממוזג, בראשם קבוצת RGE שבשליטת לן בלווטניק.

יריית הפתיחה הייתה ידיעה שפרסם העיתונאי רן בוקר ב-ynet, לפיה יוכפז עשוי לסיים בקרוב את תפקידו על רקע חילוקי דעות עם הבעלים. אלא שיוכפז לא פוטר וגם לא התפטר, והתגובות ההדדיות של הצדדים לפרסום מלמדות יותר מכל על המתרחש מאחורי הקלעים.

מחד, מקורבים לבעלי המניות דאגו להדגיש כי אין שביעות-רצון מיוכפז ומהביצועים שמציגה חברת חדשות 13 מאז מיזוג ערוץ עשר עם רשת. מצד שני, דקות ספורות לאחר הפרסום המקורי, שיגרה דוברת חברת החדשות של ערוץ 13 תגובה מטעם נציגות הציבור בדירקטוריון (יו"ר הדירקטוריון זהר קדמון והדירקטורית אורנה לביא-שטיינר) שמשבחת את יוכפז, וממנה עלה כי הנושא לא הובא לדירקטוריון, וממילא לא קיים בו כרגע הרוב הדרוש להדחה.

התגובה מזכירה כי רק לאחרונה אישר הדירקטוריון פה-אחד את הארכת כהונתו של יוכפז למשך חמש שנים נוספות, וכי עשה הכול כדי לשכנע אותו שלא להיענות להצעת ועדת האיתור בתאגיד השידור הציבורי להתמודד על תפקיד המנכ"ל. "כידוע", סיכמו הדירקטוריות את תגובתן, "גולן מוביל את החברה תוך שמירה על חסינותה בפני לחצים והצטיינותה במימוש ידיעה עיתונאי".

כך או כך, התגובה מצד נציגות הציבור בדירקטוריון תקשה כאמור על בעלי המניות להזיז את יוכפז מתפקידו, שכן הרגולציה על חדשות בישראל מסדירה את מערכת היחסים בין בעלי המניות למנהל החדשות ודורשת רוב מיוחד בדירקטוריון כדי להדיחו (75%).

ומה עומד ברקע הדברים? חברת החדשות של ערוץ עשר הייתה הנכס העיקרי שהביא עמו הערוץ למיזוג עם רשת. עד המיזוג לא היה חולק על היכולות המקצועיות שלה, הצביון הברור שהיא מביאה, הבידול החדשותי ואיכות העיתונאים.

על הרקע הזה העריכו בעלי המניות של הערוץ הממוזג כי הושבת התכנים של חדשות עשר על מקפצות הרייטינג של תוכניות רשת (כמו "האח הגדול" ו"הישרדות") תצליח לייצר קרב הדוק יותר מול הרייטינג של ערוץ קשת 12.

האם ההערכות היו ריאליות? נראה כי איש לא הישלה את עצמו שגם בקונסטלציה החדשה חדשות 13 יילחמו ראש בראש בחדשות 12. מהצד השני, הציפיות היו לרייטינג גבוה יותר מזה שהושג עד כה. בקרב בעלי המניות הופנתה אצבע מאשימה לכיוון יוכפז, לפרוגרמינג של התוכניות שמובילות למהדורת החדשות, וכמו כן נשמעו טענות על חוסר הגמישות של יוכפז, שמצידו מסרב להוציא עבורם את הערמונים מהאש ולהתפטר.

אנשי חברת חדשות 13 מציירים תמונה שונה בתכלית: לשיטתם, הפער בין הרייטינג של שתי המהדורות אמנם גדול, אך חלקם בנתח הולך וגדל בהתמדה. לדברי מקורבים לחדשות 13, גם אם עדיין לא הושג היעד שבעלי המניות קיוו לו, הרי שהחלק היחסי בעוגת הרייטינג ביחס לחדשות 12 הוא גבוה מבעבר. הם גם מבקשים להפנות את הזרקור לנתונים שמעבר לרייטינג, ובמרכזם עבודה עיתונאית בעלת השפעה על סדר היום הציבורי.

ביחס לפרוגרמינג של התוכניות שמובילות לחדשות, נטען שם כי לא מדובר בעבודה של יוכפז, וכי קטרי הרייטינג של רשת לא מספיקים כדי להחזיק שבוע עבודה שלם. במיוחד טוענים עובדי החדשות כי הניסיון להזיז את יוכפז רבעון אחד בלבד לאחר המיזוג נעשה מוקדם מדי. החיפזון שבו נעשו הדברים, כמו גם האופן שבו יצאו הדברים לתקשורת, גורמים לחלק מאנשי חברת החדשות לזוז באי-נחת.

בשלב זה קשה להעריך מה יוליד יום. יוכפז יתקשה להישאר עם בעלי מניות שלא נותנים לו גיבוי, אולם הגיבוי המלא לו הוא זכה היום מעיתונאים רבים הכפופים לו מחזק את מעמדו. בכל מקרה, דבר אחד אפשר לומר בבירור: אל אי-הוודאות של יוכפז הצטרפו היום עוד עשרות עיתונאים שלא יודעים כעת להעריך אל איזו מציאות הם יתעוררו מחר בבוקר.